معاون اول رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

اشکالی در کابینه نمی‌بینند می گویند وزرا مسن هستند

روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی:

شرایط پیچیده اجازه آزمون و خطا به من نداد

رئیس جمهوری در صحن مجلس و در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت:من شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم، اما با تمام وزیران شرط کردم که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند.
کد خبر: ۵۸۷۳۴۲
شرایط پیچیده اجازه آزمون و خطا به من نداد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با اشاره به اینکه از همان لحظه اعلام نتیجه انتخابات بر خود فرض دیدم که آرای مردم را به عنوان الزام قطعی و به عنوان میثاق بین خود و آنان تلقی و لوازم اجرای آن را فراهم آورم، اظهار داشت: انتظار بحق آن است که میثاق بین رییس جمهور و مردم از طریق تشکیل دولت در فرآیندی دو جانبه محقق شود و اینک و پس از استقرار در موضع یازدهمین رییس جمهور قانونی ایران در یکی از حساس ترین شرایط و مقدمات برنامه های اعلام شده قرارداریم و آن رأی نمایندگان محترم به وزرای پیشنهادی است که امیدوارم این فرآیند مهم نیز با همدلی و تفاهم موفقیت آمیز طی شود.

دکتر حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در اولین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، ضمن تبریک حلول ماه شوال و با تشکر از یک هفته تلاش بی قفه نمایندگان برای بررسی برنامه های وزرا و ویژگی های آنان گفت: امیدوارم در ساعات امروز و فردا و شاید پس فردا که سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص می شود، با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق، دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزرای پیشنهادی به سوالات و دغدغه های نمایندگان بهره بریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مطمئنم در همه مراحل پیش رو، اخلاق متعالی دینی و انصاف سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود، افزود: بارها به عنوان نماینده مردم در مجلس شاهد تقاضاهای روسای جمهور گذشته درباره کسب رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده ام و اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایستاده ام تا چهره های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: در همین آغاز کار تجربه حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون ها نشان داد که گفتگو، همدلی و تفاهم را بدنبال دارد و بسیاری از سوالات با صراحت پرسیده و اطلاعات بسیاری مبادله شد و بسیاری از سوء تفاهم ها برطرف شد. تعامل دولت و مجلس بسیار راهگشاست و مجلس آگاه، پویا و پیگیر می تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی در گزارش خود درباره تعامل با مجلس از نمایندگان آزاده ای یاد کردند که از سر خیرخواهی و دقت نظر صلاحیت، توانایی و برنامه های وزرای پیشنهادی را مورد کنکاش قرار دادند، تصریح کرد: به سهم خود این دقت نظرها را ارج می نهیم و امیدواریم پس از این نیز همین گونه تعامل پابرجا بماند.

وی خاطرنشان کرد: اینجانب با شناخت از شرایط خطیر کشور پس از بررسی ها تصمیم به ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی گرفتم و از همان ابتدا تلاش کردم تا تحلیل خود را از این شرایط خطیر و رویکردهایی که برای بهبود شرایط در نظر داشتم به صورت شفاف با مردم در میان بگذارم و مردم هم با رای خود نشان دادند که با این تحلیل و رویکرد موافقند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از همان لحظه اعلام نتیجه انتخابات بر خود فرض دیدم که آرای مردم را به عنوان الزام قطعی و به عنوان میثاق بین خود و آنان تلقی و لوازم اجرای آن را فراهم آورم، گفت: سوگندی که در همین جا و در خانه ملت ادا کردم در چارچوب تاکیدی الهی بر این عهد اجتماعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اضافه کرد: بدیهی است که رای به رییس جمهور تنها رای به یک شخص نبوده و انتظار بحق آن است که میثاق بین رییس جمهور و مردم از طریق تشکیل دولت در فرآیندی دو جانبه محقق شود.

وی اظهار داشت: اینک و پس از استقرار در موضع یازدهمین رییس جمهور قانونی ایران در یکی از حساس ترین شرایط و مقدمات برنامه های اعلام شده قرارداریم و آن رأی نمایندگان محترم به وزرای پیشنهادی است؛ شما که منتخبان مردم هستید و خواسته و رجحان های آنان را بیان می کنید، انتظار آن است این فرآیند مهم نیز با همدلی و تفاهم موفقیت آمیز طی شود.

روحانی تصریح کرد: با توجه به اینکه رأی شما به وزرا، صرفا رأی به افراد نیست، بلکه رأی به دولت و برنامه های آن است، آئین نامه داخلی مجلس زمانی برای بررسی و تشریح برنامه دولت و رأی به آن پیش بینی کرده است و لذا تلاش خواهم کرد به اختصار تحلیل خود را از شرایط موجود بیان و برنامه خود برای بهبود اوضاع را تشریح کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه می دانیم کشور در شرایط دشوار اجتماعی، اقتصادی قرار دارد، خاطرنشان کرد: فشارهای بین المللی نیز بر مشکلات افزوده است، این فشارها نیز نقطه اصلی تمرکز خود را بر اقتصاد قرار داده و تلاش کرده است مسیرهای ارتباطی کشور را با جهان خارج محدود و احیانا مسدود کنند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت:‌ صحبت بر سر این نیست که تحریم ها اثر گذار بوده یا نه؟ بلکه صحبت بر سر این است که آیا شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی برای حل یک مشکل بین المللی درست و یا مناسب است؟

رئیس جمهور افزود: آیا گرو گرفتن نیازهای اولیه جامعه برای حل مسئله ای که می تواند راه حل های کم هزینه تری داشته باشد، شیوه ای منطقی،عقلانی، قابل قبول و مورد پذیرش بشریت در عصر کنونی و آینده است یا نه؟

روحانی با اشاره به اینکه در بعد اقتصاد داخلی، برخورداری از درآمدهای نفتی فراوان در سالهای گذشته می توانست فرصتی استثنایی برای ظرفیت های جدیدی به وجود آورد تا از طریق ایجاد اشتغال های درآمدزا کشور را از مهمترین گردنه هرم سنی جمعیت جویای شغل عبور دهد، اظهار داشت: طبق آمار بودجه کشور برای تامین نیازهای اجتماعی جهشی صعودی داشت و هزینه های عمومی به شدت افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سالهای ذکر شده، بودجه دولت با هدف تامین نیازهای اجتماعی رشدی جهشی پیدا کرد، خاطرنشان کرد: از این طریق تعهدات دولت با افزایش شدید روبرو شد و واردات از محل درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم نفتی و به رغم روند فزاینده تهدیدات خارجی با رشد فراوان مواجه شد که اتکای آن نیاز به تداوم برخورداری از درامدهای سرشار نفتی داشت.

روحانی با اشاره به اینکه مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفته و فاصله به وجود آمده با منابع بانک مرکزی پر شده است، اظهار داشت: در مجموع امروز با سه عدم تعادل مهم در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام بانکی مواجهیم که باید برای رفع آنها بکوشیم.

رئیس‌جمهور گفت: از طرف دیگر دو حرکت اصلاحی اساسی از مجموعه اصلاحات اقتصادی مورد نیاز کشور در عرصه واگذاری تصدی‌های دولت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری و اصلاح قیمت انرژی پس از تصویب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سالهای اخیر صورت گرفته است که دولت یازدهم باید رویکرد خود را در مورد چگونگی تداوم آنها در مراحل بعدی مشخص کند. آنچه که در این مرحله روشن است ضرورت آسیب شناسی جدی اقدامات انجام شده است.

وی افزود: دولت یازدهم در سطح اقتصاد کلان با 5 سرفصل اقتصادی و یک سرفصل سیاست خارجی و البته سرفصلی در زمینه سیاست داخلی، امنیت و دفاع و در نهایت سرفصلی در زمینه سیاست فرهنگی و اجتماعی مواجه است که برای برخورد صحیح با هریک از آنها نیازمند برخورداری از قابلیت و کارآمدی اعضای کابینه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: کسری بودجه، کسری تراز پرداخت‌ها و نظام چندنرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی، راه ناتمام هدفمند سازی یارانه‌ها و روش اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به عنوان 5 سرفصل اقتصادی در کنار مساله تحریم‌های بین المللی، سرفصل‌های اصلی مواردی را تشکیل می‌دهد که دولت در برنامه اقتصادی خود به آنها اهتمام ویژه خواهد داشت.

روحانی تأکید کرد: برنامه‌های دولت برای مواجهه با دشواری‌های موجود در دو مرحله طراحی شده است، مرحله نخست رسیدگی به برخی موارد ضروری و فوری و مرحله دوم هم پرداختن به مشکلات اصلی و ایجاد راه‌حل‌های اساسی است.

وی ادامه داد: تأمین منابع مالی برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و ممانعت از بروز وقفه در پرداخت‌ها، حصول اطمینان از تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی، بانکها و گمرک با هدف روان‌سازی در حوزه بانکی - تجاری و تلاش برای اجرای صحیح و واقع بینانه بودجه سال 92 با توجه به عدم تامین همه درآمدها، مواردی است که لازم است مجموعه وزرا و معاونین رییس جمهور در اجرای صحیح آنها بکوشند.

روحانی با اشاره به اینکه اقدام اینجانب در معرفی زود هنگام اعضای کابینه با توجه به همین ضرورتهاست، اظهار داشت: اقدامات ضروری و فوری در شش ماهه اول با همین هدف است تا به برقراری ثبات در اقتصاد کشور کمک کند.

رئیس‌جمهور گفت: در رویکرد بنیادی در خصوص مشکلات اصلی کشور، دولت دو مسیر را به موازات هم دنبال خواهد کرد، از یک طرف در زمینه دیپلماسی تلاش می کنیم در چارچوب خواست استقلال طلبانه مردم بر چالش بین‌المللی فائق آییم و بتوانیم تداوم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم؛ اما از طرف دیگر نیز محدودیت‌های موجود منابع را به منزله فرصتی تلقی خواهیم کرد تا به بهره وری فعالیت‌ها بیافزاییم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم اولاً منابع اقتصادی را افزایش دهیم و ثانیاً تخصیص منابع را بهبود بخشیم، تصریح کرد: دولت در گام نخست تلاش خواهد کرد در رابطه میان بانکها و بنگاههای اقتصادی تغییرات لازم را به وجود آورد، به این معنا که نظام بانکی بتواند محور اصلی جذب پس اندازهای کوچک و متوسط باشد و از طرف دیگر، بازار سرمایه نیز محل دیگری برای جذب پس اندازها گردد که اگر به عنوان مرکزی برای تأمین منابع مالی بنگاهها درآید، تسهیل مناسبی برای فعالیتهای تولیدی صورت خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: در زمینه بنگاهها به طور جدی به بهبود فضای کسب و کار خواهیم پرداخت تا از این طریق فعالیتهای تولیدی جذابیت پیدا کند و با بدست آوردن بازده مناسب به جذب بیشتر منابع به امور تولیدی، کمک کند؛ بازنگری شیوه‌های اجرایی سیاستهای کلی اصل 44 در همین راستا معنا پیدا خواهد کرد.

روحانی اولویت دیگر دولت را کاهش رشد نقدینگی دانست تا از این طریق شتاب تورم کنترل شود و افزود: کاهش تورم به رشد سرمایه گذاری و ثبات اقتصاد کلان کمک خواهد کرد که نتایج مثبت آن قابل توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در همین سال مطالعات مورد نیاز برای ارزیابی چگونگی تداوم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، مسائل مالیات، شیوه پرداخت به خانوارها، اثرات آن بر فعالیتهای تولیدی و پیامدهای این تغییر بر مدل کسب و کار و بخش انرژی را آغاز خواهیم کرد، اظهار داشت: به همراه این موضوع، نظام ارزی کشور را نیز به تدریج به سمت یکسان سازی نرخ ارز سوق خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: فکر می کنیم که فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باید بسیار کاراتر و با تأکید بر رفع عدم تعادلهای اقتصاد کلان به اجرا درآید. اولین آزمون سخت دولت تدبیر و امید در بودجه سال 1393 خواهد بود که مطمئناً بر مبنای معیارهای انضباط مالی، انضباط پولی، شفافیت، حداکثر سازی منابع و افزایش کارآیی مصارف تنظیم خواهد شد. در این چارچوب نقش وزرای بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، علوم،‌ تحقیقات و فنآوری، کشور و دفاع در مدیریت هزینه‌ها و نوآوری در سازو کارهای مالی حوزه‌های تحت مدیریت خود بسیار تعیین کننده خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از طرف دیگر، دولت در حوزه‌هایی با بنگاه‌های بزرگی سر و کار دارد که نقش مهمی برای ایجاد منابع برای بودجه عمومی دارند؛ وزارت نفت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در زمره این حوزه‌ها قرار دارند، اظهار داشت: یکی از معیارهای مهم در انتخاب وزرای این حوزه‌ها، قدرت مدیریت و برقراری ارتباط با این بنگاه‌های بزرگ بوده است.

وی با بیان اینکه در زمینه سیاست خارجی باور این دولت برای تحقق اهداف، اتخاذ و بهره گیری از مشی اعتدال به معنی ایجاد توازن بین آرمان‌ها و واقعیت در مسیر جهت دادن واقعیات به سمت آرمان‌ها است، اظهار داشت: گفتمان سیاست خارجی در دولت حرکت واقع بینانه، خودباورانه، متوازن، هوشمندانه و تعامل سازنده و تفاهم به منظور ارتقای جایگاه و توسعه کشور می باشد. در گفتمان اعتدال، افراط و تفریط جایی نخواهد داشت؛ فرصت سازی، تهدید زدایی و جلوگیری از تنش در حوزه منافع و در یک کلام، تعامل موثر و سازنده با دیگران و تعامل بر پایه احترام متقابل و از موضع برابر است.

روحانی تصریح کرد: توجه به دیپلماسی به ویژه دیپلماسی عمومی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی، رویکرد دولت در سیاست خارجی خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای حصول به این مهم، ارائه چهره مطلوب از نظام جمهوری اسلامی در سطح بین المللی ضرورت دارد، از این رو دستگاه سیاست خارجی باید چنان توانا، مدیر و هوشیار باشد تا بتواند در تحولات لحظه‌ای غفلت نکند و تلاش بر این است که با بهره گیری از نیروهای توانمند دستگاه سیاست خارجی، این دستگاه توانمند و کارآمد شود و این شایسته سالاری است که بر آن پای فشرده‌ام.

روحانی با اشاره به اینکه سیاست خارجی عرصه جار و جنجال‌های حزبی، گروهی و رسانه ای نیست، اظهار داشت: چنین عرصه خطیری انضباط در کلام و گفتار، طراحی مواضع متعالی و سنجیده و اجرای دقیق و حرفه ای را می‌طلبد، زیرا سیاست خارجی عرصه تصمیم گیری، و تصمیم گیری در گرو دقت در فکر و عمل است؛ کوچکترین بی دقتی و بی انضباطی در سیاست خارجی، مخل امنیت ملی و در مواقعی در بر گیرنده آسیب‌های غیرقابل جبران است.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه در بخش سیاست داخلی، امنیت و دفاع نیز باید بگویم قانون اساسی و فصل حقوق ملت، منبعی است که ظرفیت‌های زیادی برای تحقق زندگی همراه با کرامت ایرانیان دارد، تصریح کرد: از آنجا که رییس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و برنامه رییس جمهور که معطوف به کلیه اصول قانون اساسی بویژه فصل سوم خواهد بود، بر اجرای بخش سیاست داخلی و امنیت شهروندی اهتمام خواهیم داشت.

رئیس جمهور در تشریح نارسایی‌هایی موجود در این بخش اضافه کرد: فقدان قانون مربوط به حقوق شهروندی، ناکافی بودن سطح آگاهی‌های عمومی، کوتاه بودن عمر احزاب و فقدان آموزش در این بخش جزو این نارسایی‌هاست.

وی توسعه وفاق ملی و همبستگی اجتماعی، اهتمام اساسی به بازتولید سرمایه اجتماعی در جامعه، ایجاد زمینه‌های رشد در بخش‌های مختلف، تقویت مناسبات حاکمیت و ملت، ایجاد آرامش سیاسی برای فعالان همه بخش‌ها، همزیستی همه ادیان در گستره سرزمینی ایران، افزایش مشارکت مردم و اهتمام به همگرایی نخبگان و نهادینه کردن قانون مداری را جزو راه حل‌های این نارسایی ها دانست.

روحانی 1. صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی، 2. تقویت توان و اقتدار فرهنگی، 3. کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تقویت نهادهای صنفی و تشکلهای مدنی، فرهنگ و هنر، 4. تضمین آزادی‌های قانونی، 5. ارتقای منزلت اجتماعی نیروهای فرهنگی و هنری، 6. صیانت از تنوع و تکثر فرهنگی، 7. رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، 8. گسترش ارتباط و مبادلات جهانی فرهنگ و هنر و 9. بهره گیری از ظرفیتهای فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام را اهدافی برشمرد که با سیاستها و برنامه‌هایی که تفصیل آن در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، دنبال می‌شوند.

رئیس جمهور با تأکید براینکه در سالیان گذشته به طُرق مختلف از سختی‌هایی که جامعه تحمل می‌کرد و انتظارات و توقعاتی که مردم داشتند آگاه می‌شدم و از صمیم قلب باور داشتم که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند، بر همین اساس احساس کردم وظیفه دارم آبروی خویش را که از سر همراهی با نظام و خدمت به مردم در سه دهه گذشته کسب کرده‌ام، بدون هیچ‌گونه محافظه‌کاری در میان بگذارم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: استوار و با عزمی جزم وارد میدان شدم و باور داشتم ورودم ادای تکلیف در برابر مردم شریف ایران است، احساس می‌کردم جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و اعتدال راهی است که ملت به صورت گسترده به آن اقبال خواهد کرد.

وی گفت: در نهایت مجموع شرایط سیاسی، همراهی‌ها و تاکید بر اصول از سوی تمام ارکان نظام سیاسی منجر به پیروزی در انتخابات گردید، اکنون نیز معتقدم می‌توان به مجموعه مطالبات مردم در چارچوب زمان بندی معقول و با همکاری و همدلی همه نیروهای دلسوز کشور پاسخ مناسب داد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه کابینه پیشنهادی، حاصل خِرد جمعی تعداد کثیری از نخبگان کشور است، تصریح کرد: با وزرای پیشنهادی شرط شده است که در انتخاب همکارانشان معیار حزبی و جناحی را بکار نگیرند و اصل بر شایسته‌سالاری، اعتدال و فراجناحی بودن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: اکنون با تدوین رئوس برنامه‌های دولت تدبیر و امید و تقدیم آن به مجلس و انتخاب کابینه، آمده ام تا به مطالبات مردم پاسخ دهم و خداوند را شاهد می‌گیرم، کوشیدم در این شرایط حساس از همه دقایق زمانی که در اختیار داشتم نهایت بهره را ببرم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مدون‌ترین برنامه و شایسته‌ترین افراد را برگزینم و در لحظه‌ای امور اجرایی کشور را بدون سکان‌دار باقی نگذارم.

وی با بیان این مطلب که از روز اول با پایبندی به قولی که به مردم داده بودم تا مشورت‌پذیر باشم و از توان نخبگی کشور برای انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بهره گیرم، کارگروههایی را برای بررسی وضع موجود، انتخاب وزرا و تدوین برنامه‌ها تشکیل دادم، افزود: 4 کارگروه اصلی در عرصه‌های اقتصاد، سیاسی-امنیتی، سیاست خارجی و اجتماعی-فرهنگی تشکیل شد و در ذیل آن 20 کارگروه فرعی با بیش از 500 نفر از نخبگان علمی و سیاسی کشور بالغ بر 6 هزار نفر ساعت کار فشرده صورت گرفت تا فهرست وزرای پیشنهادی و برنامه‌ها برای وزارتخانه‌ها تدوین شد.

روحانی اظهار داشت: با صراحت اعلام می‌کنم کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعداد کثیری از نخبگان کشور است و در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم‌خواهی جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها در کار نبوده و هیچ حزب و گروه و جناحی در تصمیم‌گیری نسبت به وزرا به من فشار نیاورده است و هیچ وزیری به عنوان سهم جناح یا گروه خاصی مدنظر نیست و با همه وزرای پیشنهادی شرط شده است، افکار و عقاید و وابستگی‌های گذشته‌شان محترم است اما آمدنشان در این دولت صرفا به خاطر دانش، تخصص، تجربه، تعهد و کارایی آنان در این مقطع زمانی بوده است.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مبنای بنده در انتخاب وزرا و سپس معاونین خودم بر این بوده است، قطعاً شما هم در بحثتان و در نهایت در رأیتان معیارهای اصلی، انقلابی، دینی، اخلاقی و کارآمدی و نجات کشور را بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های سیاسی و جناحی مدنظر قرار خواهید داد.

وی با بیان اینکه تمام وزرایی که انتخاب شده اند از دلسوزان نظام، مطیعان رهبری و افرادی هستند که آماده فداکاری برای این کشور هستند، خاطرنشان کرد: از تک تک آنها برای این همکاری، شخصاً‌ تقاضا و دعوت کردم و آنها برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفتند و پذیرفتند، البته مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم طبق قانون اساسی دستشان برای هر گونه بحث و بررسی و هر گونه رأی باز است؛ همه ما هم به رأی مجلس احترام خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای انتخاب وزرای پیشنهادی 28 معیار مدنظر بود که همگی افراد با آن معیارها سنجیده می‌شدند، تصریح کرد: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص است و باور ندارم که در تصمیم‌گیری‌ها کاملاً درست و بدون هیچ خطایی بودم، اما تمام تلاش خود را به خرج دادم، تا انتخاب های درست و شایسته داشته باشم. به شایستگی آنهایی که برگزیده‌ام ایمان دارم و معتقدم هم‌نوا با اهداف و سیاستهای کلی دولت در آینده خواهند بود.

روحانی اظهار داشت: همکارانی را که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم از آن جهت برگزیدم که در پی تحقق اهدافی هستند که در برنامه‌های مدون تقدیم شده است و کسانی را انتخاب کردم که به خوبی از پس تحقق اهداف و برنامه‌ها برآیند.

وی افزود: نمایندگان عزیز و محترم؛ دولت تدبیر و امید مجموعه ای واحد است، مجموعه رایزنی‌ها و بررسی‌ها موجب شکل گیری فهرست پیشنهادی به شکل کنونی شد، در ارائه این فهرست مشکلات واقعی کشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را در نظر گرفتم وتلاش کردم در سه بخش زیرساختی-اقتصادی، سیاسی-امنیتی و فرهنگی-اجتماعی وزیرانی را کنار هم گرد آورم که توان کار جمعی در کنار دولت داشته باشد و شرایط کشور را پیچیده تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم.

روحانی با اشاره به اینکه با همه وزیران شرط کردم مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند، اظهار داشت: با اینکه وقوفم به مشکلات پیش رو بسیار عمیق است ولی هنوز هم بسیار خوش بین هستم، به اراده خداوند ایمان دارم و به هدایت‌ها و ارشاد‌های مقام معظم رهبری امید دارم که همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد قرار داده اند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این مطلب که به حمایت همکاران عزیز در مجلس امید دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت، تصریح کرد: به این ملت بزرگ و بزرگوار نیز امید دارم که منتخب خود را با صبر یاری خواهند کرد.

وی سپس در معرفی وزرای پیشنهادی اظهار داشت: دکتر عباس آخوندی که از بیت علم و علما هستند، دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران است و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است و شما ایشان را می شناسید.

رئیس جمهور گفت: دکتر آخوندی جزء افرادی بود که در تشکیلات جهاد سازندگی فعال بوده و در دولت‌های مختلف فعالیت داشته است. ایشان قبلا به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی مسئولیت داشته و طرح آمایش سرزمینی را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده است. دکتر آخوندی اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران و همچنین عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است.

روحانی ادامه داد: در مجموع با شناختی که من از ایشان و سوابق ایشان داشتم و مشورت‌هایی که با انجمن‌های حرفه ای صورت گرفت، دکتر آخوندی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم و به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تصریح کرد: دکتر حسین دهقان را اغلب می‌شناسید وی از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگانهای رزمی در دفاع مقدس، همچنین فرمانده نیروی هوایی سپاه بوده و مسئولیت‌های متعددی بعد از دفاع مقدس داشته‌اند.

روحانی ادامه داد: دکتر حسین دهقان در دولت‌های هفتم و هشتم مسئولیت جانشینی وزیر دفاع را برعهده داشته و در زمینه‌های حساس تولید اقلام دفاعی نقش مؤثری داشتند. ایشان همچنین در بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمت کرده و امروز هم استاد دانشگاه تهران می‌باشند. با توجه به سوابق ایشان در دوران دفاع مقدس، وزارت دفاع و شناخت وی از صنایع دفاعی و چارچوب‌های وزارت دفاع و صنایع، ایشان به عنوان گزینه مناسب این عرصه انتخاب شده است.

وی در ادامه در خصوص وزیر پیشنهادی علوم گفت: دکتر جعفر میلی‌منفرد از شخصیتهای علمی و دانشگاهی و از افراد ممتاز علمی و استاد تمام مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر است و تجربیات فراوانی در زمینه‌های مدیریت و اجرایی دارد و جزو افراد مؤثر در تأسیس پارکهای علمی ـ فناوری در کشور بودند.

روحانی اظهار داشت: دکتر جعفر میلی منفرد در زمان دفاع مقدس در سمت معاونت دفاعی وزارت علوم خدمت کردند و در بررسی‌های انجام شده، وی را فردی مستقل دانستیم و با توجه به اینکه ایشان با همه جناحها ارتباط دارند، به صورت مستقل عمل خواهند کرد. قول ایشان به جمع ما و من این بوده که مشی ایشان در دانشگاه 100 درصد اعتدالی خواهد بود و برنامه‌های دولت را در دانشگاه دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در خصوص وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: مهندس حجتی در ابتدا از پذیرش این مسئولیت امتناع می‌کرد و یکی از افراد مفید و ارزشمند این بخش را برای این وزارتخانه معرفی کرد و بعد از مشورت‌های زیاد با گروههای تخصصی و فعالان بخش کشاورزی و جهاد، در مجموع نظر همه بر این بود که مهندس حجتی مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی را بپذیرد.

وی خاطر نشان کرد: مهندس حجتی دارای تجربه بسیار موفقی در این باره هستند. واقعا واردات امسال بنده را خیلی نگران کرد، وقتی دیدم که باید هفت و نیم میلیون تن گندم وارد کنیم، احساس کردم ما نیاز به تحول جدی در بخش کشاورزی داریم. انشاالله به حول قوه الهی این تحول با کمک همه افراد در وزارت جهادکشاورزی، نمایندگان مردم، همه کشاورزان در سراسر کشور و البته سیاست‌هایی که دولت باید در خصوص محصولات کشاورزی و واردات اتخاذ کند، رخ می‌دهد و امیدواریم سال آتی شاهد شرایط بسیار مطلوب تری نسبت به امسال باشیم.

روحانی با اشاره به انتخاب دکتر واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چهره آقای دکتر واعظی در سالهای اخیر بیشتر سیاست خارجی بوده است تا ارتباطات و فناوری اطلاعات، ولی می‌دانید که تحصیلات وی در رشته ارتباطات است. اولین آشنایی بنده بعد از انقلاب با وی این بود که آقای واعظی مسئول مخابرات کشور در زمان مرحوم شهید قندی بود و وی سالها در آنجا فعال بود و البته بعدا فعالیت‌های زیادی هم در وزارت امورخارجه داشت.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر تخصص در زمینه مسائل الکترونیک، مخابرات، آی‌تی و آی‌سی‌تی ما نیاز به یک ارتباطات فعال خارجی نیز داریم برای اینکه شرکت‌ها، بخش‌ها و بنگاه‌های مختلف را برای دریافت تکنولوژی به بخش‌های بیرونی متصل کنیم، همچنین برای فعال شدن در بخش‌های مختلف که می‌تواند برای ما بسیار مهم و با برنامه ریزی درست کارآفرین نیز باشد.

روحانی افزود: دکتر واعظی یکی از مدیران بسیار ارزشمند و فعال کشور است و در هر کجا که بودند حسن مدیریت وی را در آن بخش شاهد بوده ایم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در خصوص وزیر پیشنهادی نیرو گفت: اولین آشنایی بنده با مهندس چیت‌چیان در مجلس شورای اسلامی بود که جزو نمایندگان بودند، ایشان از خانواده روحانی و خانواده شهید هستند.

وی اظهار داشت: تحصیلات مهندس چیت‌چیان هم در همین زمینه و دارای کارشناسی مهندسی مکانیک، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و نیز کارشناسی ارشد مدیریت و دانشوری است. رتبه‌های دانشگاهی وی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس نیز ممتاز بوده است. ایشان دارای سوابق معین اجرایی و قانونگذاری است و در اوایل انقلاب مدت‌ها در سپاه فعالیت داشته است.

رئیس جمهور گفت: حضور کسانی که در سالهای اوایل انقلاب و دفاع به دلیل دفاع از کشور در نهادهای مقدسی مثل سپاه بودند، موجب افتخار است. برخی می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است که اگر به معنی فهم امنیت است، این هم افتخار است البته آنها هدف دیگری دارند.

روحانی تصریح کرد: مهندس چیت‌چیان در شرکت توانیر و برق فعال بودند، 12 سال معاون انرژی، شش سال قائم مقام نیرو و همچنین معاون برنامه‌ریزی بوده‌اند و هم‌اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند هستند. ایشان فردی خدوم، مومن، فعال، ارزشمند، صاحب نظر و متخصص است که برای وی آرزوی موفقیت دارم.

رئیس جمهور در ادامه به معرفی علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و با بیان این مطلب که ایشان از چهره‌های علمی و انقلابی است و در دوران انقلاب و قبل از آن بسیار فعال بود، گفت: علی جنتی از فضلای بنام درحوزه علمیه بوده و کاملاً با فقه، اقتصاد و فلسفه اسلامی آشناست و بنده از همان سال‌های اولیه که او طلبه بود با ایشان دوست و آشنا بودم. وی در دوران قبل از انقلاب هم اینچنین بود و بعد از انقلاب هم در صدا و سیما عضو شورای سرپرستی بود و همچنین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل و در زمانی قائم مقامی این سازمان فعالیت داشت.

روحانی افزود: علی جنتی در سیاست خارجی هم عنصر فعال و همواره دارای تفکری اعتدالی و میانه رویی بوده است.

رئیس جمهور در ادامه به معرفی مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پرداخت و با بیان اینکه سلطانی‌فر از چهره‌های خدوم و فعال است که نمایندگان استان‌های مختلف از سوابق کاری ایشان مطلعند، افزود: سلطانی‌فر در شش استان فعالیت و دو سال تجربه مدیریتی در سمت قائم مقامی سازمان تربیت بدنی داشته و در زمینه مدیریت امور جوانان نیز بسیار فعال بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه سلطانی‌فر در برهه‌هایی، مسئولیت شورای جوانان استان‌ها را بر عهده داشت، خاطر نشان کرد: بینش آقای سلطانی‌فر، بینش توسعه‌ای است و با بحث‌هایی که با خود ایشان داشتم متوجه شدم صاحب فکر و علاقه‌مند به فعالیتهایی در حوزه ورزش و جوانان است و در این صحبتها دریافتم که سلطانی‌فر تاریخچه خوبی هم در ذهن خود از ورزش و ورزشکاران دارد و در این زمینه یک کامپیوتر متحرک است و من خود از این موضوع متعجب شدم.

رئیس جمهور با بیان اینکه آقای سلطانی‌فر از ظرفیتها و مسائل ورزش کشور کاملاً مطلع است، افزود: وی در بسیاری از این زمینه‌ها سابقه مدیریتی دارد و کارنامه ایشان هم در استانداری و هم در ورزش درخشان بوده است.

روحانی در معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور با بیان این مطلب که ایشان خیلی نیاز به معرفی ندارد و آخرین مسئولیت وی با خود شما در دیوان محاسبات بوده است، تصریح کرد: آشنایی من با وی از دوره چهارم مجلس است که جزو نمایندگان معقول، صاحب‌نظر و با شخصیت بوده و همین بس که جزو عقلا بود و این دلیل بر اعتدال و میانه روی و اعتقاد به مشورت و صاحب‌نظریشان است.

وی گفت: رحمانی فضلی در صدا و سیما و در شورای امنیت ملی و همچنین در وزارت کشور تجارب ارزشمندی دارد و تحصیلات رحمانی فضلی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دکترای جغرافیا با گرایش برنامه ریزی است و خود وی نیز فردی برنامه ریز و صاحب نظر است.

روحانی با اشاره به اینکه علت دعوت از رحمانی فضلی برای وزارت کشور این است که خواستم استان‌های ما از نظر توسعه‌ای و اقتصادی تحرک بیشتری داشته باشد و البته مسئولیت‌های دیگری نیز در وزارت کشور از جمله سیاسی و امنیتی وجود دارد، گفت: آمدن رحمانی فضلی در این سمت آرامشی را به کشور می‌دهد و به کشور اعلام می‌کند که می‌خواهیم فضایی را حاکم کنیم که عمدتا اقتصادی و فرهنگی خواهد بود و در کنارش البته جایی که لازم باشد اقدامات سیاسی و امنیتی نیز انجام خواهد شد.

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهای وزارتخانه نفت با بیان اینکه مهندس زنگنه قادر است مسئولیت وزارت نفت را در شرایط حساس کنونی بپذیرد، خاطرنشان کرد: برای انتخاب وزیر نفت با بسیاری از افراد از جمله صاحبان و فعالان صنعت نفت با واسطه مشورت کردم. در مشورت با مهندس زنگنه، وی دو نفر را برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرد، اما هم افراد پیشنهاد شده و هم دیگران بهترین فرد را برای وزارت نفت، مهندس زنگنه معرفی کردند.

وی افزود: از آقای زنگنه تجربه زیادی در دوران حضور در شورای امنیت ملی سراغ دارم و آنچه در برخی رسانه‌ها درباره وی نقل می‌شود اگر لازم باشد بنده خودم درباره آ«ها تویح خواهم داد. البته این سخنان ارتباطی با صلاحیت‌های وی ندارد و اگر اشکالی وجود داشته است و اگر در مجلس دراین باره صحبت شود آن را مبرهن می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: در شرایط کنونی وزارت نفت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید به آن به عنوان منبع درآمدی با معضلاتی که با آن مواجه است، نگریست؛ بلکه این صنعت نیازمند دیپلماسی و تلاش گسترده است و بی‌تردید مهندس زنگنه جزو بهترین‌ها افراد برای تصدی این وزارتخانه است.

روحانی با اشاره به آشنایی‌اش با مهندس زنگنه در دوران دفاع مقدس و تلاش وی در جهاد سازندگی و مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایش در وزارتخانه‌های نیرو و نفت، افزود: مهندس زنگنه قادر است مسئولیت این وزارتخانه را در شرایط حساس کنونی بپذیرد.

وی در ادامه سخنانش در معرفی وزرای پیشنهادی خود (وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت) به مجلس شورای اسلامی گفت: مهندس نعمت‌زاده نیازی به معرفی ندارد، تا اسم صنعت را ببرید بطور طبیعی نام مهندس نعمت‌زاده در کنار آن حضور پیدا می‌کند. از اولین دولت‌ها یادم هست ایشان وزیر بود و با هم برای بازدید از یک پروژه سفر استانی رفتیم،‌ اگر ایشان را پدر صنعت و پدر پتروشیمی می‌گویند به درستی می‌گویند.

روحانی گفت: تجارب ایشان در بخش صنعت و معدن بسیار گسترده است و از همه دوستانی که غیر ایشان خواستیم دعوت کنیم همه گفتند مهندس نعمت‌زاده بیاید ما به عنوان معاون ایشان را همراهی می‌کنیم، حتی کسانی که خود مهندس نعمت زاده معرفی کرده بودند گفتند خود مهندس نعمت‌زاده بیاید.

رئیس‌‌جمهور افزود: برخی گفتند سن مهندس نعمت‌زاده بالاست ولی دوستان گفتند قلب ایشان جوان است و تلاشش هم تلاش جوانان است و دو سه مشکلی که هفته‌های اخیر داشتیم ایشان با همان تلاش جوانی برطرف کرد. همه صاحبنظران صنعت کشور وی را بی تردید به عنوان پدر صنعت می‌شناسند و می‌تواند تجارت،‌ صنعت و معدن را از سایه در آورد و در جایگاه خود قرار دهد چرا که در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در دراز مدت نیاز به صنعت ومعدن داریم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه درباره وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت: شناخت من از دکتر ظریف به دوران دفاع مقدس، به زمانی که ایشان در بخش سازمان ملل و سیاست خارجی، قطعنامه 598 و در مذاکرات قطعنامه 598 فعالیت می‌کرد، برمی‌گردد. ایشان مسئولیت‌های مختلفی در وزارت خارجه به عنوان معاون وزیر یا در سازمان ملل متحد به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی با اشاره به‌اینکه دکتر ظریف از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی و دارای دانش و تخصص مورد نیاز و همچنین یکی از چهره‌ای بنام در مذاکرات سیاست خارجی است، گفت: وی از افراد صاحب‌نظر و دانشمند در فهم و درک مسایل سیاست خارجی است و جزو بهترین گزینه ها برای سمت وزارت خارجه در شرایط امروز است، در شرایطی که ما به یک وزیر خارجه کاملا آگاه، هوشمند و کارآمد برای رفع معضلات نیاز داریم.

رئیس جمهور در معرفی دکتر علی ربیعی برای وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده بیش از 20 سال با ایشان کار کردم و حدود 28 سال با هم آشناییم، دکتر علی ربیعی فردی صاحب نظر است و اگر بگوییم فکر استراتژیک دارد، سخن ناروایی نگفتم.

روحانی افزود: در حال حاضر دکتر علی ربیعی به عنوان استاد دانشگاه و یک پژوهشگر فعالیت می‌کند. بحث وزارت کار و رفاه اجتماعی به غیر از بعد اقتصادی از بعد اجتماعی و کارگری هم بسیار برای ما مهم است، ایشان در زمینه مسایل اجتماعی صاحب‌نظر بوده و تحقیقات فراوان دارند، در زمینه کارگری هم به هر حال درست است که‌ایشان تحصیل‌کرده و صاحب نظرند اما باز هم کارگر را می‌شناسند. به هر حال از اول در جمع کارگری در صنوف کارگری بوده و همه کارگران کشور ایشان را از جنس خودشان می‌دانند و آشنا به درد و مشکلات آنهاست و در این مقطع بسیار مهم لازم بود که‌ایشان این مسئولیت را بپذیرند.

رئیس جمهور در معرفی دکتر طیب‌نیا برای وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این مطلب که‌ایشان فردی صاحب نظر و متخصص و از استادان دانشگاه در حوزه مسایل اقتصادی و به عنوان یکی از صاحبنظران است که دارای تجربه عملی زیادی است، افزود: وی در کمیسیون‌های مختلف دولت و نهاد ریاست جمهوری، در شورای پول و اعتبار و ستاد تنظیم بازار، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فعال بوده و در امور اقتصادی نیز سمت معاونت داشته است.

روحانی با تاکید بر اینکه دکتر طیب‌نیا چهره‌ای است که به دلیل دانش و تجربه‌اش مورد پذیرش صاحبنظران بوده و با بسیاری از استادان و صاحبنظران اقتصادی و گروه اقتصادی که مشورت کرده‌ایم دکتر طیب‌نیا جزو بهترین‌ها معرفی شدند، گفت: در مذاکراتی که با وی داشته و توضیحی که از سوابقشان شنیدم همین را به دست آوردیم و ان‌شاء‌الله قادر خواهند بود این وزارتخانه را در شرایطی که ما در معضل اقتصادی هستیم، متحول کند.

رئیس جمهور در مورد پورمحمدی برای تصدی وزارت دادگستری نیز با بیان این مطلب که پورمحمدی سال‌ها وزیر کشور بوده و مسئولیت‌های دیگری نیز داشته و در این سال‌ها هم رییس سازمان بازرسی کل کشور بوده و با چهره‌ ایشان همه آشنا هستند، تصریح کرد: پورمحمدی از فضلای حوزه علمیه قم و دارای تحصیلات حوزوی در سطح اجتهاد است و هر کجا بوده، چهره‌ای موفق بوده و هم بخش اجرا را تجربه کرده و هم قضا و هم بخش‌های دیگر را.

روحانی افزود: هم اکنون نیز پورمحمدی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه فعال است و وی تنها وزیر دادگستری و رابط قوه قضاییه و مجریه نخواهد بود و به خاطر تجربیات فراوان از او در هیأت دولت نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به معرفی دکتر علوی برای تصدی وزارت اطلاعات گفت: دکتر علوی از چهره های شناخته شده، معتدل هستند و آشنایی ما با ایشان در مجلس است. دکتر علوی در تدوین قانون وزارت اطلاعات در مجلس شورای اسلامی دوره اول حضور داشتند و عضو کمیسیون مربوطه بودند؛ بنابراین ایشان در تدوین این قانون نقش مهمی داشتند. ایشان به عنوان رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها در مجلس خدمت کرده است و به قوانین و مقررات داخلی کشور آشنا بوده و جزو مجمع عقلا نیز بوده اند و به میانه روی و دقت نظر شهره هستند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: با آقای علوی در مجلس خبرگان رهبری دوره سوم و چهارم همکار بودیم، وی فردی است که به حساسیت های امنیتی کاملا اشراف دارد و می تواند مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهند.

رئیس جمهور با اشاره به معرفی دکتر سیدحسن هاشمی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دکتر سیدحسن هاشمی عنصری جهادی است که ابتدای آشنایی ما هم با ایشان به عنوان یک چهره جهادی در میدان رزم بود. ایشان 33 ماه حضور در دفاع مقدس داشته است و دو بار نیز مجروح شده اند، همچنین استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و از افتخارات علمی کشور هستند.

روحانی افزود: دکتر هاشمی جز افراد نمونه در کشور هستند و همچنین جایگاه جهانی دارند، بطوری که در بسیاری از سمینارهای بین المللی و مراکز جهانی دعوت می شود و هم اکنون دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران بوده و فرد خدومی برای مردم می باشد. خدمت رسانی ایشان فقط به مردم تهران محدود نمی شود، بلکه با طرحی که به عنوان نوآوران سلامت اجرا کرده اند با اعزام جراحان و امکانات جراحی به استان های محروم تاکنون توانسته اند 50 هزار نفر از محرومین را به صورت رایگان جراحی و درمان کنند؛ این کار ارزشمندی است و در امور پزشکی و بهداشتی بایستی اینگونه عمل شود.

وی تاکید کرد: ایشان جزو افرادی بود که با اصرار دعوت بنده را پذیرفت و هرچند صاحبنظران دیگری هم بودند که برای خدمت رسانی مناسب بودند، اما همان افراد نیز دکتر هاشمی را موثرتر معرفی می کردند. ایشان با برنامه های دولت همفکر و هماهنگ هستند و در برنامه هایش نیز این همفکری و هماهنگی مشخص است.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد، چهره معروفی که مجلس و کشور با وی آشناست.

روحانی، آقای نجفی را از چهره های علمی به نام و از دانشجویان با استعداد رشته ریاضی در دانشگاه quotation mark ام آی تی معرفی کرد که مدتها نیز ریاست یک دانشگاه در ایران را برعهده داشته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دکتر نجفی مسئولیت های مختلفی در دولت برعهده داشته است و مدتی نیز وزیر آموزش و پرورش بود که انصافا وزیر مورد احترام و محبوب همه بود. آقای نجفی فردی صاحب نظر، باتجربه در آموزش و پرورش است و برنامه های خوبی نیز برای آموزش و پرورش داشته و سابقه طولانی در این وزارتخانه دارد.

روحانی در پایان گفت: امیدوارم همه وزرایی که به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند بتوانند از اعتماد نمایندگان برخوردار باشند و دولت یازدهم بتواند پس از رای اعتماد هرچه سریع تر کار خود را آغاز کند و وعده هایی را که به مردم داده است یکی بعد از دیگری عملیاتی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
محسن
United Kingdom
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
خیلی متاسفم شدم برخی نماینده ها حتی بنیادین ترین احكام اسلامی رو هم رعایت نكردن ، اخلاق اخلاق و اخلاق.
بعضی نماینده ها هم ظاهرا یادشون رفته مجموع آرای اصول گریان كاندید ریاست جمهوری حتی نزدیك كل آرای آقای روحانی نبود ، این خودش نشون داد مردم به دنبال چی هستند ، تهمت زدن در كجای اسلام جا داره ، نماینده یك ملت اسلامی چرا باید این گونه رفتار كنند ؟
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
آزمون و خطا كدومه ......... تعدادی از این افراد امتحان های قبلی خود را خیلی بد پس داده اند و آزموده را آزمودن خطاست ......... ضمن آنكه آقای رستم قاسمی برای وزارت نفت چه مشكلی داشت كه هم اكنون بخواهیم شخص مشكل داری را بجای ایشان بیاوریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
سرداران بزرگ ایران اغلب جوان بودند و جنگ تحمیلی باعث نشد كه ما به جوانان اعتماد نكنیم واكنون برای مقابله با تحریم ها هم به همت ها و باكری ها و .... نیازداریم نه برخی از این آقایون .....
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
لطفا همه نظرات رو ثبت كنید ، شما رسانه هستید باید بی طرف باشید ، فقط نظرات مخالف آقای روحانی رو دارید نمایش میدید
جعفری فرزام
Switzerland
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
بنده به عنوان یك شركت نفتی از زحمات اقای رستم قاسمی تشكر كرده وامیدوارم دو باره ایشان وزیر نفت شوند.

نیازمندی ها