سرعت پیشرفت فناوری از سال 1995 میلادی تاکنون به‌حدی بالا بوده که جهان امروز به هیچ وجه قابل مقایسه با آن دوران نیست. امروزه رسانه‌ها شیوه زندگی بشری را به گونه‌ای متحول کرده‌اند که از جهان کنونی با عنوان دهکده جهانی نام برده می‌شود.
کد خبر: ۵۹۱۱۶۱
جادوی شگفت‌انگیز تلویزیون

از این منظر دنیای کنونی چندان واقعی به نظر نمی‌رسد و می‌توان گفت که جهان معاصر بیشتر به افسانه‌های علمی- تخیلی شباهت دارد. در گذشته شاید حتی ایده ساخت ابزارهای سیار و هوشمند نیز بیشتر به داستان‌های علمی- تخیلی شباهت داشت تا واقعیت؛ اما بتدریج و از قرن نوزدهم و با اختراع تلفن و تلویزیون بسترهای رشد زندگی انسان مهیا شد و پس از آن در قرن بیستم با ظهور ‌فناوری‌های نوین نظیر رایانه، اینترنت و ماهواره زندگی بشر به طور کامل دگرگون شد.

هرچند تبدیل تلویزیون‌های سیاه و سفید به رنگی سال‌های سال زمان برد، اما اکنون شاهد ظهور و تحول فناوری‌های جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم. در این مدت هر سال فناوری جدیدی به بازار عرضه شده که برخی از آنها ماندگار شده و زندگی بشر را به طور کلی متحول کرده‌ و در این میان تلویزیون همواره پیشقدم بوده است.

در سال‌های گذشته تلویزیون همواره مخاطبان خود را شگفت‌زده کرده و به نظر می‌رسد که این تغییرات و شگفتی‌ها تمامی ندارد. زمانی تلویزیون‌های پلاسما و ال سی دی با تصاویر درخشان و بی نظیرشان میلیون‌ها مخاطب را در جهان مجذوب خود می‌کرد و زمانی این تصاویر سه بعدی بود که با انقلابی که در عرصه تصویر به‌وجود آورد، مخاطبان را پای جعبه جادو میخکوب کرد. پس از آن بود که ظهور تلویزیون‌های هوشمند، شگفتی دیگری را رقم زد. این نسل از تلویزیون‌ها امکان تعامل هوشمند کاربر با تلویزیون را به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که مخاطب بتواند با صدا و حرکت دست و صورت خود فرامین لازم را به تلویزیون انتقال دهد.

اما درحالی‌که هنوز تب تماشای تلویزیون‌های سه بعدی و به دنبال آن هوشمند در جهان فروکش نکرده، کارشناسان و مهندسان ژاپنی از ساخت نسل جدید تلویزیون‌های پلاسما خبر می‌دهند؛ تلویزیون‌هایی که مانند کرکره جمع می‌شود. از سوی دیگر متخصصان معتقدند نسل آینده تلویزیون‌ها می‌تواند حتی صفحات شفاف‌تر و بسیار باریک‌تری از تلویزیون‌های کنونی داشته باشد که وقتی آن را خاموش می‌کنید دیوار را از پشت آن مشاهده خواهید کرد. این فناوری جدید سبب می‌شود تلویزیون همانند آینه به نظر رسیده و قابلیت نصب به دیوار منازل، ادارات و هتل‌ها را داشته باشد؛ اما بی شک این پایان پیشرفت‌های تکنولوژیک رسانه‌های گوناگون بویژه تلویزیون نبوده و هر روز و هر ماه احتمال شگفتی تازه‌ای برای مخاطبان این رسانه فراگیر وجود دارد؛ تغییراتی که در عصر حاضر با سرعتی باورنکردنی در حال وقوع است و هر لحظه میلیون‌ها بیننده را در سراسر دنیا مجذوب خود می‌کند.

عرفان جلالی / جام‌جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها