معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد:

واگذاری نمایشگاه های کتاب استانی به بخش خصوصی

با وجود برخی شایعات درباره توقف نمایشگاه‌های استانی کتاب در دوره جدید، از امروز اصفهان میزبان دور تازه این نمایشگاه‌ها خواهد بود و به گفته مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی قرار است امسال 28 نمایشگاه در استان‌های مختلف کشور برگزار شود.
کد خبر: ۵۹۱۵۳۶
نمایشگاه‌های استانی ‌کتاب «جشنواره» می‌شود

به گزارش جام‌جم، پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اصفهان، میزبان اولین نمایشگاه استانی کتاب در دولت یازدهم است. برای حضور در این نمایشگاه 650 ناشر داخلی ثبت‌نام کردند که در نهایت 450 ناشر موفق به حضور در نمایشگاه شدند. این ناشران 65 هزار عنوان تازه خود را در «نصف جهان» با تخفیف 40 درصد عرضه خواهند کرد.

همچنین در نمایشگاه اصفهان نمایندگان ناشران خارجی هم حضور دارند و به ارائه حدود ده هزار عنوان کتاب خارجی می‌پردازند.

نمایشگاه کتاب اصفهان تا نهم شهریور هر روز از ساعت 9 تا 12 و 30 دقیقه و 16 تا 22 در محل دائم نمایشگاه‌های این شهر میزبان علاقه‌مندان کتاب است.

با وجود این‌که نمایشگاه کتاب اصفهان اولین نمایشگاه در دولت جدید محسوب می‌شود، اما سومین نمایشگاهی است که امسال برپا می‌شود. پیش از این، نمایشگاه‌های کتاب در شهرهای بم و رفسنجان برگزار شده بود و بعد از این نیز نمایشگاه کتاب به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

محمد عظیمی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی که متولی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌هاست، به خبرنگار ما گفت: ما در سال گذشته 25 نمایشگاه استانی برگزار کردیم. امسال هم 25 نمایشگاه را در دستور کار قرار دادیم.این‌که چه تعداد از این نمایشگاه‌ها برگزار شود، به تامین اعتبارات و کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بستگی دارد.

او ادامه داد: خوشبختانه دولت جدید رویکرد فرهنگی دارد و معاون اول رئیس‌جمهور هم گفته است دولت فرهنگی خواهیم داشت. بنابراین در دولت آقای روحانی توجه به فرهنگ بسیار زیاد است و امیدواریم در این دوره فعالیت‌های فرهنگی مانند مطالعه کتاب و کتابخوانی توسعه پیدا کند.

رئیس هیات مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین گفت: امیدواریم نمایشگاه‌های استانی کتاب را با شرایط مطلوب‌تر برگزار کنیم و کیفیت کتاب‌های عرضه شده را بالاتر ببریم و تعداد عناوین بیشتری را همراه با ناشران پرشمارتر در نمایشگاه‌های استانی شاهد باشیم.

عظیمی افزود: بردن کتاب به استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های مردم و دسترسی مناسب آنان به این کالای معنوی ایفا کند. بنابراین امیدواریم امسال هم بتوانیم نمایشگاه‌های زیادی را در شهرها و استان‌های کشور برگزار کنیم تا مردم ناچار نباشند راه‌های طولانی را برای خرید کتاب طی کنند.

او همچنین گفت: محور دیگری که در برگزاری نمایشگاه‌های استانی مدنظر است، انجام فعالیت‌های فرهنگی در استان‌هاست، یعنی با توجه به ظرفیت هر استان می‌توان فعالیت‌های فرهنگی مانند فیلم، موسیقی، تئاتر و نقاشی را در کنار نمایشگاه کتاب در نظر گرفت. ما با دیگر معاونت‌های وزارت ارشاد هماهنگ می‌کنیم تا بتوانیم در صورت امکان در کنار نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها، برنامه‌های نمایش فیلم، اجرای تئاتر و موسیقی و کارگاه‌های هنری یا حتی برنامه‌ های آیینی داشته باشیم. به این صورت نمایشگاه‌های استانی کتاب به سمت جشنواره‌های بزرگ فرهنگی و هنری سوق پیدا می‌کند و در زمان برگزاری این رویداد یک هفته کاملا فرهنگی و هنری برای مردم تمام نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود.

عظیمی درباره نقد برخی کارشناسان نشر که می‌گویند برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب باعث ضربه خوردن و ضرر کتابفروشی‌های کوچک در شهرستان‌ها شده است، چنین توضیح داد: چنین اتفاقی رخ نداده است.

کتابفروشی‌های شهرستانی فروش خود را خواهند داشت. آنها در تمام طول سال کتاب‌های عادی خود را که مربوط به کتاب‌های سال‌های قبل و جدید است می‌فروشند، اما در نمایشگاه‌های استانی کتاب‌های تازه‌های نشر عرضه می‌شود. خود کتابفروشی‌های شهرستان‌ها هم از این نمایشگاه‌ها با تخفیف خرید می‌کنند و به طور مستقیم و بی‌واسطه با ناشر ارتباط می‌گیرند بنابراین نه‌تنها نمایشگاه برای آنها ضرر نداشته، بلکه سود هم برده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها