روحانی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی:

برای حل مسأله هسته ای اراده جدی داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر امروز در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: بنده به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام می کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی جدی برای حل مسأله هسته ای را با حفظ حقوق مردم ایران دارد و همزمان رفع نگرانی های طرف مقابل را نیز مدنظر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۵۸۶۲۲۰
برای حل مسأله هسته ای اراده جدی داریم

به گزارش جام جم آنلاین، رئیس جمهور  با تقدیر از انعکاس اخبار انتخابات خرداد سال 1392 در رسانه‌های گروهی گفت: رسانه ملی تلاش‌های فراوانی در این زمینه داشته است، به ویژه در دو روز کاری تنفیذ و تحلیف این تلاش‌ها مضاعف بود.

وی همچنین با تبریک عید سعید فطر و روز خبرنگار افزود: انتخابات خرداد 92 از لحاظ داخلی نشانگر فرایند تثبیت شده دموکراسی و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بود و از لحاظ خارجی رویکرد اعتدال و عقلانیت پیام روشنی برای همه جهانیان داشت که عزم ملت ایران تعامل عزتمندانه با جهان و پیگیری منافع و مصالح کشور است.

رییس‌جمهور ادامه داد: هدف اینجانب در اولین روزهای شروع مسئولیت جهت دعوت از اصحاب رسانه وفا به عهدی بود که در دوران انتخاباتی و پس از آن به مردم دادم، مبنی بر این‌که دولت آینده دولت پاسخگوست و با شفافیت عمل خواهد کرد.

روحانی با بیان این‌که بر اساس وعده‌ام به صورت نوبه‌ای و مستمر با مردم گفت‌وگو خواهم کرد و از پیشرفت‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و حتی کاستی‌ها و نقص‌ها سخن خواهم گفت و از مردم عزیز در راستای رفع آنها کمک و حمایت خواهم گرفت، گفت: این دولت بعد از امید به حق هیچ سرمایه‌ای بالاتر از مردم ندارد و امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگ و فهیم ایران است. دولت بدون حمایت مردم هیچگاه نمی‌تواند به اهداف بلند خود دست پیدا کند.

وی به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند رابطه بسیار خوبی بین دولت و مردم را برقرار کنند و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس کنند.

وی افزود: بعد از پیروزی ملت در انتخابات 24 خرداد، دو وظیفه اساسی بردوش اینجانب بود؛ وظیفه اول تهیه خط مشی و برنامه کلی برای دولت تدبیر و امید، به همین دلیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را برای بررسی شرایط کشور، شرایط منطقه و جهان در حدی که به مسائل داخلی ما کاملا مرتبط بود تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد، همان برنامه‌ای که در روز تحلیف تقدیم مجلس شورای اسلامی کردم و در اختیار افکار عمومی مردم قرار گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: وظیفه دوم تعیین تیم‌های اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی‌صلاح برای عضویت در کابینه دولت تدبیر و امید بود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: برای این کار تمام افراد شناخته شده و افرادی که در معرض چنین مسئولیت بزرگی می‌توانستند قرار بگیرند، با کمک صاحبنظران، نمایندگان محترم مجلس، متخصصین، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، تمام نظراتی که از طریق ایمیل، فکس، نامه‌ها، و یا پیام‌های مختلف به این کمیته‌ها می‌رسید افراد را مورد بررسی قرار می‌دادند.

دکتر روحانی گفت: در برخی از موارد از افراد دعوت می‌کردند با آنها گفتگو می‌کردند و در نتیجه 4 کمیته سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین سیاست خارجی در مجموع با مشارکت 500 نفر از نخبگان و صاحب‌نظران و با صرف وقت حدود بیش از 6 هزار ساعت نتایج هم برنامه‌ای و هم بررسی افراد را در اختیار بنده قرار دادند و مجددا با مشاورین مورد بررسی قرار گرفت، برای هماهنگی کمیته‌ها جلسات مشترک تشکیل دادند و نهایت تلاش ما این بود که در اولین فرصت ممکن افراد مورد نظر برای کابینه‌ آینده در اختیار مجلس شورای اسلامی برای بررسی و در نهایت رأی اعتماد قرار گیرد.

وی افزود: مبنای ما شایستگی اخلاقی و انقلابی، تجربه تخصص و دانش لازم برای مسئولیت و همچنین توان کار گروهی و هماهنگی درون بخشی و میان بخشی در دولت بود. به همین دلیل ترکیب کابینه یک مجموعه ای است که می‌تواند برای تحقق برنامه دولت و اهداف دولت به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کند. البته مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات قانونی برای بررسی  و در نهایت رای اعتماد خواهد بود.

دکتر روحانی ادامه داد: بنای ما بر همکاری با مجلس شورای اسلامی و در کل با قوای سه گانه است. خوشحالم اعلام کنم که برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشاط و امیدی که در داخل کشور در سایه حضور حماسه آفرین مردم در این انتخابات به وجود آمد، تعامل سازنده با منطقه و جهان نیز آغاز شد. در مراسم تحلیف 55 هیئت بلند پایه از منطقه و از جهان شرکت کردند، از روسای جمهور، نخست وزیران، روسای مجالس تا وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه. مهمتر آنکه من با بسیاری از سران که در این یکی دو روز ملاقات کردم، می‌گفتند انتخابات ایران شور و شعفی در میان ملت ما هم ایجاد کرده و این برای من بسیار حائز اهمیت و جالب توجه بود.

وی اضافه کرد: مسئولین کشورهای منطقه می‌گفتند در 24 خرداد امید، صلح و آشتی و ثبات در منطقه آغاز شد و این نشانگر عظمت ملت ایران و تاثیر این نظام پربرکت و جایگاه ایران اسلامی در منطقه و در جهان است.

روحانی تاکید کرد: لازم می‌ دانم از مقام معظم رهبری به خاطر تاثیر بیانات ایشان در ایجاد این حماسه و همچنین از دعوت معظم له در روز تنفیذ از همگان برای کمک به دولت سپاس گزاری کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین تشکر می کنم از نکته مهمی که ایشان فرمودند که برخورد ما برخوردی حکمت‌آمیز و از حوزه منطق خواهد بود، همواره هدایت‌های ایشان و رهنمودهای ایشان سرمایه ای بزرگ برای مردم و دولت است.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال اولین خبرنگار مبنی بر اینکه مشخصه دولت یازدهم در عرصه اقتصاد چیست، گفت: مسلما موضوعات اقتصادی جزو اولویت‌های دولت خواهد بود، به دلیل مشکلات مردم و خواست مردم تیم اقتصادی دولت بصورت هماهنگ تعیین شده است، این تیم اقتصادی قبل از آن که معرفی شوند در کارگروه‌ها فعالیت می‌کردند و در آخرین دور بررسی‌های اقتصادی با حضور خود من مسائل مهم اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ای برای 4 سال به طور کلی در کارگروه‌ها تدوین شده است.

وی افزود: البته طبیعی است که این برنامه‌ها در قالب بودجه‌های یک ساله تبلور خواهد یافت، دولت در اولین دستور جلسه خودش که فردا است، موضوع یارانه را در دستور دارد، یارانه به همان مقداری که تاکنون پرداخته می‌شود، ادامه دارد البته با توجه به شرایط اقتصادی، اقدامات مقتضی دیگر انجام خواهد شد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی پرسید در جریان بحرانی که در ارتباط با کشورهای عرب است، با این وضعیت شما چه برنامه‌ای برای بهبودی و بهتر کردن هر چه بیشتر روابط با کشورهای عرب دارید، گفت: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خودش و همچنین کشورهای منطقه اولویت قائل است توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود.

وی اضافه کرد: تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که منطقه ما با آن مواجه است، با کمک کشورهای دوست در این منطقه جزو برنامه‌ها و اولویت‌های این دولت خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که در این یکی دور روز با سران کشورهای منطقه داشتیم، یکی از مواردی که مورد تأکید کشورهای منطقه هم بود ،حضور فعال‌تر ایران برای ثبات منطقه و در نهایت توسعه در این منطقه بود که دولت این راه و این مسیر را آغاز کرده و ادامه خواهد داد.

شبکه های تلویزیونی بی بی سی ،العالم، پرس تی وی، الجزیره، المیادین،یورونیوز  کنفرانس خبری دکتر حسن روحانی را پوشش می دهند.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر اینکه شما به عنوان رئیس‌جمهور برای احیای اصول معطل مانده قانون اساسی خصوصا در بخشهایی که به حقوق مردم برمی‌گردد چه خواهید کرد، اظهار داشت: به همان گونه که قبلا وعده داده شده، تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است. این امر با شروع کار دولت در بخش مربوطه شروع خواهد شد و مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی، حقوق ملت است. قانون اساسی ما قانون بسیار مترقی و پویایی است، اصول قانون اساسی می‌تواند به خوبی حقوق شهروندی مردم را تامین کند به شرط اینکه در کنار این قانون اساسی قوانین موضوعه مورد نیاز تدوین شود و بنابراین دولت این کار را خواهد کرد که اگر اصولی از قانون اساسی در این بخش معطل مانده اجرایی و عملیاتی شود.  
 
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای برگرداندن نشاط به دانشگاه‌ها در ارتباط با تفکیک جنسیتی، فضای بسته دانشگاه‌ها و حذف رشته‌های خاصی برای دختران چه خواهید کرد، گفت: فضای دانشگاه باید فضای بازتر، با احساس امنیت بیشتر، با آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و با نشاط بیشتر و توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ و در کنار آن فضای سیاسی مورد نیاز جامعه و کشور باشد.

وی افزود:  برهمین چارچوب با بخش فرهنگی دولت صحبت شده است، مقصودم از بخش فرهنگی کاندیداهایی هستند که به مجلس  برای این بخش پیشنهاد شدند و با فردی که به عنوان وزیر آینده علوم در نظر گرفته شده با او هم در این زمینه به طور مفصل صحبت شده است لذا  امیدوارم دولت قادر باشد با کمک همگان و همه فعالان دانشجویی در دانشگاه فضای بهتری را برای تضارب آرا و گفتگو و علم و دانش و همچنین بحث و بررسی و انتقادهای سازنده به وجود آورد.

رئیس قوه مجریه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اظهارات مقامات آمریکایی مبنی براینکه اگر ایران قصد ورود به مذاکره را دارد آمریکا هم چنین تمایل و آمادگی را دارد و چقدر برای دولت شما این مسئله مهم است که وارد مذاکره با آمریکا شوید و تأثیر اقدام اخیر آمریکا در تصویب بازدارندگی ایران در هسته‌ای شدن چقدر بوده است ، گفت:  رأی مردم ایران در حماسه 24 خرداد خود یک اقدام بسیار جدی و معنا دار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است،  بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر آن است که برخی از مسئولین آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران ندارند.

وی افزود: متاسفانه آمریکایی ها در رفتارها متناقض و در پیام ها و در گفتار هم ناهمسو هستند و از گروه فشار که گروهی جنگ‌طلب، مخالف گفتگوهای سازنده و در پی منافع یک کشور خارجی بوده دستور می‌گیرد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد:‌ ما می‌بینیم که در این اقدامات حتی منافع آمریکا هم مد نظر قرار نمی‌گیرد، دولت تدبیر و امید مبنایش اجماع ملی داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف‌های گفتگو است.

دکتر روحانی اظهار داشت: برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکاست و نه بیانیه‌ها. ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد، قطعا پاسخ مشابه و متناسب از طرف دولت ایران داده خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که مهمترین انتظار داخلی و بین‌المللی حل مسأله هسته‌ای ایران و خروج از بن‌بست هسته‌ای است تصریح کرد: برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است و اصولی که در این زمینه وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته‌ای ایران بر اساس مقررات بین‌المللی مورد تأکید این دولت خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما در عین حال اهل تعامل و گفتگو هستیم.

روحانی با بیان اینکه آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هایمان وارد مذاکره جدی و محاوره‌ای شویم خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل ما نیز همین آمادگی را داشته باشد بنده مطمئن هستم که نگرانی‌های دو طرف از طریق گفتگو در زمانی نه چندان بلند رفع خواهد شد اما درخواست‌های فراقانونی یا غیرمعقول و تاریخ مصرف گذشته راه به جایی نمی‌برد، بنابراین باید با واقع‌بینی با مسأله برخورد کنیم.

وی تأکید کرد: سرلوحه کار باید گفتگو باشد نه تهدید و این کلید مسأله است. اگر طرف مقابلمان در مقام عمل بداند که راه‌حل صرفاً گفتگو است و تهدید جز اینکه مشکل را افزوده کند هیچ راه‌حلی نخواهد بود و اگر کسی فکر کند از طریق تحریم می‌تواند خواسته‌هایش را بر ملت ایران تحمیل کند دچار خطا و اشتباهی بس عمیق شده است.

رئیس جمهور کشورمان معتقد است که راه‌حل هسته‌ای نیاز به اراده سیاسی دارد و بحث‌های طولانی در این زمینه مورد نیاز نیست.

روحانی تأکید کرد: بنده به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی جدی برای حل این مسأله را با حفظ حقوق مردم ایران دارد و همزمان رفع نگرانی‌های طرف مقابل را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: امید ما این است که طرف مقابل نیز دارای این اراده سیاسی باشد و اگر این طور باشد نتیجه مطلوب نه در بلندمدت بلکه در کوتاه مدت حاصل خواهد شد.

خبرنگار سی. ان. ان در ادامه اولین نشست خبری رییس جمهوری پرسید: الان درباره مذاکره با غرب درباره برنامه هسته ای صحبت کردید؛ با توجه به تحریم های ایالات متحده آمریکا درباره نفت و صنعت نفت تا چه حد خوشبین هستید؟

رییس جمهوری پاسخ داد: من همان طور که اشاره کردم بیانیه ها ی کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می کنیم، همسویی ندارد. من در کل به آینده مذاکره بدبین نیستم. من فکر نمی کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد و فکر کند که ادامه تحریم یا ادامه تهدید آنها را به جایی می رساند.

روحانی تصریح کرد: تعامل و گفت و گوی سازنده و رفع نگرانی های مشترک به نفع دو طرف خواهد بود، ما در پی بازی برد - برد هستیم و این کار امکان پذیر است.

رییس جمهوری افزود: این مسیر دوگانه، صداقت مقامات آمریکایی را زیر سوال قرار می دهد؛ البته من نمی خواهم بگویم که آیا بین کنگره و دولت آمریکا یک تقسیم کار پنهانی صورت گرفته است یا نه، اما آن چه برای ما ملاک است، سیاست عملی آمریکا خواهد بود.

وی اظهار داشت: در صورتی که آمریکا با حسن نیت، بر اساس احترام متقابل، از موضع برابر و بدون دستور کار پنهانی برخورد کند، راه برای تعامل باز خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید همکاری روسیه و ایران در زمینه هسته‌ای چگونه خواهد بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از تکمیل نیروگاه بوشهر و حتی قبل از آن به فکر ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای دیگر نیز بود، شما می‌دانید که مجلس شورای اسلامی در همان دوره هفتم مصوبه‌ای را تصویب کرد که ایران به ساخت نیروگاه هسته‌ای نیاز دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم این کار طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش برود و ما بتوانیم خودمان این نیروگاه‌ها را بسازیم و بعد با سوخت تولید خودمان نیروگاه‌ها فعالیت کنند. راه دوم در کنار این خرید نیروگاه هسته‌ای است فعلا کشوری که اعلام آمادگی کرده کشور همسایه ما روسیه است. مذاکرات اولیه صورت گرفته و دولت این راه را ادامه خواهد داد هم برای نیروگاه هسته‌ای و هم خرید نیروگاه هسته‌ای دوم در بوشهر که مطرح است و در موقع خودش اعلام خواهد شد.

خبرنگاری از رئیس جمهور پرسید که علاوه بر اینکه در سالهای اخیر سقوط ارزش پول ملی، قدرت خرید کارگران را حداقل 50 درصد کاهش داده و زمینه فاصله‌گرفتن دستمزد کارگران نسبت به قبل از این مسئله برمی‌گردد چرا که در طی سه دهه گذشته فاصله دستمزد کارگران و تورم روز به روز به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل تولید و مسائل اقتصادی دائما افزایش پیدا کرده و شکاف عمیقی در آن ایجاد شده است، برنامه دقیق شما یعنی برنامه چهار ساله برای پر کردن این شکاف چیست؟

 روحانی در پاسخ اظهار داشت: اصل موضوع کاملا قابل قبول است، یعنی بین افزایش دستمزد و تورم وقتی فاصله ایجاد می‌شد این شکاف یعنی فشار به زندگی روزمره مردم مخصوصا کارگران، که این فشار را بیشتر لمس و احساس می‌کنند. دولت حتما مصمم است این شکاف را پر کند و این مشکل را حل کند اما اینکه در اجرای این برنامه زمان‌بندی چگونه است وابسته به بررسی‌هایی است که انجام خواهد گرفت.

وی گفت: در طول 100 روز اول همکاران من وضعیت واقعی کشور را به تدریج برای مردم بیان خواهند کرد که مردم بدانند وضع اقتصادی کشور چگونه است، مشکلات کشور چگونه است و البته در ظرف همان 100 روز هم برنامه‌هایی تدوین و اجرا خواهد شد، برخی رسانه‌ها گفتند در 100 روز اول گزارش کار تهیه می‌شود، در صد روز اول یکی از کارها این است که گزارش وضعیت کشور به ویژه در زمینه اقتصادی تهیه و به اطلاع مردم خواهد رسید اما اقداماتی در زمینه اقتصادی فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت:  کارگروه‌ها برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تدوین خواهند کرد بنابراین در این زمینه هم اقداماتی انجام خواهد شد اما این که این شکاف کی پر می‌شود وابسته به شرایط است و اصلش به عنوان هدف مد نظر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا نسبت به آینده مذاکرات خوش‌بین هستید و اگر احیانا کشورهای غربی بر روند فعلی پافشاری کردند برنامه شما دنبال کردن راهبرد اقتصادی مقاومتی در کشور چیست؟ گفت: البته من نگفتم خوش‌بین هستم، گفتم بدبین نیستم. ما به دلیل اینکه با منطق و استدلال وارد مذاکره می‌شویم در صحنه افکار عمومی منطقمان را تبیین می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بدترین شیوه این است که خیلی تند و بلند حرف زده شود  و خیلی آهسته به آن عمل شود. ما در  مقام عمل قدم‌های بلند برمی‌داریم و با منطقی حکیمانه با همه دنیا سخن می گوییم، به گونه ای که دنیا کاملا بفهمد که جمهوری اسلامی ایران دنبال حقوق مسلم خود بوده و ما قصد تهدید و  یا مداخله در کشور دیگری نداریم .

وی اضافه کرد: غرب بخوبی باور دارد که فعالیت ما کاملا قانونی و صلح آمیز است ما راهکار و مسیر دیگری را نیز مدنظر داریم که اگر لازم باشد آن را اجرا می‌کنیم ،اما هدف ما در حال حاضر این است که با گفت‌وگو و تعامل و بدبین نبودن، مسیر را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهید در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته و با باراک اوباما دیدار داشته باشید، گفت: سفر من به نیویورک در دست بررسی است من هنوز تصمیمی برای سفر نگرفته‌ام، اما گروه کاری سیاست خارجی بررسی خودش را شروع کرده و آن را ادامه می دهد، ممکن است این سفر انجام شود و یا نشود که بعدا به اطلاع مردم خواهد رسید. اما آن چیزی که مهم است مسئله منافع ملی، احقاق حقوق مردم و رسیدن به اهداف مردم است، بقیه مسائل فرعی است.

وی گفت: نسبت به آمریکا اعلام شده که ما باید حسن‌نیت در مسئولان آمریکا و احترام متقابل را ببینیم و احساس کنیم که نگرانی‌های مشترکی بین دو کشور وجود دارد و دستور کارهای چندگانه‌ای در داخل آمریکا وجود نداشته باشد. ما باید اصل را درست کنیم، زیرا سایر مسائل، مسائل فرعی است.

روحانی  در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید «پس از معرفی کابینه انتقاداتی به حضور برخی افراد که با عوامل حوادث سال 88 موضعگیری شفاف نداشتند، چینش کابینه با فشار جریانات و رودربایستی با آنها و همچنین نادیده گرفتن سهم زنان در کابینه وارد شد لطفا درباره نحوه انتخاب همکاران خود توضیح بفرمایید»، اظهار داشت: معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی‌های افراد و شرایط کشور و نیاز به افراد باتجربه و باسابقه بود.

روحانی افزود: ما احساس کردیم زمان نداریم که بخواهیم بار دیگر خطا کنیم از این رو افرادی که دارای تجربه و تخصص کافی هستند و در گذشته نشان دادند که چه کار کرده‌اند را برگزیدیم؛ بنده با صراحت اعلام می کنم هیچ کس بر بنده به عنوان رئیس‌جمهور فشاری نیاورده تا من کسی را انتخاب کنم و بنده هم کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم‌گیری کنم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تمام افراد انتخاب شده با تصمیم اینجانب صورت گرفته است، تصریح کرد: البته بنده از مشورت دیگران استفاده کردم اما آنچه که در بیرون شایعه شده است را به صراحت می‌گویم که واقعیت ندارد و درست نیست.

وی با بیان اینکه دولت شرکت سهامی نیست که به دنبال گروه و جناح خاصی باشد و برای آنها سهم تعیین کند، خاطرنشان کرد: مبنای ما اعتدال‌گرایی، تخصص‌گرایی، ایمان، پاکدستی، تقوا، تجربه، کاردانی، شناخت واقعیت‌های کشور و اخلاق بوده است و باور به آنچه که مردم در انتخابات بیان کردند به عنوان یک اصل مهم برای ما مطرح بوده است.

روحانی تصریح کرد: اعضای کابینه من باید انتخابات مردم را باور داشته باشند و آنها پیام انتخابات را شنیده‌ و باور کرده‌اند؛ اتهاماتی که برخی‌ها در کنار و گوشه به بعضی از افراد وارد می‌کنند درست نبوده و غیراخلاقی است البته ممکن است این مسائل در مجلس شورای اسلامی احتمالا مطرح شود که من آنجا به آنها پاسخ خواهم داد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من از تمام وزرایی که پیشنهاد داده‌ام با قاطعیت دفاع می‌کنم و آنها را قبول دارم چرا که این وزرا را به صورت مستقیم که در مجلس، جنگ، شورای امنیت و مسائل سیاسی و اقتصادی و فعالیت‌ در نهادهای مختلف که مسئولیت داشته‌ام از جمله مرکز تحقیقات و پژوهش‌ها می‌شناسم و با آنها کار کرده‌ام.

وی در ادامه دوباره با تاکید بر اینکه هیچ کس به بنده فشار نیاورده بخصوص کسانی که در انتخابات در کنار من و همصدا با من بوده‌اند، یادآور شد: گاهی برخی که در مسیر دیگری بودند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می خواستند فشاری را آغاز کنند اما در همان لحظات اولیه دیدند که عکس‌العمل من در برابر فشار چگونه است.

رئیس‌جمهور خطاب به ملت تصریح کرد: مبنای انتخاب من نه سهم‌خواهی گروه‌ها و جناح‌ها و نه فشار آنها بوده است بلکه کارگروه‌هایی 28 معیار تعیین کرده بودند که همه افراد را بر اساس آن نمره داده و اولویت‌بندی کردند لذا همه کسانی که معرفی کردم در لیست کارگروه‌ها وجود داشته‌اند.

وی مبنای انتخاب خود را شایسته‌سالاری، اعتدال‌گرایی عنوان کرد و گفت: بنده بر مبنای قولی که دادم عمل خواهم کرد و اگر خدای‌ ناکرده روزی بخواهم به قولی که دادم به اشتباه یا عمد عمل نکنم به مردم اعلام کرده و از آنها عذرخواهی می‌کنم؛ وظیفه خود می‌دانم همانطور که قسم خوردم امانت دار مردم باشم و از حقوق آنها دفاع کنم.

رییس جمهوری با بیان این که مذاکرات با گروه ۱+۵ با شکست مواجه نشده است گفت: بعد از این که مسوولین مذاکره کننده تعیین شدند با گروه ۱+۵ مذاکرات صریح تر و جدی تری خواهیم داشت.

خبرنگار نیویورک تایمز در ادامه اولین نشست خبری رییس جمهوری اسلامی ایران پرسید: در طول این مصاحبه مطبوعاتی موکدا گفتید که مایل به مذاکره هستید و همچنین مایل به این هستید که آمریکا اقدامات عملی را به عمل آورد و اقداماتش منافقانه و ناصادقانه نباشد؛ ممکن است مشخصا بفرمایید انتظار شما از گام های عملی آمریکا چیست؟

روحانی پاسخ داد: بنده اظهار تمایل نکردم. بنده گفتم برای منافع ملی حاضرم با هر کشوری حرف بزنم؛ برای احقاق حقوق ملتم حاضرم با هرکشوری که لازم باشد، صحبت کنم.

رییس جمهوری تصریح کرد: نه اشتیاقی داریم و نه تمایلی نشان دادیم. هیچ کدام این ها نیست، این را برای تصحیح لحن، گفتم.

وی افزود: این که حالا آمریکا چه کار کند، آمریکا پیام مردم را بشنود، همین. ما هیچ چیز دیگر نمی خواهیم؛ ملت ایران یک حماسه بزرگ آفریده، در این حماسه بزرگ با زبان رسا با دنیا حرف زده، دنیا همه این صدا را شنیدند، ۵۵ کشور در مراسم تحلیف شرکت کردند.

رییس جمهوری اضافه کرد: این همه تبریک گفتند، چه از مقامات اروپایی و چه از مقامات آسیایی و قاره آمریکا، همه کشورهای دنیا یا تلفنی صحبت کردند یا پیام کتبی فرستادند. ما می گوییم آمریکا این پیام را بشنود، همین.

وی اظهار داشت: ما می گوییم کاری که گروه فشار در آمریکا انجام می دهد در این شرایط برای تشدید تحریم به معنای سردرگمی کاخ سفید است.

روحانی تصریح کرد: ما توصیه می کنیم کاخ سفید از این سردرگمی درآید. واقعیت ها را ببیند و بر مبنای واقعیت ها تصمیم بگیرد.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین راه حل سوریه را سیاسی دانست و گفت: راه حل سوریه مذاکره همه گروه های سوری با دولت این کشور برای یافتن یک راه حل است.

وی تاکید کرد که در مساله سوریه ما جنگ داخلی در این کشور و حضور تروریست های خارجی و دخالت های خارجی را محکوم می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها