امروز تیم ملی در ورزشگاه آزادی به دنبال بازی پر گل است

ایران 18 گل از لبنان پیش است

تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان برای نخستین بار 17 سال پیش یعنی در بیست و سوم آبان 1375 در بیروت به مصاف یکدیگر رفتند.
کد خبر: ۵۷۰۱۳۷
ایران 18 گل از لبنان پیش است

ایران و لبنان سه‌شنبه بیست و یکم خرداد در دور برگشت رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در حالی رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند که دیدار رفت یک بر صفر به سود لبنانی‌ها به پایان رسیده بود. دیدار روز سه‌شنبه این دو تیم مصاف نهم آنها در 17 سال گذشته محسوب می‌شود. ایران در هشت دیدار گذشته خود مقابل لبنان شش بار پیروز شده، یک بار به تساوی رسیده و یک بار نیز تن به شکست داده است که این باخت در مصاف رفت دو تیم در مقدماتی جام‌جهانی رقم خورد. با این باخت کار شاگردان کرش برای صعود مستقیم به رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل دشوار شد.

نخستین مصاف

تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان برای نخستین بار 17 سال پیش یعنی در بیست و سوم آبان 1375 در بیروت به مصاف یکدیگر رفتند. این دیدار تدارکاتی و غیررسمی گلی در بر نداشت تا نخستین دیدار تاریخ این دو تیم با نتیجه تساوی به پایان برسد. نیما نکیسا، فرشاد فلاحت‌زاده، محمود معمار، نادر محمدخانی، اکبر استاداسدی، رضا رضایی‌منش، سیروس دین‌محمدی، اکبر یوسفی، علیرضا حکیم‌زاده، اصغر مدیرروستا و علی میرزااستواری بازیکنانی بودند که در نخستین دیدار ایران و لبنان در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفتند. در این مسابقه تدارکاتی و دوستانه محمد مایلی‌کهن سکان هدایت تیم ملی ایران را به عهده ‌داشت.

دومین بازی، اولین پیروزی برای ایران

تیم‌های ملی ایران و لبنان چهار سال بعد یعنی در تاریخ بیستم مهر 79 مقابل یکدیگر قرار گرفتند؛ دیداری که در چارچوب مرحله گروهی جام ملت‌های 2000 آسیا برگزار شد. لبنان که میزبانی این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را به​عهده داشت در ورزشگاه اسپورت سیتی بیروت با نتیجه 4 بر صفر مغلوب ایران شد. در شبی که کریم باقری ستاره بی‌چون و چرای میدان بود حمید استیلی در دقایق 75 و 87 و علی دایی در دقیقه 90 گلزنی کردند تا به اضافه گل دقیقه 19 کریم باقری، تیم ملی فوتبال ایران برای نخستین بار در تاریخ خود مقابل لبنان به پیروزی برسد. جلال طالبی در جام ملت‌های آسیا هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده داشت.

پیروزی بر لبنان این بار در غرب آسیا

سومین دیدار تیم‌های ایران و لبنان در ورزشگاه عباسیون دمشق و در جریان رقابت‌های غرب آسیا انجام شد. این دیدار دوازدهم شهریور 81 برگزار شد و با نتیجه 2 بر صفر به نفع تیم ملی فوتبال ایران به پایان رسید. علیرضا نیکبخت‌واحدی در دقیقه 22 و علی کریمی در دقیقه 90 گلزنان تیم ملی فوتبال ایران بودند. میرسلاو بلاژوویچ کروات سرمربیگری تیم ملی ایران را عهده‌دار بود.

سومین پیروزی پیاپی

ایران و لبنان برای چهارمین بار بیست و هشتم آبان 82 در انتخابی جام ملت‌های 2004 آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفتند. این دیدار نیز در ورزشگاه اسپورت سیتی بیروت برگزار شد و سه گل در برداشت، سه گلی که فقط ایران در آن سهم داشت تا سومین پیروزی پیاپی تیم کشورمان مقابل لبنان رقم بخورد. علی دایی در دقیقه 40 از روی نقطه پنالتی، یحیی گل محمدی در دقیقه 61 و علیرضا نیکبخت‌واحدی در دقیقه 80 گلزنان تیم ایران بودند. در آن زمان برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود.

پنجمین مصاف در آزادی

تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان برای پنجمین بار در هفتم آذر 82 رو در رو شدند. این برای نخستین بار بود که دو تیم در ورزشگاه آزادی با یکدیگر دیدار می‌کردند. این مسابقه در چارچوب دور برگشت انتخابی جام ملت‌های 2004 آسیا برگزار می‌شد. دیدار رفت این دو تیم با نتیجه سه بر صفر به نفع ایران به پایان رسیده بود. شاگردان برانکو موفق شدند همانند دیدار رفت مقابل لبنان به پیروزی برسند، البته با تعداد گل‌های کمتر. تک گل این دیدار را علی دایی در دقیقه 21 به ثمر رساند.

یک 4 بر صفر دیگر در ششمین دیدار

ششمین دیدار ایران و لبنان نیز با پنجمین پیروزی پیاپی تیم ایران و دومین نتیجه 4 بر صفر ایران در مقابل لبنان همراه بود. این دیدار در هفدهم خرداد 83 از سری رقابت‌های فوتبال غرب آسیا در ورزشگاه آزادی برگزار شد. شاگردان برانکو موفق شدند در این دیدار با هت تریک علی دایی در دقایق 15 (از روی نقطه پنالتی)، 61 و 88 و تک گل جواد نکونام در دقیقه 81 چهار بر صفر به پیروزی برسند.

تلخ‌ترین شکست در بدترین زمان

ایران و لبنان که این بار در مقدماتی جام جهانی 2014 با یکدیگر همگروه شده بودند در بیستم شهریور 91 در دور رفت این رقابت‌ها در کمیل شمعون بیروت برای هفتمین بار رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. تیم ایران با سرمربیگری کارلوس کرش و به پشتوانه پنج پیروزی پیاپی خود را پیروز میدان می‌دید، اما در این دیدار نتیجه‌ای رقم خورد که صعود مستقیم تیم ایران به رقابت‌های جام جهانی 2014 را با شک و تردیدهای زیادی مواجه کرد. در این دیدار که با ارائه نمایشی ضعیف از سوی شاگردان کرش همراه بود لبنانی‌ها با تک گل رضا عنتر در دقیقه 28 موفق شدند نخستین پیروزی تاریخ خود را مقابل ایران به دست آورند. لبنانی‌ها نه تنها موفق شدند نخستین پیروزی خود را مقابل ایران به دست بیاورند که نخستین گل خود را نیز به ایران زدند. لبنانی‌ها در شش دیدار گذشته خود مقابل ایران هرگز موفق به گلزنی نشده بودند. سایت فیفا از شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل لبنان با عنوان شکستی تاریخی یاد کرد.

جبران پر گل در هشتمین دیدار تاریخ

پس از آن شکست تاریخی و تلخ، تیم ملی فوتبال ایران در هجدهم بهمن 91 از سری رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های 2014 آسیا برای هشتمین بار حریف لبنان شد. این دیدار پر گل‌تر از همیشه بود؛ اما حسرت و افسوس بزرگی هم به همراه داشت. ملی‌پوشان ایران در این دیدار پنج گل زدند تا این سوال بزرگ شکل بگیرد؛ تیمی که از ایران پنج گل می‌خورد چرا باید ایران را در مقدماتی جام جهانی ببرد تا کار برای صعود به اما و اگر کشیده شود. در این مسابقه که در ورزشگاه آزادی برگزار شد رضا قوچان‌نژاد در دقایق 26 و 62 و جواد نکونام در دقایق 2+ 45 و 60 با دو ضربه پنالتی و در دقیقه 80 با یک شوت سرکش گل‌های ایران را به ثمر رساندند. جواد نکونام با این هت تریک پس از علی دایی به عنوان دومین بازیکنی تبدیل شد که مقابل لبنان هت تریک می‌کند. در این دیدار پرگل و زیبا شاگردان کرش انتقام سختی از لبنان گرفتند.

ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی ایران ـ لبنان به این شرح بود: رحمان احمدی، پژمان منتظری (از دقیقه 69 محمد نصرتی)، سیدجلال حسینی، خسرو حیدری، مهرداد پولادی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری (از دقیقه 72 یعقوب کریمی)، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه (از دقیقه 79 مهرداد اولادی) و رضا قوچان‌نژاد.

و نهمین دیدار...

نهمین مصاف ایران و لبنان در حساس‌ترین شرایط برگزار می‌شود. شاید هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که سرنوشت صعود ایران به جام جهانی تا حد زیادی در دست لبنانی‌ها باشد، اما اکنون اینچنین است. دو تیم ایران و لبنان در حالی سه‌شنبه بیست و یکم خرداد مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که شاگردان کارلوس کرش پس از پیروزی حیاتی و شیرین یک بر صفر مقابل قطر در دوحه، حالا به دنبال دومین پیروزی پیاپی هستند تا شانس خود را برای صعود مستقیم به جام جهانی بیشتر کنند. کره جنوبی و ازبکستان هرکدام با 11 امتیاز به ترتیب اول و دوم هستند و ایران با 10 امتیاز در پله سوم گروه خود قرار دارد.

اگر این دیدار با پیروزی به پایان برسد شانس ایران برای صعود مستقیم به جام جهانی 2014 برزیل بیشتر می‌شود، بویژه که در همین روز ازبکستان و کره جنوبی با یکدیگر مسابقه دارند و تساوی این دو تیم در این دیدار باز هم شانس ایران را برای صعود مستقیم افزایش می‌دهد. این دیدار ساعت 21 در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود.

دیگر نکات خواندنی مصاف‌های ایران و لبنان

علی دایی بهترین گلزن تاریخ دیدار تیم‌های ایران و لبنان است. او تا به حال شش گل به این تیم زده است. جواد نکونام نیز با چهار گل در رده دوم برترین گلزنان تاریخ ایران و لبنان قرار دارد.

برانکو ایوانکوویچ بیشتر ازهر مربی دیگری تیم ملی فوتبال ایران را مقابل لبنان هدایت کرده است. او دو بار در انتخابی جام ملت‌های آسیا و یک بار در غرب آسیا هدایت تیم ایران را بر عهده داشته است.

با احتساب بازی روز سه‌شنبه، ایران و لبنان تا امروز به طور مساوی میزبان یکدیگر بوده‌اند. لبنان تا به حال چهار بار در بیروت میزبان تیم ملی ایران بوده است و تیم ملی ایران نیز تا به حال سه بار در آزادی از لبنان پذیرایی کرده است. با برگزاری دیدار سه‌شنبه تیم ایران برای چهارمین بار در آزادی مقابل لبنان قرار می‌گیرد. دیدار این دو تیم فقط یک بار در جایی به غیر از تهران و بیروت برگزار شده است. سال 81 و در رقابت‌های غرب آسیا ایران در دمشق مقابل لبنان قرار گرفت.

تیم ایران در تاریخ هفده ساله رویارویی خود با تیم ملی لبنان 19 گل مقابل این تیم به ثمر رسانده است، این در حالی است که لبنانی‌ها تنها یک گل زده‌اند.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها