گام نخست تعامل دو قوه مقننه و مجریه برداشته شد و حسن روحانی با حضور در مراسم افطار نمایندگان،با تاکید براینکه در کوله بار تجربه اش 20 سال نمایندگی مجلس را دارد، قول داد بی‌حرمتی هایی که در سالهای اخیر نسبت به مجلس شده را جبران کرده و حرمت و اقتدار را، به خانه ملت بازگرداند.
کد خبر: ۵۷۹۶۹۱
گام نخست همدلی

اولین دیدار رئیس جمهور منتخب با نمایندگان وسخن در مورد نحوه عملکرد دولت آینده که احسنت نمایندگان را به دنبال داشت این نوید را داد که بسیاری از مشکلات با تعامل و دوری از هرگونه چالش می‌تواند از بین برود.

تکیه حسن روحانی بر اینکه تابع قانون، نظارت، نقد،سوال مجلس و اگر لازم بود استیضاح است و در فکر تقابل و فریب نمایندگان نیست و اشاره به رشد منفی اقتصاد و اقدام فوری برای حل تورم رو به رشد کشور، باعث شد که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در کلامش حل مسائل کشور و توجه بر وحدت و همدلی را از دولت آینده بخواهد تا با تدبیر، تحریم های ماجراجویانه غرب، پشت سر گذاشته شود و با نگاه علمی مشکلات اقتصادی حل و فصل شود.

پخش اولین دیدار غیر رسمی دو قوه از رسانه ملی و انعکاسش به بیش از 70 میلیون ایرانی،این نوید را که داد که فارغ از مباحث سیاسی وخط مشی های دو قوه، توسعه ،اشتغال، اقتصاد پویا ومولد باید دوباره در کشور رونق بخشیده شود.

نمایندگان مجلس در ارزیابی خود از نخستین نشست با رئیس جمهور آینده،این دیدار را پیش درآمد روابط حسنه دو قوا دانستند اما برخی، در نگاه کلان آینده این روابط را در پرده ای از ابهام عنوان کردند و تأکید داشتند که با گذشت زمان مشخص می‌شود که دو قوه چگونه خواهند توانست در اداره امور حامی یکدیگر باشند.

فصل همکاری دوقوه فرارسیده

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در گفت وگو با جام جم آنلاین درباره دیدار حسن روحانی با نمایندگان مجلس گفت: ازآنجایی که رئیس جمهور منتخب تجربه مجلس را در پنج دوره نمایندگی دارد و به نوعی، از جنس مجلس است بنظر می ‌رسد فصل تازه همکاری بین دو قوه فرا رسیده است.

وی افزود: در این دیدار انتظارت مجلس برای حل مشکلات مردم و روش هایی برای اداره کشور ازسوی رئیس مجلس بیان شد و آقای روحانی موضوعات مهمی چون توجه به قانون گرایی و توجه به حرمت مجلس رامطرح کرد و اعلام کرد که این مسایل را مد نظر قرار دارد.

نماینده اراک با بیان اینکه صحبت های آغازین روسای دو قوه فتح بابی برای همکاری‌های آینده است گفت: کشور ما کشش درگیری و منازعات سیاسی درونی را ندارد و مردم ازچنین اتفاقاتی خسته شده‌اند و به همین دلیل انتخابی داشتند تا پایان موضوعات این چنینی باشد وب ه مسئولین بگویند که بیش از هر چیزی خواستار توسعه کشور و حل مشکلات اقتصادی هستند.

رجایی با اشاره به اینکه افق روشنی در همکاری دو قوه دیده می‌شود گفت:مجلس می‌خواهد که دولت در مرز قانونگرایی قرار بگیرد که این نکته می‌تواند آینده همکاری ها را مشخص کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود:باید به مشکلات کشور با عزم عمومی نگاه کرد و زمانی که این عزم صورت گیرد شاهد حل مشکلات با سرعت هر چه تمامتر خواهیم بود.

وی بابیان این که امکان دارد مشکلات در کوتاه مدت حل نشود گفت: در سایه همکاری مناسب و دادن زمان به دولت آینده بسیاری از پل های خراب شده بازسازی خواهد شد.

باید زمان عمل فرا برسد

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه نمی توان در ابتدای راه تصویر مشخصی از آینده و روابط کاری دو قوه داشت گفت: نمی توان قضاوتی در مورد نحوه تعامل در آینده داشت چون مذاکرات ابتدایی در حد حرف است و تا زمان فرارسیدن عمل ،باید ببینیم که واکنش طرفین چگونه خواهد بود.

نماینده تهران در ادامه افزود: شواهد و قراین نشان می دهد که مجلس و دولت در مبانی با یکدیگر مشکلی ندارند اما در اطراف هر جریان و تفکری عده ای اهل افراط و تفریط هستند که معمولا موجب بوجود آمدن چالش می شوند بنابراین باید دو طرف از پیش آمدن چنین اقدامی پرهیز کنند و به افراطگرایان اجازه ندهند که در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها ورود پیدا کنند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه این نکات دردولت بعدی رعایت شودگفت: مجلس هم سعی می کند که اگر نماینده‌ای قراراست به دولت معرفی کند از کسانی استفاده کند که از تعهد و تخصص و اعتدال بیشتری برخوردارباشند.

هاشمی در ادامه  نوع انتصابات در دولت روحانی را مؤثر در حل مشکلات فعلی جامعه دانست و افزود: جریان اصلاحات در دوره قبلی این تجربه را کسب کرد که مردم با کسی عقد اخوت نبسته و اگر بی توجهی به منافع مردم و مملکت شود طبیعتاً نسبت به آن واکنش نشان می دهند.
همکاری تنها گزینه است

حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس نیز گفت: سخنان روحانی مکمل وحدت و همدلی میان کارگزاران نظام و نشانه خوبی برای تعامل بین دولت و مجلس بود.

نماینده نیشابور با اشاره به اینکه مجلس توقع ندارد که مشکلات ظرف زمان کوتاهی حل شود افزود:هر دولتی شاید در ابتدا نتواند مشکلات را سامان دهی کند اما  باید در ابتدا درد را تشخیص دهد و داروی مشخصی برای علاج آن داشته باشد.

وی افزود:با نگاهی که دکتر روحانی دارد امیدواریم ایشان بتواند کابینه ای را معرفی کند که بتواند ظرف یک زمان دو سه ماهه چارچوب ها را مشخص کند تا با راهکاری ارائه شده اوضاع را به سمت بهبودی سوق دهد.

سبحانی نیا گفت:این انتظار وجود دارد که دکتر روحانی با همکاری مجلس ، راه علاجی برای برون رفت ازوضعیت فعلی پیدا کند.

چشم انداز همکاری هنوز مشخص نیست

 جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز در این زمینه گفت:آقای روحانی فصل تازه ای را در ابتدا با مجلس آغاز کرد تا با شناخت ابتدایی،به هنگام معرفی کابینه با نمایندگان دچار مشکل نشود.

نماینده ارومیه افزود:از آنجایی که اولین همکاری مجلس با دولت در بحث کابینه است آقای روحانی سعی کرد قبل از مراسم تحلیف ارتباط با مجلس داشته باشد.

 وی بابیان این که نمایندگان جهت گیری در مورد دولت آینده ندارند گفت :چشم انداز مبهم است، چون گاهی این احساس وجود دارد که دولت آینده کارگزارانی باشد و یا حتی گاهی بحث بر سر استفاده از ظرفیت اصولگرایی، اصلاح طلبی واعتدال گرایی است ، که این گمانه زنی ها چشم انداز روابط دو قوه را مبهم می‌کند.

جهانگیرزاده افزود:البته مردم و مجلس باید به دولت جدید وقت بدهند که مشکلات را حل کندو بعد از این مدت بتوان در مورد نحوه تعامل صحبت کرد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها