طبیعی است هر فیلمسازی قبل از تولید اثرش اهدافی را مشخص و طبق همان چارچوب‌ها هم عمل می‌کند، اما کارگردانی برنده میدان است که بتواند در لایه‌های زیرین کاری که انجام می‌دهد پیام‌های مناسب را به مخاطبان انتقال بدهد، بدون آن‌که در قالب پند و اندرز مسائلی را به بیننده گوشزد کند.
کد خبر: ۵۸۹۱۱۲
اورژانس در «ستاره حیات»

سازندگان سریال «ستاره حیات» که از چندی پیش پخش آن از شبکه سه شروع شده، با دست گذاشتن روی موضوعی بکر نه تنها به دنبال سرگرم کردن مخاطب هستند، بلکه نکات کاربردی را هم به او آموزش می‌دهند. این‌که هنگام حوادث باید چگونه عمل کنند یا چطور مانع بروز حوادث تلخ شوند؟

سریال «ستاره حیات» درباره فعالیت تکنیسین‌های شاغل در اورژانس است که به ماموریت‌های متفاوت اعزام می‌شوند. جواد ارشاد که کارگردانی این اثر را به‌عهده دارد با دست گذاشتن روی چنین موضوعی که قبلا نمونه آن در تلویزیون کار نشده، فقط هیجان عملیات اورژانس را به مردم منتقل نمی‌کند و تلاش دارد به مردم آموزش بدهد که در موقعیت‌های بحرانی به جای این‌که دست و پایشان را گم کرده، به بیمارشان کمک کنند.

در هر قسمت از این سریال نکات علمی در قالب داستان ارائه می‌شود تا مورد توجه بیننده قرار بگیرد. به عنوان مثال در یکی از قسمت‌ها نشان داده شد وقتی فردی «آموکسی‌سیلین» می‌خورد و بدن نسبت به این کپسول واکنش نشان می‌دهد، همراهان بیمار تا قبل از آمدن تکنیسین‌های اورژانس چه اقداماتی باید انجام دهند.

شاید این نکات ساده به نظر برسد، اما سازندگان این اثر با ظرافت و بدون آن‌که برای بیننده خسته‌کننده و کسالت‌‌بار باشد در قالب خرده‌روایت‌های مختلف، قصه نحوه برخورد با حوادث مختلف را به بیننده آموزش می‌دهند و به این دلیل رویکرد تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران این سریال که در جهت آموزش و ارتقای دانش مخاطبان خود در برخورد با حوادث اورژانسی گام برداشته‌اند، قابل ستایش است و شایسته‌تر این است که بینندگان این سریال نیز با نگاهی دقیق‌تر و جدی‌تر به این دسته از سریال‌ها نگاه کنند تا در حوادث احتمالی بدانند در برخورد با کاهش آسیب‌ها باید چه کنند که هزینه‌کمتری بپردازند.

بی‌تردید اهتمام برای تهیه و ساخت سریال‌هایی مانند «ستاره‌حیات» در کاهش میزان خسارت‌های حوادث تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها