نخسیتن دوره این رقابت‌ها در شرایطی سال 1992 در عربستان برگزار شد که آرژانتینی ها با ستارگان وقت خود قهرمانی را بدست آوردند.
کد خبر: ۵۷۰۸۹۷
جام کنفدراسیون ها از ابتدا تاکنون

نهمین دوره رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها در شرایطی از بیست و پنجم خرداد تا دهم تیر در نقاط مختلف برزیل برگزار می‌شود که فیفا در این دوره با اعطای میزبانی رقابت‌ها به برزیل درصدد محک زدن توانایی میزبان جام جهانی 2014 است. توانایی​ای که دامنه وسیعی از کیفیت سخت‌افزار، برنامه‌ریزی، تدابیر امنیتی و... را دربر می‌گیرد تا در صورت وجود نقاط ضعف در فاصله یک سال مانده به جام جهانی، برزیل میزبان آنها را مرتفع سازد.

از طرفی گرچه وجود تیم ضعیفی چون تاهیتی به عنوان قهرمان قاره اقیانوسیه تا حدی بر کیفیت این رقابت‌ها تاثیر خواهد گذاشت، با وجود این جایی که برزیل، ایتالیا، اسپانیا و حتی به نوعی اروگوئه به عنوان مدعیان فتح جام جهانی به میدان می‌روند دست‌کم نام و آوازه این تیم‌ها بینندگان تلویزیونی را جذب خود خواهد کرد. رقابت‌هایی در سطح بالا که قهرمانان ادوار گذشته آن همواره به عنوان افتخار از فتح این جام یاد می‌کنند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه این بازی‌ها:

میزبانی عربستان و قهرمانی آرژانتین

نخسیتن دوره این رقابت‌ها در شرایطی سال 1992 در عربستان برگزار شد که آرژانتین در آن سال با ستارگانی چون گابریل باتیستوتا و کلودیو کانی‌گیا و تحت هدایت آلفیو بازیل، خودش را برای فتح جام جهانی 1994 آماده می‌کرد و در این تورنمنت که تحت عنوان جام ملک فهد برگزار شد، به عنوان قهرمانی دست یافت. پس از آرژانتین تیم‌های عربستان، آمریکا و ساحل عاج در رده‌های دوم و چهارم قرار گرفتند.در اولین دوره این رقابت‌ها که با شرکت چهار کشور برگزار شد گابریل باتیستوتا از آرژانتین و بروس موری از آمریکا با زدن دو گل به عنوان آقای گل شناخته شدند.

فینال: آرژانتین 3 ـ عربستان یک، گل‌ها: رودریگوئز (18)، کانی گیا (24) و دیه‌گو سیمونه ( 64) برای آرژانتین و سعید العویران (65) برای عربستان.

قهرمانی دانمارک با برادران لادروپ

دومین دوره رقابت‌ها هم در شرایطی سال 95 در عربستان برگزار شد که دانمارک شگفتی‌ساز جام ملت‌های اروپا در سال 92 در این تورنمنت هم با ستارگان سرشناس خود برادران لادروپ و تحت هدایت ریچارد نیلسون قهرمانی این جام را که نسبت به دوره گذشته با کیفیت تر برگزار شد، از آن خود کرد.

تیم‌های شرکت‌کننده: عربستان، آرژانتین، نیجریه، دانمارک، ژاپن و مکزیک

رده‌بندی نهایی: 1 ـ دانمارک 2 ـ آرژانتین 3 ـ مکزیک 4 ـ نیجریه

فینال: دانمارک 2 ـ آرژانتین صفر، گل‌ها: میشل لادروپ (48 ـ پنالتی) و پیتر راموسن (75)

آقای گل: لوئیس گارسیا (مکزیک) با 3 گل زده

زوج طلایی روماریو‌ ـ رونالدو

سومین دوره بازی‌ها هم در عربستان و سال 97 برگزار شد آن هم در شرایطی که برزیل برای نخستین بار در این رقابت‌ها آفتابی شد و با نمایش خیره‌کننده خط حمله‌اش یعنی جایی که روماریو و رونالدو در تیم تحت هدایت ماریوزاگالو حضور داشتند بر سکوی قهرمانی ایستاد. فینال این رقابت‌ها ازجمله دیدارهای به یادماندنی برای علاقه‌مندان به فوتبال برزیل است. جایی که طلایی‌پوشان 6 بر صفر استرالیا را در هم شکستند.

تیم‌های شرکت‌کننده: استرالیا، عربستان، برزیل، امارات، مکزیک، جمهوری چک، آفریقای جنوبی و اروگوئه

رده‌بندینهایی: 1 ـ برزیل2 ـ استرالیا 3 ـ جمهوری چک 4 ـ اروگوئه

آقای گل: روماریو (برزیل) با 7 گل زده

فینال: برزیل 6 ـ استرالیا صفر، گل‌ها: روماریو (38، 53 و 75) و رونالدو (15، 27 و 59 ـ پنالتی) قهرمانی مکزیک در خانه

سال 1999 مکزیک در شرایطی به عنوان میزبان چهارمین دوره این رقابت‌ها انتخاب شد که تیم ملی آلمان یکی از پرافتخارترین تیم‌های دنیای فوتبال برای نخستین بار گام به این رقابت‌ها گذاشت، اما این تیم که سال‌های افول خود را پشت سر می‌گذاشت با وجود در اختیار داشتن بازیکنانی چون ینس لمان، میشاییل بالاک و ماتئوس کارکشته، در دور مقدماتی حذف شد. در یکی از جالب‌ترین بازی‌های این دوره ژرمن‌ها به شکست سنگین 4 بر صفر برابر برزیل تن دادند.

با وجود این پیروزی برزیل و در شرایطی که همه منتظر قهرمانی ای برزیلی‌ها بودند این شاگردان مانوئل لاپونته در مکزیک بودند که با دروازه‌بان سرشناش خود خورخه کامپوس و با مهاجمانی چون هرناندز و بلانکو در فینال بر برزیل غلبه کردند و بر جام قهرمانی بوسه زدند. قهرمانی که با توجه به شکست دادن رقیب دیرینه، این کشور را غرق در شور و شادی کرد.

تیم‌های شرکت‌کننده: آلمان، عربستان، بولیوی، برزیل، مصر،آمریکا، مکزیک و نیوزیلند

رده‌بندی نهایی: 1 ـ مکزیک 2 ـ برزیل 3 ـ آمریکا 4 ـ عربستان

بهترین گلزنان: رونالدینیو (برزیل)، بلانکو (مکزیک) و مرزوق العتیبی (عربستان) با 6 گل زده

فینال: مکزیک 4 ـ برزیل 3، گل‌ها: میگوئل زپدا (13 و 51)، خوزه مانوئل آپندیس (28) و بلانکو (62) برای مکزیک و سرجینیو (43 ـ پنالتی)، رونی (47) و روبرتو (63) برای برزیل

قهرمانی خروس‌ها در‌ آسیای شرقی

فیفا میزبانی این دوره از رقابت‌ها را سال 2001 به کره جنوبی و ژاپن سپرد، دو کشوری که برای نخستین بار بنا بود سال 2002 یک جام جهانی را خارج از اروپا و آمریکا میزبانی کنند و این بازی‌ها فرصت خوبی بود برای محک زدن این دو کشور. در این رقابت‌ها فرانسوی‌ها که با قهرمانی در جام جهانی 98 و جام ملت‌های اروپای 2000 گام به شرق آسیا گذاشته بودند این جام قهرمانی را هم بالای سر بردند تا کلکسیون افتخارات نسل طلایی خروس‌ها تکمیل شود.

تیم‌های شرکت‌کننده: استرالیا، کامرون، برزیل، کانادا، فرانسه، ژاپن، مکزیک و کره جنوبی

رده‌بندی نهایی: 1 ـ فرانسه، 2 ـ ژاپن، 3 ـ استرالیا، 4 ـ برزیل

بهترین گلزنان: شان‌مورفی (استرالیا)، پاتریک ویرا، رابرت پیرس، اریک کاریرا، سیلوین ویلتورد (فرانسه)، تاکایوکی سوزوکی (ژاپن) و سان هانگ هنگ هوانگ (کره جنوبی) هر کدام با 2 گل زده

فینال: فرانسه یک ـ ژاپن صفر، گل: پاتریک ویرا (30)

دومین قهرمانی فرانسه با درخشش آنری

فرانسه تیمی که جام جهانی 2002 را با وجود همراهی همه ستارگانش بدون حتی کسب یک پیروزی به پایان برده بود، میزبانی جام کنفدراسیون‌ها در سال 2003 را غنیمت شمرد تا با تکرار عنوان قهرمانی خاطره آن حضور ضعیف در شرق آسیا را به فراموشی بسپارد. این مهم با درخشش مهاجم آماده‌ای به نام تیه‌ری آنری محبوب توپچی‌های لندنی محقق شد و فرانسوی‌ها برای دومین بار پیاپی قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شدند.

تیم‌های شرکت‌کننده: برزیل، کامرون، فرانسه، کلمیبا، ژاپن، نیوزلند، ترکیه و آمریکا

رده‌بندی نهایی: 1ـ فرانسه، 2 ـ کامرون، 3 ـ ترکیه، 4 ـ کلمبیا

آقای گل: تیه‌ری آنری با 4 گل زده

فینال: فرانسه یک ـ کامرون صفر، گل: تیه‌ری آنری (97)

ژرمن‌ها همچنان در حسرت قهرمانی

در شرایطی که میزبانی جام جهانی 2006 به آلمان واگذار شده بود یک سال پیش از آن یعنی سال 2005 ژرمن‌ها میزبان هفتمین دوره جام کنفدراسیون‌ها شدند، تیم یورگن کلینزمن که بتدریج خود را برای قهرمانی جام جهانی آن هم در خانه آماده می‌کرد اتفاقا در جام کنفدراسیون‌ها به‌عنوان سومی بسنده کرد، عنوانی که سال بعد در جام جهانی هم تکرار شد.

با این حال این عناوین سرآغاز بازگشت آلمان به روزهای اوجش بود و می‌توان گفت از سال 2005 به این طرف آلمان به همان جایگاه واقعی و مدعی خود بازگشت. هرچند چنین تیم پرافتخاری همچنان جام قهرمانی کنفدراسیون‌ها را در کلکسیون افتخارات خود خالی می‌بیند، اما فینال این دوره از رقابت‌ها به یک دیدار سنتی تبدیل شد، برزیل ـ آرژانتین جایی که برزیلی‌ها برای دومین بار قهرمان این جام شدند. آن هم در شرایطی که در مرحله نیمه نهایی هم آلمان را 3 بر2 شکست داده بودند تا با هدایت کارلوس آلبرتو پریرا قهرمانی مقتدرانه‌ای را جشن بگیرند.

تیم‌های شرکت‌کننده: آرژانتین، استرالیا، آلمان، برزیل، یونان، ژاپن، مکزیک، تونس

رده‌بندی نهایی: 1 ـ برزیل، 2 ـ آرژانتین، 3 ـ آلمان، 4 ـ مکزیک

آقای گل: آدریانو (برزیل) 5 گل

فینال: برزیل4 ـ آرژانتین یک، گل‌ها: آدریانو (11 و 63)، کاکا (16) و رونالدینیو (47) برای برزیل و پابلو آیمار (65) برای آرژانتین

برزیل پرافتخارترین شد

برزیلی‌ها که در تاریخ جام جهانی با پنج عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم دنیا محسوب می‌شوند سال 2009 یعنی در دوره گذشته جام کنفدراسیون‌ها در آفریقای جنوبی با هدایت کارلوس دونگا سومین قهرمانی خود را در این جام نیز جشن گرفتند تا در این رقابت‌ها هم پرافتخارترین تیم لقب بگیرند.

تیم‌های شرکت‌کننده: برزیل، مصر، عراق، ایتالیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی، اسپانیا و آمریکا

رده‌بندی نهایی: 1ـ برزیل، 2ـ آمریکا، 3 ـ اسپانیا، 4 ـ آفریقای جنوبی

آقای گل: فابیانو (برزیل)

فینال: برزیل 3 ـ آمریکا 2، گل‌ها: فابیانو (46 و 74) و لوسیو (84) برای برزیل و دمپسی (10) و لاندون داناوان (27) برای آمریکا

نکات جالب جام کنفدراسیون‌ها

فرانسه و مکزیک دو کشوری بودند که در دوره‌ای که میزبان بودند به مقام قهرمانی دست پیدا کردند. باید دید امسال برزیل به‌ عنوان مدافع عنوان قهرمانی می‌تواند موفقیت فرانسه و مکزیک را در خانه تکرار کند با خیر؟

برزیل سه بار، فرانسه دو بار و آرژانتین، مکزیک و دانمارک هر کدام یک بار قهرمان این تورنمنت شده‌اند.

آلمان‌ها دو بار سال‌های 1997 و 2003 و فرانسه سال 1999 از حضور در این مسابقه‌ها کناره‌گیری کردند.

بهترین گلزن جام کنفدراسیون‌ها بلانکوی مکزیکی و رونالدینیوی برزیلی با 9 گل زده هستند.

ملیت مربی تیم‌های قهرمان در همه ادوار گذشته، از همان کشور تیم قهرمان بوده است.

امید توفیقی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها