زیست‌شناس اسلونیایی، متئوز لنارچیک چند روز پیش و پس از پروازی یکماهه در امتداد قطب شمال سرانجام در فرودگاه لیوبلیانا1 کشور اسلونی فرود آمد.
کد خبر: ۵۷۱۴۷۱
هوای قطب شمال آلوده است

این پژوهشگر که هدف خود را از انجام این مسافرت بررسی وضع آلودگی هوا در قطب شمال اعلام کرده، پرواز تحقیقاتی خود را با یک هواپیمای فوق‌سبک اکولوژیکی به انجام رسانده است.

تغییر در برنامه سفر

متئوز لنارچیک پنجاه‌وچهار ساله از نتایج تحقیقاتش شگفت‌زده شده است. برآوردهای او در قطب شمال نشان می‌دهد میزان آلودگی هوا و تاثیر آن بر افزایش درجه حرارت قطب شمال از آنچه تصور می‌شده بسیار فراتر بوده است.

افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌‌ای توسط فعالیت‌های انسانی بدون تردید یک فاکتور تاثیرگذار در آلودگی هوای قطب شمال است.

دانشمندان باور دارند در فصل زمستان و بهار غلظت قابل‌توجهی از آلاینده‌ها از اوراسیا وارد قطب شمال می‌شود. منظور از اوراسیا دو قاره اروپا و آسیاست که به دلیل نداشتن مرز طبیعی خاص گاهی تحت این عنوان خوانده می‌شوند.

آتش‌سوزی‌های گسترده تابستانی در جنگ‌های شمالی و انتشار آلاینده‌ها از کشتی‌هایی که پیوسته در این مسیر تردد می‌کنند نیز در آلودگی هوای قطب شمال بی‌تاثیر نیست. از طرف دیگر آئروسل‌ها و ازن می‌توانند میزان تشعشع خورشید در قطب شمال را از حالت عادی خارج سازند.

متئوز لنارچیک در طول سفر خود عکس‌های گوناگونی برداشته که می‌تواند شرایط را در این منطقه بخوبی توصیف کند.

وی همچنین میزان برخی آلاینده‌های شاخص را نیز برآورد کرده است.

این محقق توانسته در ارتفاع سه تا چهار هزار متری سطح دریا، میزان جذب نور توسط ذرات و کربن سیاه را اندازه‌گیری کند.

این ارتفاعات پیشتر توسط دانشمندان مورد بررسی قرار نگرفته و حتی اگر هم تحقیقاتی شده، آن طور که باید دقیق نبوده است. کربن سیاه یک عامل موثر در بررسی شرایط جوی است که در واقع حاصل احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی و سوخت حاصل از فساد پسماندهای آلی و سایر منابع است. کربن سیاه می‌تواند به صورت طبیعی یا بر اثر فعالیت‌های انسانی تشکیل ‌شود.

این ماده در حقیقت کربن خالص در اشکال گوناگون است.میزان نوری که ذرات حاصل از سوخت زغال‌ سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی جذب می‌کنند نیز عامل مهمی در برآورد میزان گرمایش جهانی است.

تحقیقات لنارچیک ادامه پروژه‌ای است که از سال گذشته آغاز شده و احتمالا در سال‌های آتی کماکان ادامه خواهد داشت.

منبع: sciencemag
فرناز حیدری - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها