عوامل بسیار زیادی در بوی بد بدن انسان موثر است که اگر بخواهیم نامی از آنها ببریم، فهرست بلند بالایی تشکیل خواهد داد. برخی مانند مسواک نزدن اظهر من الشمس است، اما برخی از آنها ناآشنا و گاهی عجیب به‌شمار می‌رود. در ادامه به چهار عامل این مشکل اشاره خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۷۳۱۲۶

 خشک کردن نصفه‌نیمه بدن

دکتر مارینا پِرِدو متخصص پوست می‌گوید: «از آنجا که رطوبت ممکن است در نقاطی از بدن، مانند زیر بغل، میان انگشتان پا، کشاله ران و... محبوس شود، طبعا سبب ایجاد بوی بد خواهد شد. زیرا در این نواحی هوا جریان پیدا نمی‌کند. به همین سبب بسادگی به محیط‌های مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها و آمیختن آنها به عرق تبدیل خواهند شد و به این ترتیب سبب ایجاد بوی بد و سوزش در این نواحی می‌شود.»

راه‌حل: دکتر پردو این روش را به بیمارانش توصیه می‌کند: «پس از خشک کردن بدنتان، دکمه تنظیم سشوار را روی باد سرد قرار دهید و روی شکم، کشاله ران، میان انگشتان پا و هر جای دیگری که ممکن است محل انباشت عرق شود، بدمید.» البته در کنار این راه می‌توانید از پودرهای جاذب رطوبت مانند پودر بچه نیز در این نواحی از بدن یا حتی در کفش خود استفاده کنید.

عشاق ادویه

دکتر دِبرا یالمینا، استادیار امراض پوستی در دانشکده پزشکی Mt.Sinai می‌گوید: «غذاهای پرادویه هنگام گوارش چند نوع گاز بدبو شامل سولفور تولید می‌کنند. بیشتر این محصولات ثانوی در روده و کبد می‌سوزند، اما برخی از آنها جذب جریان خون شده و در ریه و نیز در منافذ پوست آزاد می‌شوند، تاثیری که ممکن است برای یکی دو ساعت یا بیشتر بماند.»

راه‌حل: شما به طور موقت می‌توانید بوی بدن دهانتان را با مسواک زدن یا جویدن کمی دانه رازیانه، نعناع یا جعفری تازه پنهان کنید، اما باید صبر کنید بدنتان کار گوارش را به پایان برساند تا بوهای بد کاملا از بین برود. البته ساده‌ترین راه برای حضور بی‌دردسر در ملاقات‌های رسمی و غیررسمی، پرهیز از غذاهای سرشار از سیر و ادویه آن هم چند ساعت قبل از قرار ملاقات است.

مسواک زبان

زبان شما از هزاران پرز بسیار ریز تشکیل شده است که می‌تواند محل تجمع ذرات بسیار ریز غذا شود. به همین دلیل حتی اگر همیشه و منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید، ذرات ریز باقیمانده از غذا، محل تجمع باکتری‌ها شده و همین باکتری‌ها بخارات سولفید هیدروژن تولید می‌کنند که همان بوی بسیار بد دهان است.

راه‌حل: دهانشویه می‌تواند تا حدی به رفع مشکل کمک کند، اما بهترین راه برای پاکسازی پرزهای زبان از باکتری‌ها، سلول‌های مرده و ذرات بسیار ریز غذا، استفاده از مسواک نرم است. بعضی مسواک‌ها، پشت قسمت سر مسواک، یعنی پشت قسمت نگهدارنده موهای مسواک، برجستگی‌هایی دارند که مخصوص نظافت زبان است. با کشیدن ملایم این بخش روی سطح زبان یا حتی کشیدن موهای نرم مسواک روی سطح زبان براحتی می‌توانید از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

فیبر؛ مفید دردسرساز

خوراکی‌های سرشار از فیبر، مانند میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های سبوس‌دار و حبوبات، سبب می‌شود مدت طولانی‌تری خود را سیر احساس کنید زیرا این نوع از فیبر، که به فیبر محلول معروف است، تا رسیدن به روده بزرگ هضم نمی‌شود (سایر مواد غذایی عموما در روده کوچک هضم می‌شوند). متخصصان کلینیک مایو می‌گویند هرچند این ویژگی یک مزیت بزرگ برای مواد سرشار از فیبر به‌شمار می‌رود، اما به دلیل دیرهضم بودن این مواد، مشکلی نیز پیش می‌آید. در واقع باکتری‌های مفید موجود در روده بزرگ فیبر را تجزیه می‌کنند و حاصل این فرآیند، گازهای هیدروژن، دی‌اکسیدکربن و حتی متان است. در نهایت نیز این گازهای بد بو باید از بدن خارج شوند و معلوم است که نتیجه چه خواهد شد!

راه‌حل: اگر می‌خواهید الگوی مصرف فیبر خود را تغییر دهید، میزان فیبر مصرفی خود را طی دو سه هفته و آرام آرام به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا بدنتان فرصت سازگاری پیدا کند. اگر از فیبر خام فراوان، مانند میوه‌ها و سبزیجات خام، استفاده می‌کنید حتما در طول روز آب و مایعات فراوان بنوشید. در غیر این صورت حرکت و هضم فیبر در دستگاه گوارش با مشکل مواجه خواهد شد.

>> جام جم/ ضمیمه سیب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها