پس از سخنان مخالفان و موافقان ، وزیر پیشنهادی نیرو به دفاع از برنامه های خود پرداخت.
کد خبر: ۵۸۸۴۴۹
دفاع وزیر پیشنهادی وزارت نیرو از برنامه هایش

به گزارش واحد مرکزی خبر ، وزیر پیشنهادی نیرو  در دفاع از برنامه خود گفت: برنامه های خود را در چارچوب اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام و قانون برنامه پنجم و در راستای دستیابی به این اهداف تنظیم کرده ام.

چیت چیان افزود: وزارت نیرو، وزارتخانه ای صنعتی و تخصصی برای تأمین خدمات زیرساختی آب، برق و فاضلاب است.

وی با بیان اینکه محدودیت های وزارت نیرو برای تحقق بخشیدن به سه هدف محوری است، گفت: پشتیبانی از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور یعنی تأمین آب و برق برای فعالیت های صنعتی، تجاری، حمل و نقل، تلاش با هدف بهبود رفاه و کیفیت زندگی مردم و حفاظت و صیانت از منابع آب سه هدفی است که مد نظر است.

چیت چیان افزود: کشور ما روی کمربند خشک جهان قرار دارد و آب محور اصلی توسعه کشورهاست و دسترسی و بهره گیری از این منبع حیاتی با مسائل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آمیخته است و بر تمامی این ابعاد عمیقاً تأثیر می گذارد.

وی گفت: بر اساس نتایج تحقیقات و مدل سازی دوره های اقلیمی، پیش بینی شده است که در سه دهه پیش رو، کره زمین با نوعی تغییر نظام بارش و اقلیم مواجه و از بارش در مناطق خشک کاسته و به بارش در مناطق مرطوب افزوده می شود.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: همچنین پیش بینی می شود با توجه به رشد بی رویه استفاده از منابع آبی و تغییرات ذکر شده در سال های آینده، کشور با دشواری ها و چالش های زیادی در زمینه مدیریت آب مواجه باشد که کاهش 45 درصدی روان آب ها و افت شدید تراز آب زیرزمینی از نشانه های بروز این شرایط است.

چیت چیان گفت: از این رو مدیریت آب کشور باید آمادگی روبرو شدن با این رویداد را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اولویت مهار آب های مشترک در چارچوب تفاهمنامه های مرتبط، تغییر رویه در تأمین مالی طرح های اجرایی، افزایش سطح برخوردی شهرها و روستاها از آب آشامیدنی و بهداشتی مناسب و توسعه شبکه های دفع بهداشتی فاضلاب و حل مشکل آب رسانی به روستاهای بیش از 20 خانوار با اختصاص 20 هزار میلیارد ریال در دو سال از جمله رئوس برنامه ها و اقدامات ضروری در بخش آب و آبفا است.

چیت چیان گفت: از دیگر رئوس برنامه ها، بهسازی ساختار ارتباط با مشترکان برای ایفای حقوق و جلب رضایت آنها، تکمیل طرح های مکمل زنجیره تولید شامل انتقال خطوط آب، آبرسانی، آبخیزداری و شبکه های آبیاری و زهکشی و مدیریت به هم پیوسته منابع آب کشور در سطح ملی است.

وی افزود: مدیریت عرضه به ویژه با تأکید بر اصلاح و هوشمند کردن سامانه های پایش توزیع آب و جلوگیری از هدر رفت آن، مدیریت تقاضا به خصوص در بخش کشاورزی، صیانت از آب های زیرزمینی، جلوگیری از برداشت های بی رویه و انجام اقدامات در ارتباط با تالاب ها و دریاچه های آسیب دیده از جمله ارومیه از دیگر برنامه ها و اقدامات ضروری در بخش آب و آبفا است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در کنار این اقدامات، جذب مشارکت مردم و توسعه تشکل های بهره برداری، گسترش پژوهش های کاربردی و توسعه فناوری، اولویت بندی طرح ها، ظرفیت سازی و پشتیبانی از مشاوران، پیمانکاران و تولید کنندگان تجهیزات برای ایجاد فضای رقابت سالم، اجرای طرح ها و استفاده مجدد از آب، استقرار ساختار حقوقی مناسب برای صیانت از حق آبه های کشور و بارورسازی ابرها و باران سازی مصنوعی و پیاده سازی طرح جامع آب از دیگر اولویت های این بخش است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: صنعت برق، چهاردهمین صنعت بزرگ جهان است که در کشور با تولید 70 هزار مگاوات برق و 21 میلیون مشترک گسترده ترین شبکه خدمات زیربنایی کشور است.

چیت چیان افزود: صنعت برق نیاز به سرمایه گذاری جدید سالانه 17 هزار میلیارد تومان است و سرمایه برترین صنایع کشور است.

وی گفت: این صنعت با مصرف 60 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و سوخت مایع بزرگترین صنعت کشور در مصرف سوخت است.

چیت چیان افزود: صادرات 11 میلیارد کیلووات-ساعت برق به پنج کشور همسایه و امکان گسترش این بازار نشانگر توانایی صنعت برق در تأثیرگذاری بر بازار انرژی منطقه است، اما این صنعت از چالش های ریشه ای رنج می برد.

وی گفت: مهمترین چالش این صنعت رشد سریع استفاده به دلیل توسعه، پایین بودن بازده در نیروگاه ها و بالا بودن اتلاف برق در شبکه های توزیع می باشد.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: عدم بهره گیری از منابع انرژی های تجدید پذیر و انرژی های نوین به دلیل غفلت، دیگر چالش این صنعت می باشد.

چیت چیان گفت: عدم تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه ها و الزام آنها به مصرف گازوئیل و مازوت باعث شده علاوه بر آلودگی زیست محیطی، هزینه تولید برق در کشورمان دو برابر شود.

وی افزود: مهمترین برنامه های من در زمینه رشد این صنعت به شرح زیر می باشد: 1- توسعه و بهسازی ظرفیت های تأمین با اولویت تولید برق با استفاده از منابع تجدید پذیر و تولید پراکنده برق در کانون های مصرف و توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی 2- حمایت از ایجاد ظرفیت سالانه حداقل 500 مگاوات توربین بادی و پنج مگاوات نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی 3- ارتقای فنی شبکه های توزیع با تأکید بر اصلاح زیرساخت ها، 4- ارتقای سطح پایداری شبکه قدرت 5- ارتقاء و توسعه نظام اطلاع و پاسخگویی به نیازها و انتظارات 6- مدیریت بهره وری و کارایی انرژی در بخش های تولید، انتقال و مصرف 7- احیاء، تربیت، غنی سازی شرکت های تأمین کننده و مشاور و پیمانکار صنعت برق و 8- خرید تضمینی برق بر اساس قیمت واقعی سوخت.

وی افزود: رسالت ما در صنعت برق تغییر پارادایم صنعت برق کشور از تمرکز بر توسعه فیزیکی به مدیریت تأمین کالای اقتصادی و با کیفیت برق با مشارکت مردم و به صورت سازگار با محیط زیست است.

وزیر پیشنهادی نیرو اصلی ترین چالش این وزارتخانه را در شرایط کنونی وضع اقتصادی آب و برق و مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی در این صنعت دانست.

حمید چیت چیان افزود: اکنون حدود 676 طرح نیمه تمام ملی و استانی در بخش های آب و فاضلات درحال اجراست که برای اتمام آن به بیش از صد هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

وی گفت: با ادامه این روند و به فرض اضافه نشدن طرح های جدید و در صورت افزایش اعتبارات سالانه به میزان نرخ تورم هرسال متوسط زمان اتمام هر طرح بیش از 30 سال خواهد بود.

چیت چیان افزود: هر چند ساز و کارهای دیگری برای تامین مالی مانند صدور اوراق مشارکت و فروش اموال و دارایی ها پیش بینی شده است، اما در دو سال اخیر متاثر از شرایط اقتصادی به ویژه پایین بودن سود اوراق مشارکت و جذابیت نداشتن آن برای شبکه بانکی، فروش این اوراق با روند نزولی مواجه بوده است.

وی گفت: قیمت فروش آب شرب شهری و روستایی به ترتیب 37 درصد و 19 درصد هزینه تمام شده آن را تامین می کند.

چیت چیان افزود: متوسط فروش آب کشاورزی در شبکه های آبیاری فقط هفت درصد هزینه تمام شده آن است و بهای آب زیرزمینی برای کشاورزی رایگان است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت، هزینه تمام شده هر کیلووات ساعت برق 680 ریال است که 350 تا 400 ریال از آن هزینه ای است که صنعت برق برای خرید برق از تولید کنندگان خصوصی می پردازیم.

وی افزود: این درحالی است که متوسط وجوه حاصل از فروش برق برای صنعت برق به ازای هر کیلو وات ساعت فقط 200 ریال است.

چیت چیان تفاوت فاحش میان قیمت فروش و هزینه تمام شده خدمات آب، فاضلاب و برق

را از دیگر مشکلات وزارت نیرو دانست و اضافه کرد: طبق رقم اعلام شده وزیر پیشین نیرو این وزارتخانه بیش از ده هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، سازندگان و نیروگاه های خصوصی دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنانش استفاده گسترده تر از ظرفیت های بخش خصوصی، سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی و نیز اصلاح و منطقی کردن نظام تعرفه آب و برق را از راهکارهای رفع مشکلات این وزارتخانه برشمرد.

وزیر پیشنهادی وزارت نیرو گفت: من می خواهم به آقای قاضی پور اطمینان بدهم که برای  دریاچه ارومیه یک برنامه کامل داریم .

چیت چیان افزود: در برنامه سدسازی در حوزه دریاچه ارومیه باید تجدید نظر کنیم و در رها سازی بیشتر آب از سدهای ساخته شده تلاش خواهیم کرد و باید کنترل بیشتری در مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی گفت: انتقال آب از حوزه های دیگر از جمله دریای خزر و رود ارس شاهد تغییر در روند تأمین آب دریاچه ارومیه خواهیم بود.

چیت چیان افزود: صنعت آب و برق به دلیل شرایط اقلیمی ، اقتصادی ، مدیریتی و فنی با چالش هایی مواجه شده است که با اتکال به خداوند متعال آماده ام تا این وظیفه سنگین را در صورت رأی اعتماد مجلس از ظرفیت های علمی و فنی در بخش های دولتی و خصوصی آب و برق همچنین هیئت دولت و نیز اندوخته های علمی خود بهره خواهم گرفت.

وی گفت: اعتقاد راسخ دارم بدون حمایت مجلس و تعامل با این بخش مهم که به فرموده امام در رأس امور قرار دارد حل و فصل مسائل میسر نخواهد بود. ان شاءالله به وزارت نیرو کمک کنند تا بتوانیم با همکاری همکاران در این وزارتخانه خدمات شایسته ای به ملت ارائه و نظر مقام معظم رهبری را تأمین کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای روحانی در ارومیه قول داد نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود و در اولین جلسه هیئت دولت این موضوع را مطرح خواهیم کرد.

قاضی پور با بیان اینکه آب مایه حیات و هستی است ،افزود: آب از گذشته محور مناقشه بوده و تاکنون بیش از 38 جنگ حول محور آب در جهان شکل گرفته است.

وی گفت: جنگ آینده، جنگ نفت نیست بلکه جنگ آب است و بحث اهمیت وزیر نیرو کمتر از وزیر نفت نیست.

قاضی پور افزود: در کشور ما که یک سرزمین خشک و نیمه خشک است آب موضوعی حیاتی و استراتژیک محسوب می شود و نقش مؤثری در حوزه دیپلماسی دارد و اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم ما با بسیاری از کشورهای همسایه مرز آبی داریم.

وی با بیان اینکه چند سالی است هیچ آبی به رودخانه هیرمند در سیستان و بلوچستان نیامده است ، گفت: آقای چیت چیان چه برنامه ای برای موضوع آب دارید؟ آیا در این باره از دستگاه دیپلماسی کمک خواهید گرفت؟

نماینده مردم ارومیه افزود: آقای چیت چیان می دانید که هفتاد درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، آیا با آمدن حضرتعالی این سی درصد باقیمانده نیز خشک خواهد شد؟

قاضی پور گفت: مجلس دادگاه سیاسی است که ما کیفرخواست مردم را ارائه می کنیم ، برنامه شما برای مهار رودخانه های مرزی، آب های کشاورزی، آب های زیرزمینی، دریاچه ها، رودخانه ها و مقابله با توفان ها چیست؟

وی افزود: برنامه مدون شما درباره خصوصی سازی نیروگاه ها چیست؟ آیا قصد دارید بقیه نیروگاه ها را نیز مانند گذشته به تاراج بگذارید؟

قاضی پور گفت: برنامه شما برای تولید برق آبی از رودخانه ها چیست ؟ آیا برنامه ای برای تولید انرژی های پاک از آب و باد دارید؟

وی افزود: برنامه شما برای حمایت از پیمانکاران حوزه وزارت نیرو چیست؟ آیا از تولیدات داخلی استفاده می کنید یا همچنان مصرف کننده تجهیزات هندی خواهیم بود؟

مخالف وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه ایشان از جنس مردم است و وظیفه نمایندگی ما هم ایجاب می کند مطالبات مردم را بگوییم ، اظهار داشت : آقای چیت چیان برنامه شما برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی چیست؟

قاضی پور با آرزوی جاری شدن آب در زاینده رود افزود: آیا می خواهید باروری ابرها برای زاینده رود را از شمال و جنوب در دستور کار داشته باشید یا فکری برای این موضوع نکرده اید؟

وی در پایان ابراز امیدواری کرد وزیر پیشنهادی نیرو در مدیریت داخلی این وزارتخانه از نیروهای کارآمد و متعهد استفاده کند.

نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت وزیر نیرو گفت: من مایل نبودم در مخالفت با برادر بسیار شایسته حمید چیت چیان سخن بگویم که سالیان سال است وی را می شناسم.

عیسی زاده افزود : متاسفانه طی سالیان اخیر یکی از وضعیت های مهم ملی یعنی منابع آب کشور که چون تن بیمار هر روز از جان او کاسته می شود سرمایه پانصد میلیارد متر مکعب آب کشور اعم از بارندگی روان آب ، سفره های زیر زمینی در سالهای جاری هر سال هشت میلیارد متر مکعب از جان خویش را از دست می دهد .

این نماینده مجلس گفت: همچنین در سالهای گذشته تالاب های مهم مثل هامون ، پریشان ، بختگان ، گاوخونی ، هورالهویزه و نگین درخشان و دریاچه ارومیه درحال خشکیده شدن است یا در حال نابودی است .

وی افزود: آقای چیت چیان برای احیای این ذخیره های گرانقدر چه خواهید کرد مردم آذربایجان غربی از لحظه ای که شنیدند من بعنوان مخالف می خواهم صحبت کنم به حمایت از شما زنگ می زدند ولی من به آنها می گفتم باید دریاچه ارومیه را دریافت.

عیسی زاده گفت: صدو بیست میلیون متر مکعب آب در بستر این رودخانه می مامند اما می خواهند دویست میلیون متر مکعب از این رودخانه ببرند به آذربایجان شرقی آیا این انصاف  است ؟ شهری مانند میاندوآب برای خوشکاندن  هر دو رودخانه کمر همت ببندند.

این نماینده مجلس گفت: این شایسته است نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی از شما ایراد بگیرند برای انتقال آب زرینه رود و سیمینه رود به بخشهای صنعتی و کشاورزی استان همجوار اما هزاران تاسف در روزهای پایانی دولت سابق بدون توجه به دیدگاه های کارشناسی و عدم پذیرش نظر متخصصین برجسته ملی و بین المللی در عرض دو روز توافق ماده 15 و برنامه پنجم توسعه در عرض 24 ساعت تخصیص آب را بعنوان فریبنده انتقال آب به شمال شرق دریاچه ارومیه کلنگ زنی کردند .

عیسی زاده افزود: تاسف بارتر آنکه باز از جان بی رمق این رودخانه مصوب کردند بیش از دویست میلیون متر مکعب به حوزه صنعتی استان همجوار انتقال دهند . آقای چیت چیان شما از استان آمده اید که این درد غم بار را باید شریک غم و همیار ما باشید ولی واقعیت متفاوت است سریع و روشن بفرمائید برای نجات این رودخانه ها و دریاچه بی نظیر ارومیه چه خواهید کرد ؟

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری حمایت بی دریغ خود را از وزیر پیشنهادی نیرو و روستازاده ای از جنس خودمان یعنی آقای چیت چیان اعلام می کنم.

جلیل افزود: از طرف قوم بزرگ لر به ویژه بختیاری های ایران اسلامی خدمت ملت شریف و نمایندگان اعلام می کنم که موضع جناب آقای بزرگواری ، موضع شخصی ایشان است و این تقسیم بندی را به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد و از طرف جامعه لرها عذرخواهی خود را به ملت شریف ایران هدیه می کنم.

وی با بیان اینکه محور اصلی فعالیت وزارت نیرو بحث آب است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دو درصد از خشکی کل دنیاست ، در صورتی که آب ایران به دو صدم درصد آب های شیرین جهان می رسد.

جلیل افزود: توجیه اینکه محور صحبت هایم را حول آب قرار دادم این است که اگر آب باشد، سرمایه، ثروت و برق هم هست و در کنار آنها مشکلات فاضلاب شهری و روستایی حل خواهد شد.

نماینده مردم لردگان افزود: در صورتی که در مصرف های بی رویه آب شرب، صنعت و کشاورزی در مطالعات انجام شده مشاهده می شود گاهی یک نفر سهم 200 نفر ایرانی را مصرف می کند و اگر این نسبت را محاسبه کنیم در مواردی هم یک نفر سهم 40 هزار نفر ایرانی را هدر می دهد.

جلیل گفت: فعالیت وزارت نیرو در تأمین و مدیریت آب در سه حوزه صنعت، شرب و کشاورزی تعریف شده و تأمین برق برای حوزه های مختلف و خدمات فاضلاب شهری و روستایی خلاصه شده است.

وی افزود : این مأموریت ارتباط تنگاتنگی با زندگی ما دارد و

چنان زندگی و نیازهای روزمره ما با آب و برق تنیده شده که گویی زندگی بدون آنها سخت و رقت بار است.

جلیل گفت: فرض کنیم مشاغل و حرفه ها یک روز از رایانه و اینترنت محروم شود ، چه فاجعه ای در زندگی بشریت به وجود خواهد آمد یا اینکه اگر پایین ترین واحد اجتماع که خانواده است اگر یک روز بدون آب و برق باشد چه نگرانی هایی به وجود خواهد آمد؟

وی با بیان اینکه تأمین و مدیریت آب و برق ارتباط تنگاتنگی با امنیت داخلی و خارجی کشور دارد ، افزود: بحران هایی که به واسطه سوء مدیریت آب و برق به وجود می آید نقش بسزایی در امنیت کشور دارد.

موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: نعمت آب سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت، درمان، عبادات، سلامتی و شادابی جامعه دارد.

جلیل افزود: همچنین آب کشاورزی و صنعتی ارتباط نزدیکی با اشتغال و تولید در صنعت دارد.

نماینده مردم لردگان گفت: تأمین آب کشاورزی با تولید و اشتغال ارتباط مستقیم دارد و در کشاورزی با توجه به خشکسالی و مهارنکردن آب های سطحی، وزارت نیرو باید برنامه کوتاه مدت و میان مدت داشته باشد.

محمد جلیل افزود: مشکل فقط مدیریت منابع آب نیست، بلکه زیر ساخت های زیادی برای تأمین و انتقال آب نیاز است.

وی گفت: با مطالعه برنامه های آقای چیت چیان درباره منابع آب مشخص می شود که ایشان برای رفع این مشکل ها برنامه های خوبی ارائه کرده اند و در بخش های بین حوزه ای انتقال آب تاکنون برنامه های مدونی دارند.

محمد جلیل افزود: استانی که 11 درصد آب های شیرین کشور را دارد متأسفانه با مشکل کمبود آب مواجه است و مردم آن در مضیقه می باشند که با صحبت هایی که با وزیر پیشنهادی شد، ایشان برنامه های مناسبی برای رفع این مشکل ها ارائه کرد.

نماینده لردگان گفت: همان طور که می دانیم 55 درصد آب کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود و متأسفانه حفر چاه های غیرقانونی در این زمینه مشکلات زیادی ایجاد کرده است، طوری که هم اکنون قنات ها ، تالاب ها و سفرهای آب زیرزمینی در حال نابودی است که مهندس چیت چیان در این خصوص نیز برنامه های احیای قنات ها و تالاب ها را تدوین کرده اند.

وی گفت: برنامه های آقای چیت چیان مشخص است و ایشان مصمم به خدمت هستند و باید به ایشان اطمینان کرد.

محمدجلیل همچنین گفت: با توجه به رشد جمعیت و تنوع نیازها ، نیاز به افزایش تولید برق محسوس است و این صنعت در سال های اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است و وزیر پیشنهادی برنامه های خوبی در خصوص ترمیم درآمدهای برق و تخصیص آن به زیر ساخت های برق در دست اقدام دارند.

وی همچنین افزود: مهندس چیت چیان از جنس مردم و طبقه ضعیف جامعه و مهندس مکانیک و صنایع است که علاوه بر جهادگری، سابقه نمایندگی و عضو هیئت رئیسه مجلس و نیز عضو هیئت مدیره برق و معاون وزیر نیرو و استاد دانشگاه ها دارد.

محمدجلیل گفت: چیت چیان از لحاظ فرهنگی نیز دارای فعالیت های زیاد و فردی بدون حاشیه های سیاسی ، حزبی و گروهی است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی از خانواده شهداست و برنامه های ایشان با قوانین وزارت نیرو مطابقت دارد.

نماینده لردگان افزود: مهندس چیت چیان در طرح های آب شیرین تخصص کافی و مطالعات مفیدی نیز درباره شناخت منابع آب دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: برای شناخت و قضاوت در خصوص توانایی وزرای پیشنهادی و کاربردی بودن برنامه های آنان، نخست باید عرصه مسئولیت و وزارتخانه های تحت مسئولیت آنها را شناخت تا امکان تطبیق قابلیت ها و ظرفیت های تخصصی و تجربی وزرای معرفی شده فراهم شود.

رجب رحمانی افزود : وزارت نیرو به علت داشتن ویژگی های منحصر به فرد وزارتخانه ای است کاملًا تخصصی و مردمی.

وی اضافه کرد: ‌این وزارتخانه بیشترین ارتباط را با دستگاههای دولتی و مردم دارد و تمام آحاد کشور برای بهره مندی از آب و برق و دریافت خدمات آب و فاضلاب  با وزارت نیرو در تعامل مستقیم هستند.

رحمانی با بیان اینکه کارهای وزارت نیرو ، کارهای حاکمیتی است، گفت : اقدامات این وزارتخانه ، اقدامات زیربنایی است .

وی افزود : چرخه صنعت، رفاه و ‌انتقال انرژی از ابزارهای مهم این وزارتخانه است و به علت همین تنوع و گستردگی وزارت نیرو از سطح روستاها ، شهر ، شهرستان و استان و نیروگاه های متعدد می طلبد که فردی که این مسئولیت را برعهده می گیرد انسانی برجسته ، توانمند، ‌متعهد و متخصص باشد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای مهندس چیت چیان که نمایندگان زیادی به بنده مراجعه کردند که من از قول آنان بگویم که وی با سی سال تجربه مفید در مسئولیت های جهاد، حضور در جبهه های حق علیه باطل و نماینده دوره سوم مجلس، کسی است که در تمامی برنامه های وزارت نیرو صاحب نظر است و برنامه های متعددی دارد .

رحمانی افزود: وزیر پیشنهادی نیرو از خانواده معظم شهدا ، انسانی خوش فکر و حتی آقای مهندس فتاح وزیر اسبق نیرو به بنده گفت که به عنوان موافق اعلام کنید که وی از نیروهای ولایتی، ‌متدین و بسیجی است.

وی گفت: برنامه های آقای چیت چیان طوری تنظیم شده است که مشکل آب را که دوران پر آبی کشور به اتمام رسیده است به راحتی می تواند حل کند .

نماینده مردم تاکستان با بیان اینکه  وی طرح تحول نوینی در معماری دارد، افزود : حرکت برای استقرار مدیریت توازن و چندین مسئله مهم از جمله تغییر  رویکرد در مدیریت ، اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، ‌پیش بینی ارتقای راندمان آب ، توسعه محل های تامین آب های روستایی و استفاده از آب های نامتعارف از جمله آب های شور برای مصارف صنعت از جمله برنامه های آقای چیت چیان است .

رحمانی گفت : در عرضه برق نیز مسئله استفاده از انرژی های بادی، ‌نیروگاههای خورشیدی ، نیروگاههای کوچک برق آبی و انرژی گرمازایی زمین مسائلی است که وی در آنها صاحب نظر است.

وی با  تاکید بر تصحیح ‌انتقال شبکه های توزیع آب و نیرو  افزود: ما امروز 70 هزار مگاوات ظرفیت برق داریم و این نیاز به مدیریت قوی دارد.

رحمانی گفت:‌ بسیاری از شبکه های انتقال نیرو از بین رفته و بسیاری از نیروگاههای ما در شرف استهلاک است که نیاز به نیروی قوی و توانمندی برای رفع این مشکلات است.

نماینده مردم تاکستان با بیان اینکه دو انتظار و درخواست از وزیر پیشنهادی نیرو دارم، افزود: با توجه به اینکه استان قزوین، استان سرریز جمعیت تهران و همچنین جمعیت مهاجران را در بر می گیرد به شدت با مشکل بی آبی مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه استان قزوین به شدت از بی آبی می سوزد، گفت : شهرستان تاکستان در غرب این استان با 35 هزار هکتار در شرف نابودی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها