سریال «رُز و وَل» که هم اکنون از شبکه تماشا پخش می‌شود، از آثار پلیسی و پرمخاطب فرانسه است.
کد خبر: ۵۹۱۵۱۰
جنایت با چاشنی طنز

گونه سریال‌های پلیسی و جنایی در فرانسه برای بینندگان سریال‌های تلویزیونی گونه‌ای آشنا و در عین حال پرطرفدار است. فرانسوی‌ها که در سینمای پلیسی جایگاه ویژه‌ای دارند در تلویزیون نیز به پشتوانه تجربیات چند دهه خود آثار دیدنی و به یاد ماندنی زیادی‌خلق کرده‌اند. ضمن این‌که بسیاری از بازیگران مطرح سینما ازجمله آلن دلون و روژه هانن در تلویزیون در نقش کارآگاهان و ماموران پلیس فرانسه ظاهر شده‌اند که نمونه‌های آن را سال‌های گذشته از شبکه‌های تلویزیونی ایران شاهد بوده‌ایم.

سریال رُز و وَل که هم‌اکنون از شبکه تماشا بازپخش می‌شود، نمونه‌ای از سریال‌های موفق پلیسی فرانسه در چند سال اخیر است. داستان درباره دو پلیس به نام‌های رز و ول‌ است که ‌پنج سال است در بخش جنایی اداره پلیس ‌همکارند. این دو پلیس علاوه بر این‌‌ دو دوست صمیمی هم هستند که با هم رفت و آمد خانوادگی دارند. این مجموعه داستانی ماجراجویی‌های رز و ول و همکاری آنها با بخش‌های دیگر اداره پلیس برای پاسخگویی به معماهای پلیسی است که به بخش جنایی ارجاع می‌شود.

رز و ول صرف‌نظر از اختلاف سنی که با هم دارند، دوستانی صمیمی هستند. ول، فردی عجول و ماجراجوست و اغلب بدون این‌که به عاقبت و سرانجام کاری بیندیشد دست به اقدامات عجیب و غریبی می‌زند که دردسرهایی را برایش به وجود می‌آورد، گرچه‌ اساسا فردی مهربان و دلسوز است، اما همیشه به گونه‌ای تظاهر می‌کند که این ویژگی کمتر در او بارز و مشهود می‌شود. در مقابل رز، پدری سختگیر و جدی است که پیش از این‌که در مورد موضوعی تصمیم‌گیری کند همه جوانب آن را در نظر می‌گیرد و به همین دلیل کمتر در زندگی خانوادگی‌اش دچار دردسر می‌شود.

رز زندگی نسبتا سختی دارد. همسرش ماری، ماماست و در بیمارستانی کار می‌کند. به همین دلیل رز در شیفت‌هایی کار می‌کند که دقیقا مخالف شیفت کاری همسرش است، بنابراین بندرت اتفاق می‌افتد که هر دوی آنها بتوانند روزی را کنار فرزندانشان باشند. فرزندان آنها نیز از این‌که همیشه باید کنار پدر یا مادر خود باشند و نمی‌توانند ساعاتی از روز را کنار هر دوی آنها باشند گله‌مند هستند. ول نیز قرار است بزودی با نامزدش که مهماندار هواپیماست، ازدواج کند.

این دو پلیس محبوب و دوست‌داشتنی نخستین‌ بار در 16 ژوئن 2005 از شبکه تلویزیونی TF1 فرانسه قدم به دنیای تبهکاران کشور فرانسه گذاشتند و توانستند اثر هنری موفقی را در گونه پلیسی در کارنامه فعالیت‌های هنری خود به ثبت برسانند.

پخش این مجموعه تلویزیونی در بهترین ساعات پخش برنامه‌های تلویزیونی نقش بسیار مهمی در موفقیت این سریال در مقایسه با سریال‌های دیگری که از شبکه‌های تلویزیونی مختلف کشور فرانسه به نمایش درمی‌آمد، داشت و به این ترتیب شبکه تلویزیونی TF1 فرانسه توانست به رکورد بی‌سابقه‌ای در جلب رضایت مخاطبان خود دست یابد.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده میان مخاطبان، در زمان پخش سریال تلویزیونی رز و ول‌ در فرانسه بیش از 8.5 میلیون نفر بیننده این مجموعه بودند و کنجکاوی‌ها و ماجراجویی‌های این دو پلیس جوان را در قسمت‌های مختلف این سریال تعقیب می‌کردند. از آنجا که این تعداد بیننده، 38 درصد مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی در فرانسه هستند می‌توان به این نتیجه رسید که مجموعه تلویزیونی رز و ول‌ یکی از بهترین و موفق‌ترین مجموعه‌های پلیسی بوده است.

بر همین اساس تهیه‌کنندگان و عوامل تولید این سریال تصمیم گرفتند پخش مجموعه را از این شبکه تلویزیونی ادامه دهند. سریال رز و ول در سال‌های 2005 تا 2007 در دو فصل به نمایش درآمد. از آن زمان تا کنون قسمت‌های جدیدی ساخته نشده اما هیچگاه نیز اعلام نشد که تولید این مجموعه به پایان رسیده است.

ژان مایکل تینیولی بازیگر نقش ول در این سریال متولد 1967 در استراسبورگ فرانسه است. او بازیگری است که تاکنون نقش‌های زیادی را از نقش‌های کمدی گرفته تا درام بازی کرده است و در فرانسه بازیگر و چهره شناخته شده‌ای است. وی سال‌های اخیر بیشتر در تلویزیون فعالیت داشته است.

برنارد یرلیس بازیگر نقش رز نیز بلژیکی و متولد 1961 در بروکسل است. او قبل از این‌که درفرانسه به شهرت برسد در سینما و تئاتر بلژیک فعالیت می‌کرد. یرلیس در زمان پخش سریال رز و ول از بازی در این سریال و بویژه حضور در کنار ژان مایکل تینیولی اظهار خشنودی کرد و گفت بی‌صبرانه منتظر است تا مجددا در این نقش بازی کند. او معتقد است بازی در این نقش او را اسیر نخواهد کرد، زیرا در صورت ادامه کار تنها سه تا چهار قسمت از آن در سال تولید می‌شود و این موضوع زمان زیادی از وی نخواهد گرفت.

برنارد یرلیس همچنین در مصاحبه‌هایش عنوان کرده زمانی‌که نقشی به او پیشنهاد می‌شود تنها کیفیت متن فیلمنامه است که او را برای بازی کردن و پذیرفتن نقش ترغیب می‌کند. ضمن این‌که همیشه ازاین‌که نقش‌های مثبت به او ارجاع داده می‌شود، معترض است!

این سریال نام مطرح و شناخته شده دیگری را نیز دارد. الکسیس لیکی فیلمنامه‌نویس و کارگردان معروف تلویزیون فرانسه خالق اصلی این سریال متولد 1951 در مصر است. او در رشته تاریخ درس خوانده و مدتی سردبیر ادبی روزنامه لوموند بود. او تاکنون داستان‌ها و کتاب‌های زیادی نوشته که برخی از آنها در حوزه کودک و نوجوان هستند. وی برای شبکه TF1 فرانسه علاوه بر خلق سریال رز و ول تولید و ساخت سریال ژولی لسکو را که سال‌های گذشته از تلویزیونی ما نیز به نمایش درآمد در کارنامه فعالیت خود دارد.

سریال رز و ول داستان‌های چندان پیچیده‌ای ندارد. سازندگان آن سعی کردند تا قسمتی از بار جذابیت آن را بر دوش بازیگران و شخصیت‌های اصلی بیندازند که تا حدودی نیز در این خصوص موفق شده‌اند. همه شخصیت‌های این مجموعه جذاب و دوست‌داشتنی حتی پس از پخش اولین قسمت از این مجموعه، جای خود را در دل مخاطب باز کرده و مورد توجه قرار خواهد گرفت و به این ترتیب او را در تعقیب قسمت‌های بعدی داستان با خود همراه خواهد کرد.

لادن بهبودی / جام‌جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها