قدرت 10 برابری تلسکوپ فضایی ماژلان

جانشین هابل انتخاب شد

تلسکوپ فضایی یک میلیارد یورویی هرشل، برای همیشه خاموش شد.
کد خبر: ۵۷۲۱۹۵
تلسکوپ هرشل چشم از جهان فرو بست

کنترل کننده های تلسکوپ فضایی هرشل روز گذشته – دوشنبه – مخزن سوخت این ماهواره را تخلیه کرده و به این رصدخانه دستور دادند همه ارتباطاتش را قطع کند.

این فضاپیمای منفعل شده اکنون در یک رانش کند در اطراف خورشید و در فاصله 2.14 کیلومتری از زمین قرار دارد.

هرشل با برخورداری از آینه 3.5 متری و سه نوع تجهیزات بسیار پیشرفته، قدرتمندترین رصدخانه از این نوع بود که بشر توانسته بود به فضا بفرستد.

هرشل در چهار سال فعالیت خود در فضا، تصاویر و داده های بسیاری را در طول موج های فرا فروسرخ تهیه کرد که دانسته های ما را از شکل گیری ستاره ها و تکامل کهکشان ها افزایش داد.

فرمان نهایی برای خاموش کردن ارتباطات از مرکز عملیات فضایی اروپا (Esoc) در دارمشتات آلمان در ساعت 12:25 روز دوشنبه به وقت گرینویچ صادر شد.

شش ثانیه طول کشید که این پیام رادیویی به این رصدخانه فضایی برسد و دوباره شش ثانیه دیگر طول بکشد تا ایستگاه های زمینی از کار افتادن سیگنال ها را تایید کنند.

میکا اشمیت مدیر عملیات فضاپیمای هرشل در سازمان فضایی اروپا گفت: هرشل واقعا فضاپیمای زیبایی بود. هرگز ما را به دردسر نمی انداخت و کمک شایانی به علم نکرد.

وظیفه‌ اصلی این ماموریت پوشش‌ دهی طول موج‌‌های فروسرخ دور و زیرمیلی ‌متری و مطالعه‌ نواحی خنک گاز و غبار در کیهان و ایجاد نماهای جدید از منشاء و تحول ستاره‌ها و کهکشان‌ها بود.

هرشل برای انجام مشاهداتی این ‌قدر حساس در طیف فروسرخ دور، به سه ابزار علمی، دو دوربین/ طیف‌سنج‌های تصویربرداری و یک طیف‌سنج با وضوح تصویر بالا که می‌بایست در دمای نزدیک به صفر مطلق نگهداری شود، نیاز داشت.

این سه ابراز در بالای مخزنی از هلیوم مایع و داخل محفظه‌ای که به سرماسنج معروف است، نصب شد.

با گذشت زمان هلیوم مایع تبخیر و تانک خالی می‌شود عمر علمی هرشل نیز به پایان می‌رسد. وقتی هلیوم تمام می شود هرشل در واقع به اجسامی که می خواست آنها را در آسمان ببیند، نابینا می شد.

در هنگام پرتاب محفظه‌ی سرماسنج با ۲۳۰۰ لیتر هلیوم مایع، به وزن ۳۳۵ کیلوگرم برای کارکرد 5.3 ساله آن در فضا پُر شد.

هرشل اکتشافات گسترده‌ای از ثبت انفجار کهکشان‌ها در دورست تا منظومه‌های سیاره‌ای در نزدیکی ستارگان جوان انجام داد.

مرکز کنترل این فضاپیما، سوخت باقی مانده در این کاوشگر را تخلیه کردند تا خطر انفجار را در آینده کاهش دهند.

این در حالی است که باتری های این تلسکوپ می تواند دوباره خود را شارژ کرده و رایانه های آن را به کار بیاندازد.

با این حال این تلسکوپ هرگز دوباره با زمین ارتباط برقرار نخواهد کرد اگرچه دانشمندان می گویند می توانند دوباره به آن فرمان بدهند اما دیگر قصد این کار را ندارند.

اکنون سازمان فضایی اروپا قصد دارد کاوشگر دیگری را به جای هرشل به کار گیرد: «گایا». این تلسکوپ فضایی قرار است سپتامبر امسال به فضا پرتاب شود و دقیق ترین نقشه از ستاره های کهکشان راه شیری را تهیه کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها