انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی

اسماعیل پور و قاسمی با یک باخت قهرمان شدند

کد خبر: ۵۷۱۲۰۶
لیگ کشتی نباید خالی از ستاره شود

حجت اله اکبرآبادی

شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد در حالی رای به ممنوعیت حضور ملی پوشان در رقابت های لیگ امسال داده است که به نظر نمی رسد این تصمیم از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته باشد.

این شورا  برگزاری رقابتهای جهانی و بازیهای آسیایی 2014 اینچوان کره جنوبی در سال 93 و فشردگی برنامه های تمرینی و مسابقه های کشتی گیران برتر اوزان مختلف در سال 2014 میلادی(سالهای 92 و 93) و ضرورت انجام دوره های استراحت و بازسازی پس از رقابتهای جهانی، و نیز انجام تمرینات زمستانه(پایه)برای کشتی گیران ملی پوش را از دلایل خود برای ممنوعیت حضور کشتی گیران ملی پوش در لیگ بر شمرده است . دلایلی که هر چند برای اعضای این شورا قابل دفاع باشد ، اما ایراداتی بدان وارد است که به نظر می رسد می توان با تجدید نظر در رای صادره ، تصمیم  بهتری برای آن گرفت .

بی تردید یکی از زمینه های انگیزشی اسپانسرها از حضور و سرمایه گذاری در لیگ برتر کشتی آزاد ، استفاده از نام و عنوان ستاره ها و ملی پوشان در ترکیب تیم های خود بوده است و بطور طبیعی چنانچه این حق از آنان گرفته شود، می توان انتظار داشت که میل و رغبت کمتری را از سوی اسپانسرها برای حضور در لیگ شاهد باشیم . این در شرایطی است که متاسفانه طی این سالها لیگ کشتی آزاد ایران با تصمیم های اشتباه ، ازشور و حرارت لازم افتاده است . در حقیقت نه تنها باشگاههای اصیل و سازنده کشتی از دور خارج شده اند ، بلکه لیگ نیز عرصه ای برای تاخت و تاز تیم های متمول شده است تا کشتی بر خلاف گذشته از لیگ نه تنها منتفع نشده ، بلکه دچار خسران نیز شود . به دیگر سخن نه تنها پدیده تازه ای در لیگ معرفی نشده ، بلکه با تمرکز ستاره ها و ملی پوشان در یکی دو تیم ، لیگ از رقابت سالم و اصلی اش خارج شده است تا حالا با استناد به این مسائل ، شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد ، تصمیم بگیرد ملی پوشان را از حضور در لیگ باز بدارد .

جدا از اینکه این تصمیم به لحاظ مالی به ضرر کشتی گیران ملی پوش خواهد بود ، با خالی شدن لیگ از ستارگان کشتی ، دامنه رقابت نیز روز به روز آب خواهد رفت تا به یکباره به جایی برسیم که برگزاری لیگ کشتی بی خاصیت شده و تنها زمینه ای برای پر کردن تقویم باشد . بدیهی است حضور کشتی گیران ملی پوش در کوران مسابقه ها نه تنها آنان را آماده و انگیزه مند نگه می دارد ، این زمینه مثبت را نیز ایجاد می کند تا کشتی گیران با سرشاخ شدن با مهره های درجه یک کشتی بر غنای کیفی خویش بیفزایند . اینکه صرفا نگران آسیب دیدگی کشتی گیران باشیم ، این مسئله ممکن است در خلال تمرینات اردویی نیز برای ملی پوشان ایجاد شود .

بطور طبیعی اینکه رسول خادم بعنوان مدیر تیم های ملی کشتی آزاد ، دغدغه رقابت های جهانی و بازیهای آسیایی را دارد ، نکته قابل تاملی است ، اما فکر می کنیم می توان با اتخاذ تدابیر مناسب دیگری هر دو هدف را مورد توجه قرار داد . یعنی هم لیگ را غنای کیفی بخشید و هم شرایطی را ایجاد کرد تا با تقسیم سرمایه های کشتی در تیم های مختلف ، رقابت از حالت یکطرفه خارج شده و مبارزه ها قابل پیش بینی نباشد . به هر صورت باید از ابعاد مختلف زوایای تصمیم جدید شورای فنی کشتی آزاد را مورد توجه قرار داد تا کشتی تمام و کمال از برنامه های خود منتفع شود .  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها