اگر از مسئولان وزارت بهداشت و مدیران ستاد مبارزه با دخانیات بپرسید، آنها با چاپ طرح‌های هشداردهنده بر پاکت‌های سیگار، در تلاش هستند تا شهروندان را نسبت به خطرات دخانیات آگاه‌تر کنند، اما اگر از سیگاری‌های حرفه‌ای بپرسید، آنها معتقدند بین سیگارهای طرح دار و غیرطرح‌دار، فقط اختلاف قیمت وجود دارد و سیگارهای طرح‌دار، خیلی خوب کام نمی‌دهد و چند صد تومان هم ارزان‌تر است.
کد خبر: ۵۷۹۱۸۲
این تصاویر، سیگاری‌ها را منصرف نمی‌کند

در واقع، تصاویری که هم‌اکنون روی پاکت سیگارها چاپ شده است، نه‌تنها هشداردهنده نیست و کمتر سیگاری را از سیگار کشیدن منصرف می‌کند، بلکه برای بسیاری از سیگاری‌ها نیز فرق بین سیگار طرح‌دار و غیرطرح‌دار، تنها در اختلاف قیمت آنهاست.

حالا به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت قرار است تا مهر امسال، سه تصویر هشداردهنده جدید روی سیگارها چاپ شود تا میل مصرف‌کنندگان به مواد دخانی کاهش پیدا کند. جالب است تصاویری که هم‌اکنون روی پاکت سیگارها چاپ شده است، به حدی کودکانه و ابتدایی طرح شده است که دل هیچ سیگاری‌ای را نمی‌لرزاند و برای یک لحظه هم که شده، او را به فکر فرو نمی‌برد.

به طور مثال، نشان دادن پای فردی که در حین له کردن سیگارهاست، چگونه می‌تواند اشتیاق به مصرف سیگار را بین سیگاری‌ها کاهش دهد، در حالی که می‌توان با طرح‌هایی حساب‌شده و هشداردهنده‌تر، حداقل بخشی از سیگاری‌ها را از مصرف این ماده دخانی منصرف کرد.

براساس قانون، باید هر شش ماه یک‌بار نیز تصاویر روی پاکت‌های سیگار عوض شده و طرحی جدید رونمایی شود، اما از روزی که این تصاویر روی پاکت‌های سیگار نقش بسته است، شاهد هستیم که نه‌تنها این قانون هر نیم سال یک بار رعایت نمی‌شود، بلکه تا امروز نیز لحظه به لحظه از خلاقیت و سطح تاثیرگذاری این طرح‌ها کاسته می‌شود.

با وجود این ‌که در گذشته، طرح دو ریه سالم و ناسالم روی پاکت‌های سیگار نقش بسته بود، اما حالا به طرح سیگاری له شده در زیر پای یک شهروند رسیده‌ایم و با این روند، بعید نیست که طرح بعدی روی پاکت‌های سیگار، حتی از طرح فعلی هم کم‌اثرتر و خنثی‌تر باشد.

امین جلالوند - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها