مادورو: از قدرت کناره‌گیری نمی‌کنم

آمریکا به دنبال تغییر نظام در ونزوئلا

وقتی صحبت از کشورهای آمریکای لاتین به میان می‌آید و نوع ارتباط‌شان با کشور ما، بی‌تردید بسیاری از مردم ذهن‌شان به سمت کشور ونزوئلا می‌رود و یاد رئیس‌جمهور فقید آن کشور آقای چاوز که برخی او را به دلیل ارتباط نزدیکش با محمود احمدی‌نژاد و روابط گسترده سیاسی با ایران به عنوان برادر هوگو هم خطاب می‌کردند.
کد خبر: ۵۷۵۰۷۶
کشف موسیقایی چاوز در ایران

ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک ایران و ونزوئلا در سال‌های اخیر گسترش بسیاری یافت؛ از تولید انرژی، ساخت مسکن و سرمایه‌گذاری‌های مشترک گرفته تا راه‌اندازی خط پرواز مستقیم تهران ـ کاراکاس آن هم بدون لزوم اخذ روادید.

رئیس‌جمهور فقید این کشور حدود 9 بار به ایران سفر کرد و محمود احمدی‌نژاد هم بیش از پنج بار راهی کاراکاس شد و در تمام این سفرها مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی و همکاری‌های مشترک و موضعگیری‌های مشابه در برابر آمریکا و امپریالیسم جهانی محور خبرها قرار می‌گرفت.

حالا شاید بپرسید چه ضرورتی دارد که امروز درباره روابط گسترده ایران و ونزوئلا نوشته‌ام، آن هم در شرایطی که آرام‌آرام به روزهای پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد نزدیک می‌شویم و آن طرف آقای چاوز دستش از این دنیای خاکی و فانی کوتاه شده است.

قرار است از امروز اتفاقی در حوزه روابط دو کشور رخ دهد که شاید به اعتقاد من خیلی پیشتر باید اتفاق می‌افتاد یعنی بسیار قبل‌تر از آن که روابط سیاسی و اقتصادی تا این اندازه گسترده شود، زیرا قطعا تبادل فرهنگی و هنری میان دو کشور می‌توانست و می‌تواند بر استحکام بنای ارتباط دو کشور در زمینه‌های دیگر نقشی مهم ایفا کند.

حالا از امروز هنرمندان و اهالی قلم کشور ونزوئلا قرار است هفته فرهنگی این کشور را در تهران و به میزبانی خانه هنرمندان ایران برپا کنند.

آن‌طور که آمن هوتپ زامبرانو، سفیر ونزوئلا دیروز اعلام کرده است، در این هفته فرهنگی برنامه‌های موسیقایی، نمایشگاه عکس، پخش مستند و برنامه‌هایی درباره فرهنگ غذایی ونزوئلا به اجرا درمی‌آید و گروه موسیقایی هم به ایران خواهد آمد که آن را خود چاوز کشف کرده و مورد حمایت قرار داده است. این گروه با سازهای مخصوص ونزوئلایی برای علاقه‌مندان به هنر در ایران برنامه اجرا خواهد کرد.

آقای سفیر ونزوئلا اظهارنظر جالبی هم درباره فرهنگ و هنر و ارتباطش با مرحوم چاوز داشته و گفته است: قبل از چاوز در ونزوئلا هیچ‌چیز وجود نداشت. چاوز جشنواره تئاتر، نمایشگاه کتاب، جایزه شعر، جایزه فرهنگی و هنری آزادیخواهی و... را درست کرد.

بامداد محمدی‌ -‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها