جوانان و گردش مالی کتاب‌های کنکور

این چند هزار میلیارد تومان ناقابل!

اکنون که چند روزی از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری گذشته و ماحصل چند سال تلاش و سخت کوشی دانش آموزان به بار نشسته است؛ عده‌ای امیدوار و خرسند از رتبه‌شان به آینده فکر می‌کنند و عده‌ای هم نا‌امید از رتبه به دست آمده در پی فرصت دیگری برای شرکت در کنکورند؛ هرچند در کنکور امسال شرایط برای بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها، حتی آن‌هایی که در کنکور ثبت نام نکرده‌اند نیز آسان شده است.
کد خبر: ۵۸۵۳۴۰

 

آنچه در این فرصت اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند، تلاش برای رسیدن به انتخابی آگاهانه، منطقی و مورد رضایت فرد برای آینده تحصیلی‌اش است؛ انتخابی که از پنجشنبه ۱۷ مرداد ماه به صورت آنلاین و از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www. Sanjesh. org آغاز می‌شود و طی آن داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند متناسب با رتبه خود رشته‌های مورد نظرشان را انتخاب کنند.
از همین رو، با راضیه حافظ شعرباف، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، مشاور تحصیلی و مدرس دانشگاه همکلام شدیم تا توصیه‌هایی برای انتخاب رشته شما که قرار است تا چند روز دیگر رشته تحصیلیتان را انتخاب کنید ارائه دهیم و هم به برخی سوالات و نقاط مبهم انتخاب رشته کنکور پاسخ دهیم. در این گفت‌و‌گو با ما همراه باشید. 
 
حواسمان به «نقطه عطف» باشد 
 
حافظ شعرباف شروع این گفت‌و‌گو را با تاکید بر اهمیت انتخاب رشته کنکور آغاز می‌کند و می‌گوید: انتخاب رشته کنکور فرآیندی نیست که مربوط به این ۱۰ روز باشد بلکه از‌‌ همان روزی که رشته تحصیلی دبیرستان انتخاب شد این فرآیند شروع شده است، بنابراین باید برای آن به صورت دقیق و آگاهانه برنامه ریزی کرد چرا که داوطلبان ما در حال حاضر در مقطعی قرار دارند که نقطه عطفی در زندگی تحصیلیشان محسوب می‌شود. او می‌گوید: یکی از ضرورت‌ها در انتخاب رشته آشنایی و آگاهی داوطلبان با رشته‌ها و موارد مختلف کارنامه است؛ متاسفانه برخی از داوطلبان آشنایی چندانی با رشته‌هایی که انتخاب می‌کنند ندارند و جزئیات کارنامه خود، همچون تراز، نمرات کل و... را نمی‌شناسند. 
این مشاور تحصیلی سپس ۱۰ توصیه را برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۲ مطرح و درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه می‌کند: 
 
 ۱- مراقب اشتباهات خود باشید: توجه کنید که انتخاب امروز شما، شغل و درآمد و قسمتی از آینده شما را تعیین می‌کند، بنابراین باید مراقب اشتباهات خودتان باشید چرا که گاهی برخی اشتباهات قابل جبران نیست؛ دقت کنید که عجولانه، احساسی و از روی اجبار انتخاب رشته نکنید. حتما می‌دانید که بیشترین افت تحصیلی را دانشجویانی داشته‌اند که رشته دانشگاهیشان را بر اساس اجبار و از روی احساس انتخاب کرده‌اند. 
 
 ۲- نسبت به انتخاب خود آگاه باشید: شما باید از قبل با برخی اطلاعات و جزئیات کارنامه خود آشنا باشید، اگر بدون آگاهی وارد انتخاب رشته شوید موفق نخواهید بود. این وظیفه داوطلب است که نسبت به رشته‌های مختلف و شرایط انتخاب واحد اطلاع کسب کند؛ بنابراین با استفاده از سایت سنجش و دیگر پایگاه‌های اطلاع رسانی معتبر در حوزه کنکور می‌توانید نسبت به رشته‌هایی که می‌خواهید انتخاب کنید و جزئیات انتخاب رشته آگاه شوید. در این زمینه توجه کنید که حتما اطلاعیه‌های سازمان سنجش را رصد کنید تا از اصلاحیه‌هایی که در دفترچه انتخاب رشته انجام می‌شود مطلع شوید. 
 
 ۳- مراقب مراکز غیرمعتبر انتخاب رشته باشید: مطمئن شوید پایگاه‌ها و مراکزی که برای انتخاب رشته و مشاوره انتخاب می‌کنید معتبر است. متاسفانه این روز‌ها مراکز مشاوره انتخاب رشته مثل قارچ رشد می‌کند و زیاد می‌شود و افرادی در آن به ارائه مشاوره می‌پردازند که حتی متخصص هم نیستند؛ بنابراین سعی کنید به مشاوران آموزش و پرورش و یا مراکز معتبر مشاوره انتخاب رشته مراجعه کنید. 
 
 ۴- مشورت کنید: توصیه می‌کنم که حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید؛ اینکه بگویید دوستانم کدام رشته را انتخاب کرده‌اند، من هم‌‌ همان را انتخاب می‌کنم، اشتباه است. تا می‌توانید مشورت کنید به خصوص با اعضای خانواده؛ چون اگر خانواده‌ها پشتیبان فرزندشان باشند، آن‌ها در ادامه تحصیلشان موفقیت بیشتری خواهند داشت. 
 
 ۵- از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنید: برخی‌ها اشتباه می‌کنند و می‌گویند ما فقط رشته پزشکی می‌خواهیم و فقط کد رشته‌های پزشکی را انتخاب و خود را از بقیه انتخاب‌ها محروم می‌کنند. سازمان سنجش اجازه انتخاب ۱۵۰ کد رشته را به داوطلبان داده است که باید از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرد و انتخاب‌ها را به ۱۰، ۲۰ و یا ۳۰ رشته محدود نکرد. البته نکته‌ای که در این بین باید مورد توجه شما قرار گیرد این است که اگر رشته‌های روزانه را انتخاب کنید و قبول شوید اما در آن رشته ثبت نام نکنید، یک سال از شرکت در کنکور محروم می‌شوید، بنابراین باید دقت کنید که رشته‌های روزانه‌ای که می‌دانید اگر قبول شوید، نمی‌روید را انتخاب نکنید. 
 
 ۶- رشته‌های مورد علاقه‌تان را فراموش نکنید: سعی کنید در انتخاب‌‌هایتان برای رشته‌های مورد علاقه و ایده آل هم جایی بگذارید؛ توصیه می‌کنم ۲۰ درصد انتخاب‌های اول را برای رشته‌های ایده آل و مورد علاقه‌تان بگذارید، ۶۰ تا ۶۵ درصد را واقع گرایانه انتخاب کنید که با توجه به تراز و مشاوره‌ها ارائه می‌شود و ۱۵ یا ۲۰ درصد انتخاب‌های پایانی را هم برای رشته‌هایی بگذارید که مطمئن هستید در آن‌ها قبول می‌شوید. 
 
۷- اولویت بندی کنید: اگر سازمان سنجش بر اساس نمره و تراز، شما را در انتخاب دوازدهم قبول کرد، افسوس انتخاب سیزدهمتان را نخورید؛ یعنی اگر قرار است افسوس آن کد انتخابی سیزدهم خود را بخورید، آن را در انتخاب‌های بالا‌تر قرار دهید. 
 
 ۸- به جزئیات توجه کنید: برخی رشته‌ها دارای جزئیات خاصی است که باید با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته از آن آگاه شوید، مثل رشته‌های نیمه متمرکز که شرایط ویژه‌ای دارد چرا که علاوه بر نمره عملی به انجام مصاحبه هم نیاز دارد. 
 
 ۹- از دانشگاه فرهنگیان غافل نشوید: داوطلبان گرامی، از دانشگاه فرهنگیان غافل نشوید. همانطور که می‌دانید قبول شدن در دانشگاه فرهنگیان به منزله داشتن شغل و موقعیت اجتماعی خواهد بود. البته ۲ گروه از داوطلبان از دانشگاه فرهنگیان غافل می‌شوند؛ یک گروه افرادی هستند که رتبه خوبی دارند و یک عده هم آن‌هایی که رتبه چندان خوبی ندارند و فکر می‌کنند قبول نمی‌شوند، توصیه من این است که اگر مجاز به انتخاب رشته‌های روزانه شده‌اید حتما کد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان را هم انتخاب کنید. 
 
 ۱۰- دیدتان را نسبت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی عوض کنید: نکته آخر هم اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی را هم در انتخابتان جای دهید، اگر رتبه‌تان طوری است که در رشته مورد علاقه‌تان در دانشگاه روزانه قبول نمی‌شوید اما در دانشگاه‌های غیر انتفاعی در‌‌ همان رشته قبول خواهید شد، حتما آن را انتخاب کنید؛ شما باید دیدتان را نسبت به دانشگاه‌های غیر انتفاعی عوض کنید و آن را به عنوان یک ظرفیت ببینید.
 
>> خراسان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها