مراسم تجلیل از صادرکنندگان و هنرمندان برتر صنایع دستی کشور در حالی روز گذشته با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی برگزار شد که هنوز بسیاری از وعده‌های داده شده در این حوزه محقق نشده است و البته محمدشریف ملک‌زاده از آغاز یک انقلاب در واگذاری تصدیگری‌های حوزه میراث فرهنگی به بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۵۷۵۸۲۵
تجلیل از فعالان صنایع دستی با وعده‌های روی زمین مانده

به گزارش جام‌جم، حدود یک سال از اعلام خبر اختصاص 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع دستی می‌گذرد اما فعالان صنایع دستی خبر می‌دهند که هنوز پرونده‌ها در چرخه اداری باقی‌مانده و هیچ پرداختی تاکنون از سوی بانک‌ها صورت نگرفته است.

براساس آنچه مصوب شده بود قرار بود 10 درصد ازحساب صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت به صورت پرداخت تسهیلات به صاحبان صنایع هزینه شود که با توجه به دستور رئیس‌جمهور 500 میلیارد تومان از این مبلغ برای صنایع دستی درنظر گرفته شد، اما با وجود بررسی و ارسال طرح‌ها به بانک‌ها هنوز هیچ تولیدکننده‌ای موفق به دریافت تسهیلات نشده است.

یحیی رحمتی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم در اردیبهشت امسال ابراز امیدواری کرده بود که با توجه به پیگیری‌های انجام شده این تسهیلات طی یکی دو هفته به تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی پرداخت شود، اما با گذشت حدود دو ماه هنوز پیگیری‌ها به سرانجام نرسیده است.

منوچهر عبدلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی کشور در این باره به جام‌جم گفت: متاسفانه پیشنهادها و طرح‌ها بخشی در بانک‌ها و بخشی در سازمان میراث در پیچ و خم اداری باقی‌مانده است و تا این لحظه هیچ‌کس موفق به دریافت تسهیلات نشده است.

عبدلی در مورد وضع صادرات صنایع دستی گفت : به نظرم صادرات صنایع دستی افزایشی نداشته است و آنچه به عنوان افزایش صادرات صنایع دستی از سوی مسئولان عنوان می‌شود به بحث تغییر کد تعرفه‌‌ها برمی‌گردد زیرا کد تعرفه یک‌سری اقلام وارد صنایع دستی شده است. به عنوان مثال اگر به برخی از محصولات مهم صادراتی همچون سرامیک و شیشه و گلیم نگاه کنیم، می‌بینیم که با وجود افزایش قیمت این محصولات کاهش صادرات داشتیم، اما در بخش دیگری چون زیورآلات و طلا و جواهر با افزایش صادرات روبه‌رو بوده‌ایم که البته اینها جزو صنایع دستی نیست، اما تعرفه‌اش را در بخش صنایع دستی قرار داده‌‌اند.

وی افزود: هنوز وعده‌هایی که مسئولان برای ایجاد بازارچه‌های دائم دادند نیز با اهدافی که مدنظر بود فاصله دارد. متاسفانه بازارچه‌هایی هم که به تعداد محدود ایجاد شده، نتوانسته تاثیر لازم را در گردش کالا و کاهش هزینه محصول تولید شده داشته باشد.

مصطفی احمدی، یکی از فعالان صنایع دستی نیز گفت: یکی از مشکلات این بخش این است که متاسفانه برنامه‌ها و وعده‌ها محقق نمی‌شود، اکنون تولیدکنندگان برای فروش محصولات و تامین مواد اولیه نیاز به حمایت دارند و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته بود از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه این بخش اختصاص دهد متاسفانه محقق نشده است و اگر رقم 500 میلیارد تومان به بخش صنایع دستی تزریق می‌شد می‌توانست برای تامین مواد اولیه تولید و خرید بازارچه‌های صنایع دستی کمک بزرگی باشد.

واگذاری تصدیگری‌ها به بخش خصوصی

روز گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و هنرمندان برتر صنایع دستی کشور با اشاره به واگذاری تصدیگری‌های دولتی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بخش خصوصی گفت: واگذاری تصدیگری‌ها به بخش خصوصی یک رخداد بزرگ تاریخی است که از روز شنبه آغاز شده و تصدیگری‌ها به صنوف و اتحادیه‌ها واگذار شده است.

محمدشریف ملک‌زاده گفت: ارائه جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی باید به اتحادیه‌های استانی و انجمن‌های صنعتی حوزه صنایع دستی داده شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به این ‌که صادرات در حوزه صنایع دستی از سوی هنرمندان بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: بخش خصوصی و هنرمندان موجب رشد و توسعه صادرات صنایع دستی شده‌اند پس باید از آنان حمایت کرد.

وی گفت: واگذاری صدور مجوزهای سه‌گانه کارگاه‌های صنایع دستی کشور را به تمام هنرمندان و جامعه صنوف تبریک می‌گویم و تا زمانی که در این سازمان هستم اجازه سوءاستفاده و اظهارنظرهای غیرکارشناسی را نمی‌دهم.

در پایان این مراسم از هفت صادرکننده و 10 هنرمند برتر صنایع دستی کشور با اهدا لوح سپاس و تندیس تجلیل شد.

سیما رادمنش -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها