گفت وگو با امین فقیری، داستان‌نویس خونگرم شیرازی

من برای منتقدان نمی‌نویسم

امین فقیری نویسنده پیشکسوت کشورمان حدود هفت دهه از زندگی خود را پشت سرگذاشته است و در این مدت آثار بسیاری را در حوزه رمان، مجموعه داستان، ‌نمایشنامه و داستان نوجوان به چاپ رسانده است؛ از کارهای او می‌توان به دهکده پرملال، کوچه‌باغ‌های اضطراب، کوفیان، غم‌های کوچک و سیری در جذبه و درد و سخن از جنگل سبز است و تبردار و تبر اشاره کرد.
کد خبر: ۵۶۷۲۷۰
ملاقات با امین فقیری در شهری کوچک

فقیری این روزها مجموعه داستان جدیدی را به پایان رسانده است.

مجموعه داستان جدیدتان که مشغول نوشتن بودید، به کجا رسید؟

در این مجموعه، پنج داستان کوتاه نوشته‌ام که موضوعش اجتماعی است و زمان داستان و رویدادها به قبل از پیروزی انقلاب بازمی‌گردد که در آن به بروکراسی حاکم می‌پردازم که در مرحله پاکنویسی برای ارائه به ناشر است.

چه عنوانی را برایش انتخاب خواهید کرد؟

عنوان این داستان را شهر کوچک انتخاب کرده‌ام، چرا که رویدادها در شهری کوچک اتفاق می‌افتد در منطقه جغرافیایی استان فارس. این مجموعه داستان حدود 200صفحه خواهد بود.

گویا رمان شما در نوبت مجوز چاپ است موضوع آن چیست؟

موضوع آن در مورد معلمی در یک روستا بود که تاثیر زیادی برجامعه اطراف خودش داشت. فکر نمی‌کنم مجموعه داستان جدیدم برای گرفتن مجوزبه مشکلی برخورد، چراکه به هر حال همه چیز بستگی به زاویه دید افرادی دارد که در وزارت ارشاد در مورد انتشار یک اثر نظر می‌دهند.

شما در بسیاری از جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی سابقه معلمی، داوری و راهنمایی استعدادهای جوان را برعهده داشتید، اما این روزها کمتر در محافل ظاهر می‌شوید، چرا؟

به علت بیماری توان جسمی کافی ندارم تا کارگاه آموزشی برگزار کنم اما در نشریه عصر مردم که در شیراز چاپ می‌شود صفحه‌ای مربوط به داستان جوانان و نوجوانان پیش‌بینی شده است که داستان‌هایی را که نوجوانان و جوانان ارسال می‌کنند می‌خوانم و بعد از رفع اشکال به چاپ می‌رسد تا تشویقی باشد برای آنها.

با توجه به این‌که شما این روزها داستان کوتاه می‌نویسید و پیش از این رمان هم منتشر کرده‌اید، فضای کدام یک را بیشتر می‌پسندید؟

بیشتر کارهای من درقالب مجموعه داستان بوده است، به باور من در رمان‌نویسی وقتی موضوع داستان در ذهن آماده باشد نوشتنش راحت‌تر است، برای آن‌که محدودیتی در نوشتن ندارید اما نوشتن داستان‌های کوتاه سخت‌تر است برای آن‌که باید بتوانید موضوع داستان را در حجم کمتری بیان کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها