شاگردان هلنا کاستا که فکر می‌کردند زیر سایه این مربی پرتغالی شانس زیادی برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی دارند و تنها تایلند را به عنوان حریف خطرساز خود در این مسابقه‌ها می‌دیدند،از پس تایلند که هیچ، حتی نتوانستند از سد فیلیپینی‌های بی‌نام و نشان(تیم هجدهم آسیا) برآیند.
کد خبر: ۵۶۸۶۲۶
کاستا مقصر است یا فدراسیون؟

«رویایی که در چهار دقیقه نقش بر آب شد.» شاید این بهترین تعریف برای حذف تیم ملی فوتبال بانوان ایران از جام ملت‌های آسیا باشد؛ تیمی که حتی نتوانست حداقل سوداهایی را هم که در سر داشت به واقعیت برساند.

رقابت‌های مقدماتی فوتبال بانوان آسیا و انتخابی جام جهانی 2015 هفته پیش در حالی در بنگلادش برای ایرانی‌ها به پایان رسید که ملی‌پوشان کشورمان عملکرد بسیار ضعیفی ‌ ‌در‌کارنامه خود ثبت کردند.

این بار ایران به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود نکرد تا خبری از حضور این تیم در رقابت‌های آسیا نباشد چه برسد به آرزوی رفتن به جام جهانی!

شاگردان هلنا کاستا که فکر می‌کردند زیر سایه این مربی پرتغالی شانس زیادی برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی دارند و تنها تایلند را به عنوان حریف خطرساز خود در این مسابقه‌ها می‌دیدند،از پس تایلند که هیچ، حتی نتوانستند از سد فیلیپینی‌های بی‌نام و نشان(تیم هجدهم آسیا) برآیند.

فیلیپینی که آن قدر بازی عجیب و غریبی از خود به نمایش گذاشت که در چهار دقیقه اول، سه گل و البته یک گل به‌خودی را وارد دروازه کشورمان کرد تا در همان ابتدای کار همه چیز برای ایران تمام شود.

هر چند پیش از این احتمال صعود ایران در مقابل تایلند، تیم ششم آسیا به مرحله بعد کار آسانی به نظر نمی‌رسید اما چنین شکستی هم غیرقابل پیش‌بینی بود.

اگر چه دختران فوتبالیست مقابل بنگلادش میزبان 2 بر ‌صفر پیروز شدند، اما این پیروزی آنقدرها هم شیرین نبود و پس از آن شکست 5 بر یک از تایلند، مهر تائیدی بر حذف ایران از راهیابی به مرحله بعدی مسابقه‌های آسیایی شد.

حالا این لشکر شکست خورده از بنگلادش برگشته و همه انتقادها متوجه هلنا کاستا شده؛ کاستایی که بعد از ماه‌ها جنجال و کشمکش به عنوان اولین مربی خارجی فوتبال زنان به ایران آمد و با گرانی ارز ماجرای ماندنش شکل تازه‌ای به خود گرفت.

اما با این که فدراسیون هم می‌پذیرد انتظار چنین نتیجه ضعیفی را از این تیم نداشته اما فعلا پشت این مربی پرتغالی که تنها تجربه مربیگری در تیم‌های پایه قطر را دارد، ایستاده است.

فریده شجاعی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان به «جام‌جم» می‌گوید: من بارها گفته‌ام با توجه به حضور تایلند، ما انتظار آن را نداشتیم که صعود کنیم، اما انتظار این را هم نداشتیم که اینقدر بد به فیلیپین ببازیم. ما از قبل، فیلم بازی فیلیپینی‌ها را آنالیز کرده بودیم، اما آنها ما را غافلگیر کردند و از شش بازیکن آمریکایی استفاده کردند.از طرفی نزدیک به ده نفر از ملی‌پوشان را به دلایلی همچون موضوع انضباطی، آسیب‌دیدگی و البته مسمومیت غذایی در بنگلادش در اختیار نداشتیم. در مجموع همه این عوامل دست به دست هم داد تا نتیجه لازم را نگیریم.

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در حالی از صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2015 بازمانده که تاکنون بی‌سابقه‌ترین امکانات را از لحاظ برگزاری اردوها و تورنمنت‌های تدارکاتی داشته است. اما با این حال شجاعی معتقد است بالاخره باید در جاهایی ریسک کنند.به هر حال ما نمی‌توانیم روی یک مربی قسم بخوریم که خوب است یا بد.باید جاهایی ریسک کنیم،آزمون و خطا کنیم تا آینده بهتری داشته باشیم. پرونده کاستا نشان می‌دهد ‌کمتر روی نیمکت مربیگری نشسته و بیشتر روی تیم‌های پایه کار کرده، اما تا به الان هر امکاناتی را که از ما خواسته، برای او فراهم کردیم.

در این شرایط به گفته نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، کاستا فعلا همکاری‌اش را با تیم ادامه خواهد داد: کاستا فعلا با فدراسیون قرارداد دارد. ما هم تا دو سال آینده برنامه دیگری برای تیم بزرگسالان نداریم و سعی می‌کنیم تیم‌های پایه را هم به او واگذار کنیم تا در این مورد جدی‌تر تصمیم بگیریم.

اما مریم ایراندوست، سرمربی پیشین این تیم از منتقدان هلنا است. او که با آمدن این مربی خارجی حاضر شده بود به‌عنوان دستیار هم در کنار تیم باشد، پس از مدتی به همراه معینی از کادر فنی کنار گذاشته شد.

ایراندوست به « جام‌جم» می‌گوید: من فقط باید بگویم پتانسیل دخترهای ما بیشتر از این بود. من نمی‌گویم که ایران تایلند را برده اما ما طی پنج سال گذشته طوری کار کرده بودیم که فاصله‌مان با تیم‌های شرق آسیایی کم شده بود. اما متاسفانه به دلیل شناخت نداشتن کاستا به فرهنگ و نوع بازی بازیکنان ایرانی و البته بی‌تجربه بودن او این نتیجه رقم خورد. کاستا حتی نخواست به مشاوره‌های ما توجهی کند. ما در همان اردوهای اول بهترین بازیکن‌ها را به او معرفی کردیم ولی او در هر اردو و بازی با یک ترکیب جدید تیمش را چید. من سوالم این است چطور یک مربی بعد از 9 بازی تدارکاتی با تیم‌هایی مثل روسیه، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس نباید بازیکنانش را بشناسد و خط دفاعش را ثابت کند؟ امکاناتی که کاستا تا به الان داشته هیچ‌وقت برای هیچ مربی‌ای فراهم نبوده. به نظر من، او چیزی بیشتر از مربیان ایرانی ندارد. با این همه هر وقت ماهی را از آب بگیریم تازه است!

اما انتقادهای کارشناسان از سرمربی پرتغالی فوتبال بانوان در حالی است که بیشتر ملی‌پوشان خلاف این را می‌گویند و از او راضی هستند.

سارا قمی، هافبک چپ که تنها گل ایران را برابر تایلند زد، می‌گوید: همه بچه‌ها کاستا را دوست دارند. او طی این پنج ماه تمام تلاشش را کرده تا بهترین نتیجه را بگیریم. از همه بچه‌ها هم دعوت کرده به اردو بیایند.

او تنها مربی‌ای بوده که به ملی‌پوشان شخصیت داده است. متاسفانه میزبانی بنگلادشی‌ها آنقدر بد بود که همه قبل از مسابقه‌ها دچار مسمومیت غذایی شدند. حتی دکترها هم نتوانستند برای ما کاری کنند.

وقتی بازی‌ها شروع شد اصلا کسی نای دویدن نداشت. مشکل فقط تایلند بود که آن هم در نیمه اول مساوی بودیم اما وقتی گل اول را در نیمه دوم خوردیم، دیگر توانی نداشتیم.

البته او فدراسیون را هم مقصر این ناکامی تیمش می‌داند. ما بعد از این که از تورنمنت روسیه آمدیم خیلی بدن‌های خوبی داشتیم اما‌ یکباره اردوها و لیگ با هم تعطیل شد و بدن‌هایمان افت کرد. این مربی که نمی‌تواند در این مدت کم با ما کار بدنسازی انجام دهد تا بدن هایمان روی فرم بیاید.

مریم رحیمی، ملی‌پوش مطرح خط حمله ایران که در بازی با بنگلادش هر دو گل را به ثمر رساند، در بازی مقابل فیلیپین به دلیل مصدومیت غایب بود. او می‌گوید: فیلیپینی‌ها با بازیکن‌های آمریکایی شوک عجیبی به ما وارد کردند، اصلا نفهمیدیم چطور در چهار دقیقه، چهار گل وارد دروازه‌مان شد. من در نیمه اول به‌خاطر آسیب‌دیدگی زانویم داخل زمین نرفتم، نیمه دوم هم که رفتم به دلیل درد نتوانستم کاری کنم. به نظر من هر مربی که با ما بود این نتیجه را می‌گرفت. تایلند در المپیک لندن شرکت داشته و 20، 30سال سابقه دارد. نباید انتظار بیجا از کاستا داشته باشیم. ما بازی‌های تدارکاتی خوبی را با او پشت سرگذاشتیم.

اما این ملی‌پوشان در حالی از حضورشان در تورنمنت روسیه ابراز رضایت می‌کنند که گفته می‌شود این مسابقه‌ها در رده نوجوانان بوده و از تیم آمریکایی با نتیجه 4 بر 3 شکست خوردند که مسن‌ترین بازیکنش 14 سال داشته است.

سارا گودرزی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها