بزرگترین طرح توانمندسازی و توسعه روستایی کشور توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مناطق محروم استان خوزستان انجام شده است.
کد خبر: ۵۷۷۸۸۷
اجرای طرح توانمند سازی روستایی در استان خوزستان

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد برکت، حسین شیرزاد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بنیاد برکت در بازدید از طرح‌های سرمایه‌گذاری و توانمندسازی این بنیاد در استان خوزستان، سیر عملیاتی و اجرایی این طرح بزرگ توسعه منطقه ای را تشریح کرد.

وی گفت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقرر شد تا با انتخاب هسته ای تخصصی، توانمند و متعهد، طرح جامعی برای احیا، توسعه و رفع محرومیت بیش از 707 روستا، شامل 85502 نفر و 15096 خانوار روستایی – عشایری از توابع مسجد سلیمان (شامل مناطق اندیکا و لالی) که در برگیرنده همه نیازهای عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و...، در آن منطقه باشد، تهیه و اجرا شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بنیاد برکت با اشاره به اینکه این محدوده  تا یک قرن پیش، بخشی از قلمرو قشلاقی ایل بختیاری بوده است، اظهارداشت: کوهستانی بودن، فقدان منابع آب و خاک و اتکاء به مراتع برای استمرار حیات اقتصادی متکی به دامپروری باعث شده تا روستاها بصورت پراکنده و کوچک بوده و آبادی های بزرگ کمتر مشاهده شود.

شیرزاد افزود: محرومیت از خدمات اساسی، فقر اقتصادی و فقدان زیرساخت های اقتصادی برای تنوع بخشیدن به فعالیت ها، چشم انداز سرمایه گذاری را در این ناحیه محدود ساخته بود.

وی تصریح کرد: محرومیت عمومی منطقه، منجر به فقرسازه‌های فرهنگی، بروز ناهنجـاری های رفتـاری در منطقه، تخریب زیرساخت ها، فشار به منابع پایه طبیعی و تخریب محیط زیست، به همراه فقر بهداشتی و تهدید سلامت عمومی و بروز ناهنجارهای اجتماعی در بین مهاجرین برون منطقه ای شده بود که با مداخله توسعه مدارانه بنیاد برکت این مسایل رو به کاهش نهاده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بنیاد برکت با ذکر این نکته که محدوده طرح 10 درصد از قلمرو استان خوزستان است، افزود: این محدوده به دلیل شرایط طبیعی که عمدتاً کوهستانی است و نبود دسترسی به منابع آب و خاک و با توجه به وضعیت ساختار اقتصادی و اجتماعی که قلمرو گرمسیری طوایف ایل بختیاری بوده است، از چند ویژگی عمده برخوردار است. سکونت دائم و روستانشینی در این محدوده از پیشینه طولانی برخوردار نیست و اقتصاد منطقه عمدتاً بر محور دامداری و رمه گردانی استوار است. روستاها، خرد و پراکنده هستند و عمدتاً در محدوده کوهستانی استقرار دارند.

شیرزاد اظهارداشت: فرایند شکل گیری و تخلیه آبادی‌های عشایری و مهاجرپذیری و مهاجرفرستی در محدوده طرح، در گذشته ادامه دار بوده و فقر و محرومیت از دسترسی به خدمات حداقل زیستی و فرصت‌های اقتصادی جامعه ساکن را تهدید می‌کرد ومحدودیت فرهنگی ناشی از دسترسی کم به خدمات فرهنگی وآموزشی به طور بارز به چشم می‌خورد و منابع طبیعی و منابع پایه اکولوژیک، به دلیل فشار بیش از اندازه، به شدت آسیب دیده و تهدید می شد. این قضایا در مطالعات اولیه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کاملاً‌ انعکاس یافته بود.

وی گفت: در راستای پیاده سازی این دستور،  بنیاد برکت به عنوان مسئول طراحی برنامه احیاء، نظارت بر اجرا و تامین منابع مالی و استانداری خوزستان به عنوان بازوی اجرایی این طرح، انتخاب شد.

شیرزاد افزود: این طرح  از طریق فراهم سازی حداکثر خدمات زیر بنایی لازم (شامل ایجاد زیر ساختهای عمرانی، آموزشی و فرهنگی، بهداشت و درمان، خدماتی، امنیتی و ارتباطی) و ایجاد بسترهای اقتصادی مناسب برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و کار آفرینی در قالب ایجاد مراکز احیاء و توسعه در سطح آبادی، منظومه و مجموعه طراحی شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بنیاد برکت اظهارداشت: تمامی اعتبارات مطالعاتی و طراحی های اولیه مورد نیاز این طرح توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)تامین شد و تامین اعتبارات اجرایی طرح توسعه مذکور طی دو سال به نسبت یک سوم از طریق استانداری خوزستان و دو سوم مابقی از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با عاملیت بنیاد برکت، صورت گرفت.

وی افزود: به دلیل سرعت بالای تصمیم گیری و اجرا در بنیاد برکت، این نهاد از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام  برای راه اندازی هر چه سریعتر فعالیت ها انتخاب شد و تخصیص های بودجه ای با توجه به پیشرفت فیزیکی فعالیت ها و جذب اعتبارات و گزارشهای نظارت و ارزیابی و تایید عملکردها به تدریج پرداخت شد.

شیرزاد تاکید کرد: طبق مطالعات اولیه صورت گرفته پیش بینی شده بود تا با اجرای این طرح، ضریب توسعه یافتگی منطقه معادل حداقل 36 درصد افزایش یابد که بررسی های امروز این درجه توسعه یافتگی را به دلیل هم افزایی شاخص های توسعه زیربنایی و اجتماعی – اقتصادی، واجرای 771 طرح زیربنایی در مقیاس های متوسط و بزرگ، تا بیش از 59 درصد نشان می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها