تام هنکس برای سال جاری میلادی دو فیلم سینمایی را آماده نمایش کرده که هر دو، حال و هوایی درام و شرح‌ حال‌گونه دارند و وی در آنها در نقش یک شخصیت واقعی بازی کرده است. این بازیگر می‌گوید بازی در نقش آدم‌های واقعی در جلوی دوربین سینما برای او یک تجربه خوب و آموزشی بوده و کمک کرده وی درس‌های تازه‌ای در زمینه حضور جلوی دوربین بگیرد.
کد خبر: ۵۷۳۸۱۳
بازگشت ستاره دور افتاده

«نجات آقای بنکز» محصول کمپانی والت دیزنی است و قصه آن به بخشی از تاریخ خود این کمپانی در دهه 50 میلادی می‌پردازد.

جان لی هنکوک، فیلم را براساس قصه فیلمنامه کلی مارسل کارگردانی کرده و مسئولان کمپانی والت دیزنی، آن را با دقت و حساسیت خاصی تهیه کرده‌اند.

فیلم که برای سیزدهم دسامبر (بیست و دوم آذر) روی پرده سینماها می‌رود، تام هنکس را در نقش والت دیزنی، مدیر اصلی و موسس کمپانی والت دیزنی به نمایش می‌گذارد.

قصه فیلم سال 1964 اتفاق می‌افتد و ماجرای معروف تولید فیلم کلاسیک «مری پاپینز» این کمپانی را تعریف می‌کند. تامپسون، بازیگر انگلیسی‌تبار سینما در نقش پی ال تراورز، نویسنده سرشناس و خالق قصه کتاب مری پاپینز بازی می‌کند.

خط اصلی قصه نجات آقای بنکز در ارتباط با بحث‌های طولانی والت‌ دیزنی و تراورز برای واگذاری امتیاز تولید یک فیلم سینمایی براساس قصه کتاب پرخواننده اوست.

کلید فیلمبرداری نجات آقای بنکز، نوزدهم سپتامبر 2012 زده شد. اکران محدود فیلم در تعداد اندکی سینما برای سیزدهم دسامبر تعیین شد و یک هفته پس از آن، حدود 3000 سالن نمایش آن را روی پرده خواهد برد.

با آن که تام هنکس در نقش والت دیزنی بازی می‌کند و فیلم هم محصول کمپانی والت دیزنی است، ولی شنیده می‌شود خط اصلی قصه فیلم روی زندگی تراورز نویسنده تمرکز می‌کند.

این قصه، زندگی این خانم ماجراجو و سرسخت را در فاصله سال‌های 1907 (کودکی‌اش در کوئینزلند استرالیا) تا مذاکرات طولانی‌اش با والت‌ دیزنی برای تولید فیلم سینمایی مری پاپینز در دهه 60 میلادی دنبال می‌کند.

در حالی که فیلمبرداری مری پاپینز در ایالت کالیفرنیا ادامه دارد، تراورز نگاهی به زندگی پر فراز و نشیب خود کرده و به زمان‌های مختلف دوران زندگی خویش برمی‌گردد.

در این یادآوری‌ها و مرور خاطرات گذشته، پدر نویسنده حضور فعال و مهمی دارد. آقای بنکز، پدر تراورز نقش مهمی در زندگی دخترش داشت و الهام‌بخش اصلی او برای خلق چند قصه معروف او از جمله مری پاپینز بود.

نقش آقای بنکز را در قصه فیلم کالین فارل، بازیگر ایرلندی‌تبار سینما بازی می‌کند. روابط تراورز با آقای بنکز و والت دیزنی در کتاب شرح حال‌گونه والری لاوسون به صورت مفصل مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

این کتاب با نام «بیرون از آسمانی که او آمد» سال 1999 توسط شرکت انتشاراتی‌ هادر مدلاین منتشر شد. این نویسنده در کتاب بعدی خود «مری پاپینزی که او نوشت» در سال 2005، کتاب شرح حال گونه خود را کامل کرد. این کتاب‌ها منبع اصلی الهام کمپانی والت دیزنی برای تولید نجات آقای بنکز شد.

در سال 2011، فیلمنامه نجات آقای بنکز کلی مارسل از سوی بسیاری از تحلیلگران سینمایی و اهل فن، به‌عنوان یکی از بهترین فیلمنامه‌های سال ـ که هنوز وارد مرحله تولید نشده‌اند ـ انتخاب شد.

همین انتخاب، مسئولان کمپانی والت دیزنی را به صرافت آن انداخت که هر چه زودتر این فیلمنامه را تبدیل به یک فیلم سینمایی درام کنند. در اوایل سال 2012 ، این کمپانی توانست با مارسل به تفاهم برسد و امتیاز تولید فیلمی سینمایی براساس آن را به دست بیاورد.

آلن هورن، مدیر استودیو با اشاره به قصه فیلمنامه از آن به‌عنوان یک «سپرده‌گذاری سودآور» یاد کرد، اما کمپانی والت دیزنی چند سال قبل از خرید امتیاز فیلمنامه مارسل، بحث درباره مری پاپینز و ماجراهای مربوط به تولید آن را به بحث گذاشته بود.

تراورز علاقه‌ای به واگذاری امتیاز برگردان سینمایی قصه کتاب‌های خود را به هیچ یک از کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی نداشت. وی نگران این موضوع بود که پس از تولید نسخه‌های سینمایی این کتاب‌ها بر سر قصه‌های او چه خواهد آمد.

همین نگرانی باعث خلق دیواری به وسعت دیوار چین بین او و کمپانی‌های فیلمسازی شده بود. به همین دلیل، والت‌ دیزنی تلاش سخت و پیگیرانه‌ای را در این رابطه آغاز کرد.

نزدیکان این تهیه‌کننده می‌گویند وی در آن دوران، شرایط و اوقات بسیار سختی را پشت‌سر گذاشته است.

به همین دلیل است که گفته می‌شود تولید نجات آقای بنکز برای کمپانی والت‌ دیزنی (و روزشماری تصویری اتفاقات آن دوران) اهمیت خیلی زیادی داشته است.

سماجت بیش از حد والت‌ دیزنی بالاخره تراورز را مجاب کرد اجازه تولید نسخه سینمایی مری پاپینز را بدهد، اما او پس از نمایش عمومی فیلم، نارضایتی خود را از بخش‌های انیمیشنی فیلم اعلام کرد اما تام هنکس در «کاپیتان فیلیپز» در نقش یک شخصیت کاملا متفاوت از والت‌ دیزنی ظاهر شده است.

خود فیلم هم تفاوت خیلی زیادی با درام نجات آقای بنکز دارد. با آن که هر دو فیلم حال و هوایی شرح‌حال‌گونه و واقعی دارد (و بر مبنای ماجراهایی واقعی ساخته شده‌اند) ولی کاپیتان فیلیپز فیلمی اکشن و دلهره‌آور است و به وقایع‌نگاری روزهای پرتنش و هیجان‌انگیزی می‌پردازد که دزدان دریایی سومالی در سال 2009 دست به یک آدم‌ربایی زدند و کاپیتان و خدمه یک کشتی را در محدوده آب‌های آزاد برای حدود 60 روز به گروگان گرفتند.

هنکس در قصه فیلم در نقش کاپیتان این کشتی ریچارد فیلیپز بازی می‌کند. پل گرینگراس، سازنده‌ فیلم‌های ضدآمریکایی «هویت بورن» و «منطقه سبز» کارگردان کاپیتان فیلیپز و بیلی ری نویسنده فیلمنامه آن است.

قصه واقعی فیلم به شرح روزهایی می‌پردازد که کشتی میرسک آلاباما ناگهان ارتباط خود را با جهان بیرون قطع کرد و خیلی زود مشخص شد توسط دزدان دریایی به گروگان گرفته شده است.

در 2000 سال اخیر، این اولین کشتی باری آمریکایی است که ربوده می‌شود. پخش خبر دزدیده شدن کشتی توسط دزدان دریایی، موجی از شوک و هیجان را در سطح بین‌المللی به وجود آورد. کمتر کسی فکر می‌کرد در قرن بیست و یکم هنوز چیزی به نام دزدان دریایی وجود داشته باشد و همه بر این باور بودند آنها را فقط باید در فیلمی مثل «دزدان دریایی کارائیب» دنبال و جستجو کرد.

کاپیتان فیلیپز در سکوت کامل خبری تولید شد و سازندگانش در زمان تولید، خبر زیادی را درباره آن در اختیار رسانه‌های گروهی نگذاشتند.

آنها گفته‌‌اند قصد دارند با این فیلم، یک سورپریز و شگفتی را به تماشاگران سینما ارائه کنند. گریم تام‌هنکس در فیلم دیدنی است.

این بازیگر از بازی در نقش دو شخصیت واقعی در جلوی دوربین راضی و خشنود به نظر می‌رسد و می‌گوید: از این که آنها در کنار هم در یک سال واحد به نمایش عمومی درمی‌آیند خوشحال است. کاپیتان فیلیپز برای یازدهم اکتبر (نوزدهم مهر)‌ روی پرده سینماها می‌رود.

این بازیگر گفته است: «بازی در نقش دو آدم واقعی و فرورفتن در جلد دو شخصیت واقعا موجود در یک فاصله زمانی کوتاه، هم کار بسیار سختی بود و هم جذابیت‌های خاص خودش را به همراه داشت. این یک چالش هیجان‌‌انگیز بود که می‌تواند برای هر بازیگری جذاب باشد. من در مدت زمان کوتاهی باید از قالب یک موجود واقعی کلاسیک و متوفی درمی‌آمدم و در قالب یک آدم واقعی دیگر که بشدت امروزی است، می‌رفتم.

نکته جالب این است که این فیلم‌ها هم در یک فاصله زمانی کوتاه از یکدیگر روی پرده سینماها می‌روند و تماشاگران و منتقدان سینمایی می‌توانند با مقایسه آنها با هم درباره کار و شیوه بازیگری من صحبت و قضاوت کنند.

پرسشی که این روزها در دل صنعت سینما و رسانه‌های گروهی مطرح شده این است که آیا بازی در نقش دو شخصیت واقعی، نامزدی جایزه اسکار را برای تام هنکس به همراه خواهد آورد یا خیر. به گواه تاریخ آکادمی اسکار و اعضای آن همیشه نظر خوشی نسبت به نقش‌های شرح حال‌گونه و بازیگران این نقش‌ها نشان داده و مجسمه‌های اسکار خود را به این بازیگران اهدا کرده‌اند.

تام هنکس قبل از این دو بار پشت سر هم در سال‌های 1993 و 1994 جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فیلم‌های «فیلادلفیا» و «فارست گامپ» گرفته است. او هم‌اکنون سخت نیازمند نامزد شدن در این رشته و دریافت آن است.

منبع: اسکرین دیلی
مترجم:‌ کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها