درگیری ها میان پلیس و تظاهرکنندگان خشمگین و معترض به سیاست های دولت در ترکیه روز دوشنبه وارد چهارمین روز خود شد به طوری موج تظاهرات ضد دولتی به دانشگاه های این کشور هم کشیده شد. همچنین رسانه‌های خارجی از اعتصاب سراسری کارگری در روز سه شنبه خبر دادند.
کد خبر: ۵۶۸۵۰۰
افزایش درگیری‌ها در ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «سل» چاپ ترکیه ، دانشجویان دانشگاه های ترکیه با تعطیل کردن امتحانات به اعتراضات ضد دولتی پیوستند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان دانشگاه های استانبول ، آنکارا و ازمیر از امروز با تعطیل کردن امتحانات به جمع معترضان ترکیه پیوستند. رسانه های خارجی همچنین از اعتصاب سراسری کارگری در روز سه شنبه در ترکیه خبر دادند.

تایید مرگ اولین معترض در ناآرامی های ترکیه

رسانه های ترکیه از تایید مرگ اولین قربانی اعتراضات ضد دولتی ترکیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "حریت" رهبر حزب مخالف دولت ترکیه خواستار دیدار با "عبدالله گل" رئیس جمهور ترکیه شده است.

بر اساس این گزارش، قلیچ دار اوغلو امروز در تماسی تلفنی با مقامات کاخ ریاست جمهوری خواستار مذاکره رو در رو با "عبدالله گل" رئیس جمهور ترکیه در مورد نا آرامی های این کشور شده است.

در همین ارتباط امروز اولین فوتی در تظاهرات ترکیه که سراسر این کشور را فراگرفته است اعلام شد.

با توجه به گزارش‌های منتشره امروز یک فعال سیاسی ترکیه در اثر تصادف با یک خودرو که با وجود هشدار پلیس به سمت تظاهرات کنندگان حرکت کرده کشته شده است.

مهمت آیولیتاس 20 ساله اولین قربانی اعتراضات ترکیه بوده است. همچنین خبرگزاری شین‌هوا از زخمی شدن 173 نفر در این درگیری‌ها خبر داد.

بازداشت 1500 نفر در اعتراضات آنکارا

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه شمار بازداشت شده های آنکارا را 1500 نفر اعلام کرد.

گآیلین نازلیکا معاون بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه گفت : شمار افرادی که در جریان تظاهرات ضد دولتی در آنکارا بازداشت و دستبند زده شده اند و به وکیل هم دسترسی ندارند 1500 نفر است. این در حالی است که وزارت کشور ترکیه این تعداد را 500 نفر اعلام کرده بود.

رئیس پارلمان ترکیه ، پایان تظاهرات را خواستار شد        

جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه امروز دوشنبه ، پایان تظاهرات را خواستار شد.

چیچک در گفتگو با خبرنگاران گفت : اگر انتظارات و نیازهایی وجود دارد ما باید آنها را در چارچوب قانون و به روش صحیح انجام دهیم و نباید وقایع غم انگیز که به دیگران صدمه می زند ایجاد کنیم.

وی افزود : البته ممکن است کسانی در کشور باشند که سیاست های دولت را نپسندند و بخواهند علیه این سیاست ها اعتراض کنند .

وی خاطر نشان کرد: کسانی هم هستند که به روشی مناسب ، عقاید خود را مطرح می کنند .

حوادث ترکیه آزمونی برای دموکراسی آن است

رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی در واکنش به تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز در این کشور تاکید کرد حوادث روزهای اخیر ترکیه آزمونی حقیقی برای استحکام دموکراسی در آن است.

به گزارش فارس به نقل از روسیا الیوم، «عبدالله گل در اظهاراتی گفت: اعتراضات مردمی که ترکیه در چند روز اخیر شاهد آن است به آزمونی حقیقی برای استحکام دموکراسی در این کشور تبدیل شده است.

وی گفت: دموکراسی تنها انتخابات نیست زیرا تظاهرات مسالمت‌آمیز نیز بخشی از روند دموکراسی است و من می‌خواهم تاکید کنم که ایده‌ها و عقاید هر فردی ارزشمند است و من می‌خواهم که همه نیات حسنه را درک کنند.

گل در خصوص گروه‌هایی که تظاهرات‌کنندگان را برای درگیری با نیروهای پلیس تحریک می‌کنند، اظهار داشت: نباید به این سازمان‌های سری انجام چنین فعالیتی را اجازه داد، کشور ما به حاکمیت قانون اعتماد دارد و هر فردی حق دارد هر گونه موضوعی را در نهادهای عالی قضایی دنبال کند و این امر در چارچوب دموکراسی در غرب نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: من می‌خواهم همه این را بدانند و آرامش را حفظ کنند و اوضاع را با وضعیت برخی کشورهای غیردموکراتیک که به حاکمیت قانون اعتقادی ندارند، مقایسه کنند و ببیند که این کشورها در خاورمیانه چه بهایی را پرداخت کردند.

ابراز نگرانی آمریکا

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اقدام پلیس ترکیه را در استفاده نابجا و بیش از اندازه از زور در سرکوب معترضان به شدت محکوم کرد.

وی گفت: از شنیدن برخی اخبار در مورد اقدام پلیس ترکیه در استفاده بیش از اندازه زور در سرکوب تظاهرکنندگان به شدت نگران شده است.

کری در یک کنفرانس خبری مشترک با رادوسلاو سیکورسکی، همتای لهستانی خود در وزارت امور خارجه آمریکا گفت : «ما امیدواریم تحقیقاتی کامل در مورد این حوادث در ترکیه آغاز شود و پلیس این کشور نیز در استفاده از زور در چنین حوادثی، نهایت خویشتن داری را از خود نشان دهد، واشنگتن از همه افرادی که به نوعی در این حوادث دخیل هستند، چه تظاهرکنندگان که می خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند و چه دولت ترکیه، می خواهد از هر نوع اقدام تحریک آمیز که به خشونت منجر شود، بپرهیزند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ درگیری ها میان پلیس و تظاهرکنندگان خشمگین و معترض به سیاست های دولت در ترکیه روز دوشنبه وارد چهارمین روز خود شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها