چند روزی است ماه رمضان از راه رسیده و شور و شوق زیادی میان افراد خانواده پدید آمده است. همه دور سفره‌های افطار و سحری نشسته‌ایم و بیشتر یکدیگر را می‌بینیم و از با هم بودن لذت می‌بریم.
کد خبر: ۵۷۹۶۱۶
سفره افطار بچینیم

امروز ​تهیه چند خوراکی خانگی برای سفره افطار تقدیم‌تان می‌شود.

زولبیا

مواد لازم: آرد: یک قاشق غذاخوری، ماست ترش: 500 گرم، نشاسته: 500 گرم، روغن: برای سرخ‌کردن به میزان لازم و یک قاشق خامه.

طرز تهیه​:  ابتدا ماست را در ظرفی ریخته و نشاسته را اضافه کرده و آنقدر​ هم بزنید تا ماست و نشاسته کاملا صاف و یکدست شود.

آرد و بعد خامه را هم بیفزایید و خوب مخلوط کنید. روغن را در ظرفی ریخته و آن را داغ کنید و مایع زولبیا را درون قیف مخصوص بریزید سپس با انگشت محل تخلیه مواد را بگیرید و به آرامی روی ظرف روغن داغ ببرید. در نهایت با کنار کشیدن انگشت از روی سوراخ قیف مواد را به صورت (دوار) در ظرف روغن شکل دهید.

بعد از سرخ‌شدن آن را از روغن در بیاورید و در ظرفی بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود سپس زولبیاها را در شهد آماده و ولرم غوطه‌ور و پس از چند دقیقه ​ خارج کنید.

در این مرحله آنها را در یک سبد بگذارید تا شربت اضافی آن گرفته شود. بعد از خنک‌شدن آنها را در ظرف مناسبی بچینید و با پودر پسته تزئین کنید. (به جای قیف مخصوص زولبیا می‌توانید از قوطی سس کچاپ استفاده کنید. دقت کنید مرتب قوطی را تکان دهید تا مواد یکدست باشند.

مواد لازم برای تهیه شهد یا شربت زولبیا و بامیه:

آب: 4 لیوان، شکر: یک کیلو، آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری، گلاب: 3 قاشق غذاخوری، زعفران آب‌کرده: یک قاشق غذاخوری.

برای تهیه شربت ابتدا آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود و قوام بیاید. آبلیمو را اضافه کنید و در انتها زعفران و گلاب را به شربت بیفزایید. این شربت آماده برای گوش فیل، بامیه و زولبیا مناسب است. دقت کنید این شربت باید همیشه در حد ولرم مورد استفاده قرار گیرد.

بامیه

مواد لازم: آب: 400 گرم، آرد شیرینی: 300 گرم، تخم‌مرغ: پنج عدد، روغن جامد یا کره: 50 گرم، روغن: برای سرخ کردن به میزان لازم. شهد یا شربت برای شفافیت بامیه دو قاشق غذاخوری. قیف ماسوره‌دار.

طرز تهیه: ابتدا آب و روغن جامد را در ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از جوش آمدن دو قاشق شربت را به آن اضافه کنید سپس آرد را بیفزایید و با حرارت ملایم حدود هفت الی 10 دقیقه مرتب به هم بزنید تا آرد پخته شود و بوی خامی نداشته باشد. بعد از بخار شدن آب آن را از روی حرارت برداشته، صبر کنید تا کمی خنک شود. بعد یکی از تخم مرغ‌ها را بشکنید و به مواد اضافه کنید.

در حالی که تخم‌مرغ‌ها را دانه دانه اضافه می‌کنید آنها را خوب مخلوط کنید تا به خورد مواد برود. بعد از چند دقیقه باید مواد به صورت خمیری لطیف و یکدست در بیایند سپس در ظرفی گود روغن بریزید و آن را داغ کنید. مواد بامیه را درون قیف ماسوره‌دار بریزید و با فشار دست مواد را از قیف خارج کنید و داخل روغن داغ بیندازید.

می‌توانید با قیچی از مواد به اندازه یک بند انگشت برش بزنید و در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن و گرفتن روغن اضافی آن، بامیه‌ها را درون شهد ولرم قرار داده و بعد از آن در ظرف مناسبی گذاشته و کمی پودر پسته یا نارگیل روی آن بپاشید.

فرنی

مواد لازم: آرد برنج: یک لیوان، شیر: چهار لیوان، شکر: یک لیوان سر خالی، کمی نمک و مقداری دارچین برای تزئین و گلاب نصف لیوان.

طرزتهیه​: در یک ظرف مناسب شیر، آرد برنج، گلاب و شکر را با هم مخلوط کنید و آن را روی حرارت قرار دهید و​هم بزنید تا ته نگیرد و به آرامی قوام پیدا کند.

بعد از این که به غلظت کافی رسید، فرنی را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با پودر پسته یا دارچین تزئین کرده و سر سفره بیاورید.

 کاچی

مواد لازم: آرد گندم: دو پیمانه، شکر: چهار پیمانه​ روغن جامد: دو پیمانه. آب: شش الی هفت پیمانه، زعفران: به اندازه لازم و گلاب: یک پیمانه.

طرز تهیه: آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود و بعد زعفران و گلاب را اضافه کنید. بعد از چند جوش مایع را از روی حرارت بردارید تا حرارت آن کاهش پیدا کند.

در این مرحله آرد را در روغن تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. کم‌کم شربت را روی آرد بریزید و مرتب هم بزنید.

این کار را به این دلیل باید انجام دهید که کاچی ته نگیرد و به روغن بیفتد. (اگر کاچی سفت بود کمی آب اضافه کنید.)

کاچی را در دیس بریزید و بگذارید خنک شود و بعد آن را برش بزنید. سپس در ظرف مناسب بگذارید و روی آن را با شکر و دارچین تزئین کنید.

شله زرد

مواد لازم: برنج: چهار پیمانه، شکر: 10 پیمانه، کره: 130 گرم، روغن مایع: یک قاشق غذاخوری، گلاب: یک پیمانه، پودر هل: یک قاشق مرباخوری، خلال بادام: 200 گرم، زعفران دم‌کشیده شده: پنج قاشق غذاخوری، خلال پسته و دارچین برای تزئین.

طرز تهیه: برنج را چند بار بشویید و رویش آب بریزید و 12 ساعت آن را خیس کنید.

هفت برابر برنج در ظرفی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و بعد برنج را یک​بار دیگر بشویید و داخل آب جوش بریزید تا کاملا پخته شود.

اگر آب برنج تبخیر شده​ و برنج خام بود آب اضافه کنید. شکر را هم اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا شله زرد ته نگیرد و جا ​بیفتد.

 زعفران دم کرده را اضافه کنید تا رنگ دلخواه به​دست آید. کره و روغن مایع را روی حرارت گذاشته و هل را به آن اضافه کنید و درون  شله زرد بریزید.

نیمی از خلال بادام‌ها برای تزئین و بقیه را همراه گلاب به شله‌زرد اضافه کنید. دقت داشته باشید شله‌زرد زود ته می‌گیرد به همین دلیل آن را مرتب​ هم بزنید.

شله‌زرد را در ظرف مناسب بریزید و با پودر دارچین، خلال پسته و بادام تزئین کنید.

شامی پوکه

مواد لازم: گوشت ران گوسفندی بدون چربی: 400 گرم، پیاز متوسط: یک عدد، لپه پخته‌شده: 350 گرم، تخم‌مرغ: یک عدد، نشاسته پودرشده: دو قاشق غذاخوری، بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری، سیب‌ زمینی پخته‌شده: یک عدد، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، زعفران دم‌کرده: یک قاشق غذاخوری، روغن: برای سرخ‌کردن به اندازه لازم و سبزی معطر شامل ترخون، مرزه و جعفری خردشده: دو  قاشق غذاخوری.

طرز تهیه: گوشت را با پیاز، نمک و زردچوبه بپزید تا آب آن کاملا به خورد گوشت برود. بعد لپه و سیب‌زمینی را هم بپزید و همه این مواد را دو بار با هم چرخ کنید. پس از آن تخم مرغ، بکینگ پودر، نشاسته و ادویه‌ها را به مواد چرخ‌شده اضافه کنید و خوب ورز دهید.

زعفران آب‌شده را هم بیفزایید و مواد مخلوط شده را کمی استراحت دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بگذارید داغ شود. برای این که شامی وا نرود باید حرارت بیشتر باشد.

از مواد به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و در آرد بغلتانید و وسط آن را با انگشت سوراخ کنید. سپس در روغن داغ فراوان سرخ کنید. توجه داشته باشید این شامی خیلی زود سرخ می‌شود و زمان زیادی برای طبخ نیاز ندارد. شامی‌ها را با جعفری و گشنیز تازه تزئین کنید و سر سفره افطاری بیاورید.

ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها