سازندگان برنامه «به روز» بر این باورند فناوری اطلاعات مانند چاقوی دو لبه است که هم باید از آن استفاده کرد و هم باید درباره مضراتش اطلاعات کافی داشت.
کد خبر: ۵۷۹۲۰۳
دنیای مجازی «به روز» می‌شود

امروزه هر فردی برای استفاده از تلفن همراه یا رایانه نیاز به آموزش دارد. هر روز نرم‌افزارهای جدیدی وارد بازار می‌شود که برای مردم بخصوص قشر جوان جذاب و ناشناخته است. عمده‌ترین مشکل مردم چگونگی استفاده از نرم‌افزارها و ناآشنایی با آنهاست، البته مرجع مشخصی هم تاکنون برای معرفی آخرین نرم‌افزارها و نحوه کار با آن در اختیار کاربران قرار نگرفته است. به همین دلیل، شبکه سه تلویزیون با طراحی برنامه «به روز» از سال 90 تلاش کرده مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده و اطلاعات به‌روزی را با موضوع فناوری اطلاعات در بخش‌های رایانه، تلفن همراه، صوتی و تصویری، شبکه‌های کامپیوتری، اخبار دانش و فناوری و معرفی سایت‌ها در اختیار بینندگان قرار بدهد.

ارتباط تعاملی با مخاطبان

سیدحامد نجفی، متولد 62 تهران و دانش‌آموخته رشته گرافیک یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردان این برنامه است. وی از ده سال پیش با فناوری اطلاعات آشناست و به دلیل علاقه شخصی به هنر در رشته گرافیک نیز تحصیل کرده است. سیدمصعب لواسانی از پنج سال پیش به عنوان تهیه‌کننده دوم با سیدحامد نجفی همکاری دارد.

برنامه به روز از جمعه دوم اردیبهشت 90 هر هفته ساعت ‌13 و 30 دقیقه پخش می‌شود.

نجفی درباره این برنامه می‌گوید: برنامه به روز در واقع یک مجله ‌هفتگی علمی است؛ ما بیننده‌های به روز را از قشر جوان و پیگیر فناوری می‌دانیم و به همین دلیل با هم در تعامل هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تعامل چگونه برقرار می‌شود، می‌گوید: این برنامه تا‌کنون سه بار نظر‌سنجی اینترنتی با بیش از 3000 شرکت‌کننده برگزار و درباره ‌خط‌مشی برنامه از مخاطبان سوال کردیم. هنوز هم تلاش می‌کنیم در کنار مطالب خشک علمی، شوخی و تصاویر جذاب داشته باشیم که بیننده‌ها بیشتر با برنامه ارتباط برقرار کنند.

وی درباره اهداف برنامه می‌گوید: امروزه مهم‌ترین و نزدیک‌ترین ابزار به نسل جوان همین رایانه و تلفن‌همراه است. ما تلاش می‌کنیم نحوه آموزش و استفاده از این ابزارها را به شیوه‌های نوین آموزش دهیم. معتقدیم فناوری اطلاعات مانند چاقوی دو لبه است؛ هم باید از آن خوب و درست استفاده کرد و هم باید درباره مضراتش اطلاعات کافی داشت.

نجفی با اشاره به ویژگی‌های این برنامه ادامه می‌دهد: گروه تولید به بیش از ۹۰ درصد تماس‌های ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی برنامه پاسخ می‌دهد. ما در هر برنامه سلیقه ‌بیننده‌ها را جویا می‌شویم، درباره بخش‌های پخش شده در برنامه نظرسنجی می‌کنیم تا بر همان اساس بخش‌های برنامه را طرح‌‌ریزی کنیم. من و همه همکارانم در این برنامه معتقدیم ارتباط مستقیم با مخاطبان می‌تواند تاثیر داشته باشد به همین جهت با راه‌های ارتباطی مختلفی با مخاطبان در تماس هستیم.

نجفی درباره نحوه پاسخگویی به مخاطبان می‌گوید: پیامک فقط برای دریافت نظرسنجی‌هاست و ایمیل برنامه طوری طرح‌ریزی شده که موضوعات را به تفکیک دسته‌بندی می‌‌کند. هر ایمیلی را که به دسته انتقادها تعلق داشته باشد در کمتر از دو روز می‌خوانم و جواب می‌دهم و درخواست‌های دیگر را بررسی و اعمال می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که برنامه به روز دو سایت متفاوت دارد، اضافه می‌کند: بینندگان می‌توانند از طریق سایت‌های Brooz.tv، Brooz.irو ایمیل brooz@irib.irو تلفن اسکایپ Irib.broozو همچنین شبکه اجتماعی فارس توییتر www.Farstwitter.ir‌/‌broozنظرات و پیشنهادهای خودشان را با همه عوامل برنامه در جریان بگذارند.

نجفی در پایان خاطر‌نشان می‌کند: با توجه به پیامک‌ها و ارتباط‌هایی که با بینندگان داریم، مخاطبان برنامه از همه گروه‌های سنی و مناطق مختلف کشور هستند و علاقه‌ بینندگان باعث شده بیش از پیش احساس مسئولیت کنیم و حساسیت کاری ما نیز افزایش یابد. گروه کارگردانی برنامه هم می‌کوشد از طریق تصاویر و موضوعات تاثیرگذار، مرتبط و هماهنگ با کارشناسان به ارائه هر چه بهتر برنامه کمک کند تا ارتباط خوبی میان بینندگان و کارشناسان در زمان اجرای برنامه برقرار شود.

انتخاب موضوعات روز، ریتم مناسب و پاسخگویی و مشارکت خوب مخاطبان از عواملی است که موجب محبوبیت برنامه به روز میان دیگر برنامه‌های علمی شبکه سه شده است.

در این برنامه آموزشی سعی شده با آموزش مداوم و مستمر، سطح مهارت‌های حرفه‌ای مخاطب ارتقا یافته، آگاهی او نسبت به تازه‌های علمی و تخصصی افزایش یابد و همچنین شناخت نسبت به فعالیت سازمان‌های حوزه ITبیشتر شود. شاید به همین دلایل، مخاطبان ارتباط گسترده‌ای با این برنامه برقرار کرده‌اند.

اجرای برنامه‌های تخصصی به دانش فنی نیاز دارد

مهدی سروری، یکی از مجریان این برنامه است. او در رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش معماری سیستم‌ها تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است. وی می‌گوید: «از دبیرستان که رشته‌ام ریاضی فیزیک بود با تکنولوژی و رایانه در ارتباط بودم. از سال80 تدریس دوره‌های رایانه را در موسسات مهم تهران شروع کردم و از همان سال‌ها همزمان با تاسیس شبکه آموزش به گروه رایانه‌ای و آموزشی این شبکه پیوستم. قبل از برنامه به روز، در دو برنامه ‌زنده «رایانه امروز» از شبکه ‌آموزش و «صفحه کلید» از شبکه جهانی جام‌جم مجری ـ کارشناس بودم.»

سروری که در زمینه نگارش کتب رایانه‌ای هم تخصص دارد، با اشاره به اجرای برنامه‌های تخصصی در تلویزیون می‌گوید: اجرای برنامه‌های تخصصی و علمی نیاز به دانش فنی، فن بیان، آشنایی با زبان انگلیسی و تاحدی مسلط بودن به موضوع را می‌طلبد. البته از آنجا که مجری برنامه‌های دیگری جز برنامه‌های رایانه‌ای و علمی نبودم، مشکلی با این مساله نداشتم. برنامه به روز واقعا از یک گروه جوان و فعال تشکیل شده که حتی میانگین سنی آنها زیر 30 سال است، بنابراین اگر برنامه را موفق می‌دانید تلاش همه گروه بوده است.

وی با اشاره به تفاوت اجرای یک برنامه تخصصی می‌گوید: البته دوستان و همکارانم از من بهتر اجرا می‌کنند، شاید تحصیلات مرتبط با رایانه تا مقطع ارشد یا اجرای چند‌سال برنامه زنده دیجیتالی یا تدریس کامپیوتر و نویسندگی و ویراستاری کتب مرتبط و حضور در اتاق فکر برنامه همراه دوستان و نگارش متون برنامه، اجرای من را متفاوت کرده باشد. سعی می‌کنم خودم را جای مخاطب بگذارم، ببینم واقعا اگر چیزی درباره موضوع نمی‌داند آیا با دیدن این بخش از برنامه می‌تواند اطلاعات لازم را به دست بیاورد و در آینده از آن استفاده کند.

یکی دیگر از موضوعات بسیار جدی در حوزه اجرا استفاده از فن بیان و طرز گفتن پلاتوها و نریشن‌های برنامه است. چون اکثر بیننده‌های برنامه به روز با احترام به تمام سنین، جوانان و از قشرِ تحصیلکرده هستند، تلاش می‌کنم پرانرژی اجرا کنم تا مخاطبان برنامه‌ هم از این طریق بتوانند ارتباط بهتری با مجری برقرار کنند. من و دوستانم وقتی در برنامه از کلمات انگلیسی که برای مخاطبان آشنا نیست، استفاده می‌شود با زبانی ساده‌تر کلمات را توضیح می‌دهم تا برنامه برای بیننده ملموس‌تر شود. گاهی برای درک بهتر مطالب، تفسیرهای کوتاهی ارائه می‌کنم چون هدف، جلب رضایت مخاطب است.

آشنایی با ایده‌آل‌های دیجیتال

سروری با اشاره به ویژگی‌های این برنامه بیان می‌کند: آگاهی‌ از کالاهای جدید دیجیتال که هر روز با نشان‌‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود و نوع خدماتی که کمپانی‌های سازنده ارائه می‌کنند، از نیاز‌های اطلاعاتی مردم است. به وسیله پیامک‌هایی که به برنامه می‌رسد از خواست و نیاز بینندگان درباره تازه‌های تکنولوژی مطلع می‌شویم و برنامه را به سمت معرفی کالاها و خدماتی که برای آنان جالب، جذاب، مفید و سودمند است، سوق می‌دهیم.

هدف ما این است که از طریق ارائه این مطالب در زندگی روزمره مردم تاثیر‌گذار باشیم و تفکر آنها را به سمت ایده‌آل‌ها معطوف کنیم. همچنین افرادی که فرصت تحقیق درباره تازه‌های فناوری ندارند به کمک برنامه به روز در جریان اتفاقات و اطلاعات این حوزه قرار می‌گیرند.

توسعه دانش و فناوری در هر کشوری باید با اهداف و راهبردهای کلان صورت بگیرد و به همین دلیل تمام امکانات عمومی همچون دانشگاه، مدرسه، سازمان‌ها و ارگان‌های اقتصادی، فرهنگی و... به عنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسعه دانش و فناوری ضمن بالابردن کارایی عمومی در همه جوانب باعث افزایش سرعت و شفافیت در اطلاع‌رسانی شده و مهم‌ترین بستر توسعه به معنای خاص برابری عمومی در بهره‌برداری از فرصت‌ها و منابع است. امیدواریم شبکه‌های دیگر تلویزیون با توجه به سیاست‌هایی که دارند برنامه‌هایی را به صورت ویژه به توسعه دانش و فناوری اختصاص بدهند تا در این خصوص بتوانند تاثیرگذار باشند.

مجید پیک (تدوینگر)، احسان خدابنده‌لو (مسئول سایت و دستیار تهیه)، مهدی جهانگیری (سرپرست نویسندگان)، سیدحامد نجفی، سیدمصعب لواسانی و مجید پیک (وله و گرافیک)، حامد حاجی‌لو، مهدی سروری، حامد محمدی، سهیل ملااحمدی (مجری)، احمد عباسی، آرش سروری، سیدحامد نجفی، دانیال نوروزی، هاتف غنی، فملا معمار زنجانی (نویسندگان)، هادی لشکری، اصغر محمدی، حیدر قزوینیان (تصویر‌بردار و عوامل فنی تصویر و صدا) و عیسی زمانی کلیشمی به عنوان گوینده آنونس‌ها در تولید این برنامه همکاری دارند.

فرشید شکیبا / جام‌جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها