تکلیف نامشخص کریم باقری در پرسپولیس؛

دایی : 10 هفته است از انصاری فرد بی خبرم

پرسپولیس دیدنی در لیگ سیزدهم

همه چالش های پیش روی دایی

انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی جدید این تیم بهترین تصمیم از سوی رویانیان می‌توانست باشد.
کد خبر: ۵۶۹۸۶۸
همه چالش های پیش روی دایی

دایی به پشتوانه کسب دو جام حذفی در سال‌های 89 و 90 ناجی پرسپولیس محسوب می‌شود و به همین دلیل هواداران پرسپولیس در طول دو فصل گذشته به دفعات نام او را از روی سکوهای پرسپولیس فریاد زدند، اما حضور همین ناجی در پرسپولیس در روزهای آینده و بخصوص هفته‌های آغاز لیگ و حتی پس از آن می‌تواند چالش‌هایی جدی را پیش روی سرخ پوشان قرار دهد. سوابق مربیگری علی دایی نشان می‌دهد که او گاهی ناخواسته چالش‌هایی را به وجود می‌آورد که این وضع برخاسته از اخلاق خاص او و تفکراتش است. نماد اعتراض پرسپولیس در فصل‌های گذشته حالا می‌تواند خود دلیلی برای اعتراض هواداران پرسپولیس باشد. در ادامه نگاهی به جدی‌ترین مشکلاتی که دایی احتمالا با آنها روبه‌رو می‌شود خواهیم کرد.

رابطه دایی و رویانیان در لیگ سیزدهم

سابقه اختلاف شدید علی دایی و محمد رویانیان به یک جدال لفظی زودگذر مربوط نمی‌شود، اختلاف‌های این دو می‌تواند یکی از جدی‌ترین مشکلاتی باشد که پرسپولیس پیش رو خواهد داشت. رویانیان و دایی سال گذشته بر سر مسائل مالی به شکلی غیرقابل متعارف یک جنگ رسانه‌ای پر سر و صدا را آغاز کردند که البته این جنگ هیچ برنده‌ای نداشت. دایی و رویانیان در این جنگ رسانه‌ای یکدیگر را مورد شدید‌ترین انتقادها قرار دادند تا با در نظر گرفتن این جدال رسانه‌ای، بازگشت علی دایی به پرسپولیس برای خیلی‌ها عجیب باشد. به محض بازگشت مجدد علی دایی به پرسپولیس، رویانیان با بیان این‌که اختلافاتش باعلی دایی را فراموش کرده است یادآور شده زندگی از این پس بین او و علی دایی شیرین می‌شود. اما این زندگی شیرین ممکن است چقدر طول بکشد؟

اخلاق خاص علی دایی نشان می‌دهد هنگامی که بیش از اندازه تحت فشار قرار بگیرد نمی‌تواند تاب بیاورد و خیلی زود واکنش نشان می‌دهد. در پرسپولیس نیز روزهای سختی در انتظار اوست، روزهایی که ممکن است دایی در آن واکنش منفی خود را در قبال مشکلات احتمالی پرسپولیس به رویانیان نشان بدهد. دایی سه سال پیش در ابتدای ورود به پرسپولیس نه‌تنها هیچ مشکلی با کاشانی سرپرست وقت پرسپولیس نداشت، بلکه حتی رابطه بسیار دوستانه‌ای با او برقرار کرده بود، اما در هفته‌های پایانی لیگ بشدت با او به مشکل برخورد. اکنون نیز علی دایی در حالی به پرسپولیس برگشته است که سابقه اختلاف با مدیرعامل کنونی این باشگاه یعنی رویانیان را دارد که این خود می‌تواند در ماه‌های آینده دردسرساز شود. علی دایی اصولا کسی نیست که در برابر هجمه انتقادها تاب بیاورد، اما از رویانیان به عنوان مدیر‌عامل سرخ‌ها انتظار دیگری می‌رود.

گروه مخالفان دایی

همان‌طور که ذکر شد علی دایی بسرعت به اتفاق‌های نامطلوبی که می‌افتد واکنش نشان می‌دهد، بخصوص اگر قرار است کسی علیه او صحبت کند و او را مورد انتقاد قرار بدهد. علی دایی همیشه گروه مخالفان خود را دارد. در این گروه چهره‌های سرشناس مختلفی می‌تواند قرار داشته باشد، از محمد مایلی‌کهن که همیشه علی دایی را با الفاظ عجیب و غریبی خطاب قرار می‌دهد تا بهروز رهبری‌فرد و علی انصاریان و چند چهره فوتبالی دیگر. کافی است یکی از این مخالفان مانند مایلی‌کهن علیه سرمربی پرسپولیس صحبت کند تا علی دایی نیز بسرعت واکنش نشان دهد و وارد جنگ لفظی‌ای شود که حاصل آن فقط به حاشیه رفتن پرسپولیس است. این را هم نباید از یاد برد که علی پروین خود می‌تواند یکی از عوامل به حاشیه رفتن علی دایی باشد. این دو نیز سابقه اختلاف با یکدیگر را دارند و حضور توامان آنها در پرسپولیس می‌تواند بزرگ‌ترین حاشیه‌های فصل را رقم بزند. دایی معمولا مخالفانش را بی‌جواب نمی‌گذارد و تا جایی که امکان داشته باشد به آنها می‌تازد. این عادتی است که در سال‌های اخیر از سوی علی دایی ترک نشده است، اما به نظر می‌رسد در بیشتر مواقع دیگران مسبب عصبانی‌شدن علی دایی هستند. با این حال مقصر هر کسی باشد دود آتش این اختلاف‌ها و درگیری‌های لفظی به چشم پرسپولیس می‌رود، تیمی که برای موفقیت در لیگ برتر بیش از هر چیزی نیازمند آرامش است. در این مورد نیز رویانیان می‌تواند نقش اصلی را ایفا کند و با پا در میانی اجازه ندهد اختلاف و جنگ رسانه‌ای علی دایی، بر هم زننده نظم پرسپولیس باشد و روی کیفیت بازی‌های این تیم در لیگ برتر تاثیر بگذارد.

اظهار نظرهای جنجالی

دایی اخلاق تندش را فقط در قبال گروه مخالفانش قرار نمی‌دهد، او در زمان باخت تیم‌هایش نیز همیشه صحبت‌های حاشیه‌ساز بر زبان آورده است. علی دایی اگر در کنفرانس‌های مطبوعاتی تیم سابقش راه‌آهن حرف‌های جنجالی می‌زد یا این‌که به شدید‌ترین شکل ممکن داوران را مورد انتقاد قرار می‌داد اتفاق چندانی نمی‌افتاد، اما اوضاع در پرسپولیس خیلی فرق می‌کند. در پرسپولیس هر اظهار نظر می‌تواند برای روزهای متوالی در باشگاه سرخ جنجال ایجاد کند، اما علی دایی با این‌که خوب این موضوع را می‌داند گاهی اوقات نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد و خیلی زود با صحبت‌هایش حاشیه‌ساز می‌شود. این اخلاق خاص علی دایی می‌تواند بر هم زننده آرامش پرسپولیس باشد. در اینجا باز هم رویانیان می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، مشاوره‌های او و دیگر اطرافیان علی دایی می‌تواند باعث شود سرمربی سرخ‌ها آرامش بیشتری پیدا کند.

داستان‌های دنباله‌دار دایی ‌ـ‌ کریمی

علی کریمی و علی دایی ‌ـ‌ دو خط موازی که هرگز به هم نمی‌رسند‌ ـ‌ در طول لیگ سیزدهم باز هم یک چالش جدی ایجاد خواهند کرد. اگر علی کریمی در پرسپولیس بماند که خیلی بعید است آنگاه باید شاهد اختلاف‌های آشکار و پنهان این دو بود. اگر علی کریمی برود باز هم باید انتظار مشکلات متعددی را کشید، یعنی زمانی که پرسپولیس نتیجه نمی‌گیرد و از هواداران و لیدرها و رسانه‌ها تا پیشکسوتان همه نام علی کریمی را صدا می‌زنند که در این صورت فشار روانی زیادی به علی دایی وارد می‌شود.

کار‌کردن با جوان‌ها

دایی اصولا با ستاره‌ها کار نمی‌کند و علاقه‌مند به کار‌کردن با بازیکنان جوان و جویای نام است. او همیشه کار‌کردن با جوانان را در اولویت قرار می‌دهد و معمولا روی خوشی به ستاره‌ها نشان نمی‌دهد. همین ویژگی علی دایی باعث شد او با صرفنظر از جذب ستاره‌های فوتبال ایران اسکلت فصل گذشته پرسپولیس را حفظ کند؛ اسکلتی متشکل از محسن بنگر، کریم انصاری‌فرد، سیدجلال حسینی و چند بازیکن دیگر که تیم سرخ پایتخت با آنها در فصل گذشته هفتم شد. این بازیکنان قرار است امسال با علی دایی به مقام قهرمانی برسند، البته این ادعایی است که علی دایی دارد. علی دایی می‌خواهد با همین ترکیب قهرمان لیگ شود و شانس خود را برای قهرمانی در جام حذفی بیازماید، اما آیا او توانایی قهرمان کردن تیم با بازیکنانی صرفا معمولی ـ و نه ستاره ـ را دارد؟ دایی خوب می‌داند که با بازیکنان فصل گذشته پرسپولیس سخت می‌تواند به اهداف خود برسد، اما با این حال این خطر را به جان خریده و حاضر شده از حضور ستاره‌های مختلفی در تیم تحت هدایت خود صرف‌نظر کند. شاید توانایی واقعی علی دایی در زمینه کار‌کردن با بازیکنان معمولی در این فصل مشخص شود، البته شاید اتفاقات دیگری بیفتد.

عادت دایی به مشکلات و چالش‌ها

چالش‌هایی که پیش روی علی دایی قرار خواهد گرفت، قابل انکار نیست. دایی خیلی راحت می‌تواند با تصمیماتی درست و حساب شده بسیاری از این مشکلات را پیش از آغاز فصل جدید لیگ برتر از پیش روی خود بردارد، اما اخلاق خاص او و ماجراجویی‌هایش چنین موقعیتی را فراهم نمی‌کند. علی دایی به کار‌کردن در شرایط سخت و پر فشار عادت دارد و شاید به همین دلیل است که نسبت به چالش‌های پیش رویش تا این حد بی‌تفاوت است. با همه این اوصاف، پرسپولیس لیگ سیزدهم با این مربی ماجراجو دیدنی خواهد بود.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها