نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان در بودجه 92 ، وزارت نفت را موظف کردند به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی یکصد ریال بعنوان عوارض از مشترکین دریافت و عین وجوه دریافتی را تا سقف 16 هزار میلیارد ریال صرفا برای احداث خطوط لوله گازرسانی هزینه کند.
کد خبر: ۵۶۹۴۷۵
دریافت عوارض ازمشترکین گازبه ازای مصرف هرمترمکعب10تومان

به گزارش واحد مرکزی خبر همچنین با نظر نمایندگان جزء (1) بند (3) اصلاح شد که بر این اساس به منظور تحقق مفاد ماده229 قانون برنامه پنجم، مازاد منابع انرژی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی پس از کسب سهم صندوق توسعه ملی در سقف7میلیارد دلار از ابتدای سال92و در مقاطع سه ماهه تنها به منظور سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میدان های مشترک هزینه می شود.

نمایندگان مجلس در ادامه با اصلاح جزء (7) بند (3) مقرر کردند منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب شرکت های مربوط به حساب خاصی که خزانه داری کل کشور تعیین می کند واریز می شود و صد در صد آن پس از دریافت از این حساب برای طرح های توسعه ای این شرکت ها به مصرف می رسد.

همچنین نمایندگان مجلس که پیش از این به وزارت نفت اجازه داده بودند برای تأمین مصارف سرمایه ای با تشخیص و مسئولیت وزیر تا سقف10میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی یا صکوک نفتی به فروش برسانند این بار نیز تصریح کردند درآمد حاصل از فروش این اوراق و صکوک نفتی به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز شود.

واگذاری سهام استقلال و پیروزی از طریق بورس

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس؛ دولت مجاز شد سهام خود در باشگاه های ورزشی از جمله استقلال و پیروزی را با رعایت قوانین و مقررات از طریق بورس به بخش های خصوصی و تعاونی واگذار کند.

با تصویب جزء (14) بند (13) نیز دولت مکلف شد آن بخش از سهام شرکت مادرتخصصی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس را که تا پایان سال 92 به فروش قطعی نرفته اند با رعایت قوانین و مقررات به صورت نقدی و قسطی به فروش برساند و منابع اخذ شده را به حساب درآمد عمومی مشخص شده در قانون واریز کند تا منابع حاصل از این فروش با اولویت برای پرداخت کلیه مطالبات قانونی ایثارگران هزینه شود.

نمایندگان مجلس همچنین پیش از این وزارت نیرو را مکلف کرده بودند12هزار میلیارد ریال برای کنترل و بهره برداری هر چه سریعتر از آب های مرزی از طریق فروش اموال و سهم الشرکه یا اوراق مشارکت اقدام کند؛ این بار به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مقرر کردند درآمد حاصل از فروش اموال سهم الشرکه یا اوراق مشارکت به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز شود.

لغو پرداخت مستمری به فرزندان و همسر بیمه شده متوفی با 10 سال سابقه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بندهای دیگری از لایحه بودجه را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح و سپس تصویب کردند.

تبصره الحاقی بند61 قانون بودجه که پیش از این شورای نگهبان اعلام کرده بود دارای ماهیت بودجه ای نیست و مغایر اصل52شناخته شده بود که بر این اساس، پرداخت موضوع «تکلیف سازمان تأمین اجتماعی به منظور پرداخت مستمری به فرزندان و همسر بیمه شده متوفی که زیر10سال سابقه دارند» حذف شد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه و تأمین نظر شورای نگهبان با تصویب بند الحاقی10مقرر کردند در 9 ماهه سال92پرداخت حق بیمه و ارائه اسناد در زمان صدور پروانه ساختمان،‌ موضوع قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در شهرها و روستاهای کشور متوقف می شود.

بر همین اساس، سازمان مالیاتی نیز مکلف شد معادل 9هزار میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده شهرداری ها و دهیاری ها را به عنوان20درصد حق بیمه سهم کارفرما برای بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

نمایندگان مجلس؛ سازمان تأمین اجتماعی را مکلف کردند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و دریافت 7 درصد حق بیمه سهم بیمه شده از کارگر و20درصد سهم کارفرما، 800 هزار نفر از کارگران ساختمانی را بیمه کند.

مجلس نتوانست درباره نحوه تعیین نرخ محاسباتی ارز تصمیم گیری کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،‌ بند مربوط به متولی تعیین قیمت محاسباتی ارز را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

 پیش از این نمایندگان در لایحه بودجه، شورای پول و اعتبار را مسئول تعیین قیمت محاسباتی ارز کرده بودند که پس از ایراد شورای نگهبان، نمایندگان کمیسیون نظر مجلس را اصلاح و این بار بانک مرکزی را مسئول تعیین قیمت محاسباتی ارز کردند که در صحن مجلس نیز در این باره اختلاف نظر وجود داشت.

بر اساس تصمیم کمیسیون، بانک مرکزی مکلف به تعیین قیمت محاسباتی ارز و سپس ارائه گزارش در این باره به صورت ماهانه از طریق رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس می شد اما نمایندگان به دلیل مغایرت آن با اصل 60 قانون اساسی ،‌ تصمیم گرفتند موضوع برای بررسی بیشتر مراعا بماند و به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

در صورتی که کمیسیون به جمع بندی برسد، موضوع این بند را برای تصمیم گیری نهایی به صحن مجلس ارسال خواهد کرد.

نمایندگان همچنین تبصره الحاقی بند 44 را که در آن حداقل 20 درصد از درآمد هر یک از معادن هر استان در همان استان یا منطقه صرف طرح های تملک دارایی های سرمایه ای می شد نیز مراعا گذاشتند.

همچنین در ادامه نمایندگان پس از بررسی بند الحاقی 31 که مربوط به حل مشکلات جایگاه داران عرضه سوخت بود،‌ تصمیم گرفتند این موضوع را برای بررسی بیشتر و کار کارشناسی دقیق تر به کمیسیون تلفیق ارجاع دهند.

همچنین بند الحاقی 40 لایحه بودجه نیز که در آن کارگاه های کشاورزی با پنج نفر کارگر از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان معاف می شدند نیز مراعا ماند و به این کمیسیون ارجاع شد.

تذکرات لاریجانی و باهنر درپی مشارکت پائین نمایندگان مجلس  

مشارکت کم نمایندگان در رأی گیری در صحن علنی امروز مجلس، تذکرات پی در پی رئیس و نایب رئیس دوم مجلس را در پی داشت.

وکلای ملت امروز بررسی جزئیات لایحه بودجه اعاده شده از شورای نگهبان را در دستور کار داشتند که هنگام رأی گیری برای تصویب جزئیات آن، تعداد زیادی از نمایندگان در رأی گیری شرکت نمی کردند.

مشارکت پایین باعث شد تا لاریجانی چند بار و پی درپی خطاب به نمایندگان بگوید: آقایان در رأی گیری شرکت کنند و مشارکت بیشتری داشته باشند.

تذکرات رئیس مجلس کارگر نیفتاد چرا که همچنان 30 تا 40 درصد نمایندگان رأی مثبت، منفی یا ممتنع به بندهای لایحه نمی دادند.

در بخش دوم جلسه علنی که باهنر نایب رئیس مجلس نیز ریاست آن را بر عهده داشت، این روند ادامه یافت تا جایی که باهنر چند بار گفت: مشارکت نمایندگان در جلسه امروز در رأی گیری بسیار پایین است.

وی افزود: چند بار از همکاران برای رأی دادن درخواست شده است اما حتی یک بار 50 درصد از نمایندگان حاضر در صحن در رأی گیری شرکت نکردند.

باهنر گفت: حتی علت اینکه یکی از بندها امروز به تصویب نرسید می توان گفت رأی ندادن نمایندگان در آن مؤثر بوده است.

صبح امروز تا کنون، از مجموع حدود 220 تا 230 نماینده، گاهی اوقات از 60 تا 100 نماینده در رأی گیری شرکت نمی کردند.

تشکر نمایندگان مجلس از برگزار کنندگان مسابقات بین المللی قرآن  

نامه ای با امضای 154 نماینده در تشکر از تلاش های سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

منادی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: 154 نماینده در نامه ای از زحمات و اهتمام سازمان اوقاف و امور خیریه و خادمان قرآن در برپایی سی امین دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن کریم با حضور 75 کشور جهان قدردانی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها