بچه‌های شهرنشین ساعات زیادی از وقت خود را در خانه پای تلویزیون یا رایانه می‌گذرانند. برای آنها فرصت حضور در طبیعت فقط به سفرهای محدود مثل فصل تابستان خلاصه می‌شود.
کد خبر: ۵۸۵۶۵۶
کودک و مستند

 آنها مثل بچه‌های روستایی با حیواناتی که در مزارع هستند، آشنا نمی‌شوند و طبیعت را از نزدیک درک نمی‌کنند. کمتر موفق می‌شوند از پنجره اتاقشان ماه را ببینند که از هلال به ماه کامل تبدیل می‌شود. از گذر ایام فقط آنچه را می‌بینند که در تقویم ذکر شده و شناخت آنها از طبیعت برمی‌گردد به سفرهایی که برای همه میسر نمی‌شود و چیزهایی که عمدتا در تلویزیون می‌بینند.

خیلی از بچه‌ها برای اولین بار در تلویزیون با برخی حیوانات آشنا می‌شوند؛ دریا، کوه و کویر را اولین بار در تلویزیون می‌بینند، حشرات و گیاهان از دل کارتن‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به آنها معرفی می‌شود. تعداد بچه‌هایی که می‌توانند در باغی روشن از کرم‌های شب‌تاب قدم بزنند و حشرات و گیاهان را زیر نور مهتاب ببینند، خیلی کمتر از بچه‌هایی است که در آپارتمان زندگی می‌کنند.

بچه‌هایی که در شهرهای بزرگ و آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، بخت چندانی برای لمس طبیعت ندارند، اما در عوض با امکانات دنیای مدرن بیشتر آشنا هستند. هیجان بازی با وسایل جذاب در شهربازی‌ را دارند، فضا و امکانات خاص خودشان را در پارک‌ها برای بازی در اختیار دارند، تفریحات جذابی دارند که شاید بسیاری از بچه‌های روستانشین درباره ‌‌آنها اطلاعاتی نداشته باشند.

برای کودکان و خردسالان تلویزیون صرفا ابزاری برای سرگرمی نیست. برای آنها تلویزیون وسیله‌ای برای شناختن دنیا هم هست و بهترین نوع برنامه تلویزیونی برای رسیدن به این منظور، مستند است.

مستندهای مخصوص کودکان می‌تواند با زبان کودکان از دنیا بگوید، بچه‌ها را با طبیعت آشنا کند، حیوانات و گیاهان شناخته شده، کمیاب و نایاب را به کودکان معرفی کند، تاریخ را به زبان ساده برایشان روایت کند، تازه‌ترین دستاورهای دنیای علم و فناوری مخصوص کودکان را به آنها معرفی کند و آنها را از دریچه کوچک تلویزیون به سفرهای دور و دراز ببرد.

برای این کار حتی پیش از تولید برنامه‌های مستند مخصوص کودکان می‌توان ابتدا از بهترین محصولات تولید شده در دنیا استفاده کرد و با نمایش آنها هم کودکان را به دیدن مستندهای خوب عادت داد و هم برای مستندسازان کشور زمینه و فرصت تولید مستندهای مخصوص کودکان را فراهم کرد.

فیلم‌ مستند با توجه به تاثیر شگرف واقعیت بر مخاطب، بهترین ابزار برای ثبت اطلاعات در ذهن مخاطب و کمک به یادگیری بهتر و کسب دانش و اطلاعات بیشتر است. نمایش فیلم و سریال مستند ویژه کودکان می‌تواند فرصتی فوق‌العاده برای تلویزیون باشد.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها