توجه به بهداشت روان و احساسات سالمندان اهمیت بسیاری دارد زیرا تحقیقات نشان می‌دهد ناراحتی، حس بد و منفی، و احساسات ناخوشایند می‌تواند بر عملکرد و سلامت جسمی سالمندان تاثیر مخربی داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۴۵۸۱

اگر از بی‌وفایی و کم‌لطفی فرزندان ناراحت هستید یا در جایی که هستید چه خانه خودتان باشد چه آسایشگاه سالمندان، احساس طردشدگی دارید ممکن است در دام افسردگی افتاده باشید. در مواقع تنهایی و بیکاری گاه احساس اضطراب و نگرانی یا بیهوده بودن به شما دست می‌دهد و در معرض آسیب‌های روحی و جسمی جدی قرار می‌گیرید.
متخصصان طب سالمندی معتقدند احساس تنهایی اثرات بسیار عمیقی بر سلامت سالمندان دارد و حتی بر میزان خوردن غذا، متابولیسم و تغییرات بیولوژیکی آنها تاثیرگذار است.
اغلب سالمندان توانایی خود را برای انطباق با محیط از دست می‌دهند و زحمت آشنایی با دیگران و ریسک داشتن دوست‌ها و ارتباطات جدید را نمی‌پذیرند. سالمندان به دلیل بازنشستگی و دوری از فرزندان نیاز به ارتباط و توجه عاطفی بیشتری دارند. برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از وجود سالمندان و تجربیات آنان هم تنهایی آنها را برطرف می‌کند. بیماری می‌تواند عامل مستعدکننده موثری در ایجاد آسیب‌پذیری سالمندان باشد. آسیب‌پذیری در سالمند باعث به‌هم‌ریختگی عملکرد وی و بروز مشکل برای سالمند، خانواده و جامعه می‌شود. تغذیه نامناسب، یائسگی و پوکی استخوان در این سنین می‌تواند باعث آسیب‌پذیری در فرد شود.
اگر نشانه‌های اختلالات شناختی، مشکل در تحرک و بی‌اختیاری در سالمند وجود داشته باشد به این معنی است که سالمند به سمت آسیب‌پذیری پیش می‌رود و باید به فکر درمان و یا جبران این مشکل باشیم.
لازم است نهاد‌های حمایتی در کنار آمادگی‌های سازمان‌های دست‌اندرکار خدمات اجتماعی و بهداشتی از نظر جامعه‌شناختی و روان‌شناختی نیز، این گروه سنی را مورد توجه قرار دهند.

>> چاردیواری/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها