برایتان اتفاق افتاده است که در برابر گریه‌های کودک خود ناتوان و درمانده شده باشید و قادر به ساکت کردن او نباشید. ساکت کردن نوزادی که نمی‌تواند علت گریه خود را بیان کند، کار ساده‌ای نیست؛ ولی بد نیست والدین مخصوصا والدینی که اولین فرزندشان است، با یک یا چند مورد از تکنیک‌های آرام کردن نوزادان آشنا شوند.
کد خبر: ۵۷۸۸۷۸

با بهره‌گیری از روش آزمون و خطا و کمی صبر و حوصله و حفظ خونسردی براحتی می‌توان فهمید که علت گریه چیست و راه آرام کردن را پیدا کرد.

برای این کار ابتدا کودک را طوری که صورتش به سمت پایین باشد، روی ساعد خود بگذارید. در این حالت سر کودک باید نزدیک به‌ آرنج باشد. با انگشتان خود ران‌های او را بگیرید. کودک را از پشت روی کف دست خود بنشانید؛ به طوری که کمرش به سمت سینه شما باشد. دست دیگر را به دور سینه‌اش بیندازید و انگشتان خود را به دور بازوهایش حلقه کنید یا کودک را روی شانه خود قرار دهید، به گونه‌ای که شکمش روی شانه قرار گیرد و قدری فشرده شود. همچنین می‌توانید کودک را مانند حالتی که در گهواره می‌خوابد، در دست‌های خود بگیرید و او را به طور متناوب از خود دور و مجددا نزدیک کنید.

صداهای آرام‌بخش‌

کلمات آرام‌بخش را به آهستگی تکرار کنید. موسیقی‌هایی را که خودتان از شنیدن آنها لذت می‌برید، زیر لب زمزمه کنید. حتی ماشین لباسشویی و ظرفشویی به صورت مکرر هم می‌تواند آرام‌بخش باشد. موسیقی کلاسیک جدید یا راک ملایم و جاز نیز موثر است. آهنگ‌های متال نگذارید؛ این کار کودک را عصبی می‌کند.

نوازش کردن‌

به آرامی پشت کودک را از گردن تا باسن ماساژ دهید. پشت کودک را نوازش کنید یا بمالید. همچنین کودک را در یک اتاق گرم روی سطحی محکم قرار دهید و شکمش را در جهت عقربه‌های ساعت مالش دهید. اگر علت ناراحتی کودک از نفخ باشد به این ترتیب می‌تواند آن را تخلیه کند، زانوهایش را به طرف شکم ببرید تا گاز موجود راحت‌تر بیرون بیاید.

آرام کردن کودک توسط پدر

پدرها اغلب در آرام کردن کودک هنر چندانی ندارند. غالب آنها  به روش‌هایی چون دادن پستانک و یا سوار ماشین شدن و گشت زدن در شهر را روش مناسبی برای آرام کردن کودک می‌دانند.

پدرها در زمانی که مادر در منزل نیست و مجبور به نگهداری فرزندشان شدند، وقتی با بی‌قراری فرزندشان روبه‌رو می‌شوند، ابتدا باید به مواردی چون سیر بودن شکم کودک و از خشک بودن پوشک اطمینان کامل حاصل کنند. اگر درخصوص این موارد مشکلی وجود نداشت، آن وقت می‌توانند از روش‌های دیگر استفاده کنند. برای مثال بچه‌ها از حرکت خوششان می‌آید و چه کسی بهتر از پدرشان با بازوهای قوی و مردانه‌اش می‌‌تواند آنها  را بغل کرده و تکان بدهد. این کار یک حرکت دومنظوره است هم کودک را آرام می‌کند و هم یک ورزش مناسب برای شانه‌ها و بازوهاست. همچنین می‌توانید کودک را روی شانه‌هایتان قرار دهید و دست‌هایش را دور گردنتان قرار دهید. البته این باید زمانی صورت گیرد که کودک قادر به نشستن باشد و سپس نرم و آرام به عقب و جلو بروید و آواز بخوانید. آنچه که برای کودک می‌خوانید چندان اهمیت ندارد زیرا نوزاد چندان متوجه معنی آن نمی‌شود فقط باید ریتم آن با ریتم رقص هماهنگ باشد. همچنین می‌توانید یک حمایل یا آغوشی را بردارید کودک را درون آن بگذارید و سرش را به سینه‌تان بچسبانید. گرمای بدن شما، ضربان منظم قلب شما، دم و بازدم حرکت سینه و کلا حرکات بدن در هنگام راه رفتن ظرف چند دقیقه موجب خواهد شد که یکی از شما دو نفر خوابش ببرد.

>> جام جم/ چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها