شبکه چهار که شبکه فرهیختگان است و بیشتر موضوعات تخصصی را مطرح می‌کند، مسابقه‌ای دارد به نام چهار، سه، دو، یک که مسابقه‌ای سینمایی و رقابتی در زمینه تدوین، بازیگری و نمایشنامه‌خوانی است.
کد خبر: ۵۹۰۱۸۲
مسابقه‌ای برای داوران/ درباره برنامه چهار، سه، دو، یک

در این مسابقه هم مثل تمام مسابقات تلویزیونی، شرکت‌کنندگان با هم رقابت می‌کنند، اما در این مسابقه گاهی بجز شرکت‌کنندگان، داوران هم ناخواسته گرفتار رقابت می‌شوند و تاحدی پیش می‌روند که در مقابل اشتباهات یکدیگر واکنش‌های محسوس نشان می‌دهند! در هر قسمت از این مسابقه سینمایی سه‌داور که عموما از یک منتقد، یک کارگردان و یک بازیگر تشکیل شده، در کنار هم به عملکرد شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند و درباره امتیازی که به هر شرکت‌کننده می‌دهند یا درباره عملکرد آنها در هر بخش توضیحاتی ارائه می‌کنند، اما گاهی تفاوت نگاه داوران به مقولات هنری و شیوه‌های اجرایی شرکت‌کنندگان باعث اختلاف نظرشان می‌شود و آنها را درگیر رقابت با یکدیگر می‌کند به همین دلیل گاه برخی داوران در مقابل سخنان همدیگر واکنش نشان می‌دهند و حتی با طرح پرسش‌های تخصصی از یکدیگر اختلاف نظرشان را به رخ بیننده می‌کشند.

در یکی از قسمت‌های این مسابقه فرزاد موتمن، شهرام خرازی‌ها و میکائیل شهرستانی در مقام کارگردان، منتقد و بازیگر قضاوت مسابقه را به عهده داشتند.

شهرام خرازی‌ها موضوعی را که شهرستانی برای مسابقه بازیگری در نظر گرفته بود، نادرست ارزیابی کرد و درباره‌اش از شهرستانی سوال پرسید! در بخش دیگری از برنامه طرح سوال برای اجرای پانتومیم نیز به فرزاد موتمن سپرده شد و از آنجا که وی بیش از بازیگری در زمینه کارگردانی سر رشته دارد، به‌جای طرح موضوعی برای بازیگری به شرح صحنه پرداخت و زمان زیادی از برنامه را به توضیح جزئیات اختصاص داد. نگاه موتمن به عنوان کارگردان به مقوله بازیگری و توضیحات مفصل او واکنش شهرام خرازی‌ها و میکائیل شهرستانی را به‌دنبال داشت. تماشاگر این برنامه بسادگی می‌توانست بفهمد که شهرستانی و خرازی‌ها معتقدند که نیازی به این همه توضیح نیست و موتمن با طرح موقعیت می‌توانست توانایی شرکت‌کنندگان را محک بزند. نکته قابل توجه درباره این رویداد و اتفاقات مشابه در مسابقه چهار، سه، دو، یک این است که کارگردان این مسابقه صحنه‌های این‌چنینی را حذف نکرده و اجازه می‌دهد بیننده شاهد واکنش داوران نسبت به یکدیگر باشد. کارگردان حتی در این زمینه به کمک تماشاگر رفته و نماهای بسته‌ای از چهره داوران به نمایش می‌‌گذارد که باعث می‌شود این مسابقه دیدنی‌تر شود. مسابقه چهار، سه، دو، یک به دلیل انتخاب موضوع جذاب سینما و بازیگری، داشتن بخش‌های عملی، پرهیز از طرح پرسش‌های تئوریک و انتخاب شرکت‌کنندگانی که سابقه چندانی هم در سینما ندارند و البته به دلیل جسارت کارگردانش به یکی از مسابقه خوب تلویزیون بدل شده که برای خیلی‌ها جذاب است.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
llll
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
مسابقه بسیـــــــــــــــــــــــــــار خوبی است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها