نبود دیدارهای تدارکاتی مشکل تیم ملی است

تلاش راگبی ایران برای درخشش در آسیا

راگبی ایران در شرایطی نیمه دوم خرداد برای راهیابی به سید یک راگبی آسیا به میدان می‌رود که سال گذشته از دستیابی به این مهم بازماند.
کد خبر: ۵۶۶۲۹۲
تلاش راگبی ایران برای درخشش در آسیا

تیم ملی راگبی ایران در شرایطی نیمه دوم خرداد برای راهیابی به سید یک راگبی آسیا به میدان می‌رود که سال گذشته از دستیابی به این مهم بازماند، با این حال در شرایطی که برگزار نشدن دیدار تدارکاتی عمده‌ترین دغدغه اهالی این ورزش است، مسئول انجمن راگبی تاکید دارد در صورت سرمایه‌گذاری لازم، راگبی ایران می‌تواند در سطح آسیا مدال‌آور باشد.

برای بررسی شرایط تیم ملی راگبی ابتدا سراغ پدرام بنی‌عامریان، سرمربی تیم ملی رفتیم. کسی که پیش از این فوتبالیست بوده و از سال 85 همزمان با راه‌اندازی رسمی راگبی در ایران وارد این ورزش شد. او در تشریح شرایط تیم ملی به جام‌جم گفت: برای شرکت در این رقابت‌ها چهار اردوی تدارکاتی را برنامه‌ریزی کردیم و در هر چهار مرحله اردوی آماده‌سازی، به تفکیک برنامه‌های استقامتی، فنی و تاکتیکی در دستور کار ما قرار داشت و خوشبختانه توانستیم به بهترین شکل ممکن بازیکنانی را که از دل رقابت‌های لیگ گزینش شده بودند به مرز آمادگی ایده‌‌آل برسانیم. وی در عین حال عمده‌ترین نگرانی خود را برای حضور در رقابت‌های مالزی نبود دیدار تدارکاتی با تیم‌های خارجی دانست و افزود: متاسفانه شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان با اعزام تیم ملی به جمهوری آذربایجان و شرکت در تورنمنت این کشور موافقت نکرد و ما به ناچار با تیم‌های داخلی سهند تبریز و منتخب گیلان بازی تدارکاتی برگزار کردیم. با وجود آن که از حسن توجه این تیم‌ها به تیم ملی ممنونم، اما به هرحال آن‌طور که باید بازیکنان ما برای رقابت‌های برون‌مرزی محک نخوردند.

حسن میرزاآقابیگ، رئیس انجمن راگبی هم با تائید صحبت‌های سرمربی تیم ملی تاکید کرد: در شرایطی که راگبی می‌تواند از جمله ورزش‌هایی باشد که با توجه بیشتر به روزهای درخشانی برسد، متاسفانه بازیکنان ما با کمبود تجربه برون‌مرزی مواجه هستند. به عنوان مثال برای همین رقابت‌های مالزی به جای آن‌که از هر نظر آماده پیکار با حریفان‌مان باشیم، تازه اولین رقابت ما در این بازی‌ها یک بازی تدارکاتی برای هماهنگی هرچه بیشتر محسوب می‌شود و این نمی‌تواند خوشایند باشد.

با این شرایط آیا امیدی به موفقیت تیم وجود دارد، میرزاآقابیگ در پاسخ به این پرسش جام‌جم گفت: به هرحال ما، کادرفنی و بازیکنان تلاش خود را انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با قرار گرفتن در رده نخست راهی سید یک آسیا شویم. معتقدم اولین بازی ما یعنی دیدار با مالزی میزبان، از این نظر بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که سرمربی تیم ملی تاکید کرد: خوشبختانه از نظر آمادگی جسمانی و فنی بازیکنان در سطح قابل قبولی هستند و ما برای کسب موفقیت ناامید نیستیم.

می‌توانیم جایگاه خوبی داشته باشیم

سرمربی تیم ملی راگبی با بیان این‌که حضور در گروه یک آسیا پایان توان راگبی ایران نیست، گفت: به هر حال در سید برتر که بالاتر از سید یک است، تیم‌هایی چون ژاپن، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، امارات و فیلیپین حضور دارند و ما اگر می‌خواهیم به سطح چنین کشورهایی برسیم، باید سرمایه‌گذاری لازم را در این ارتباط داشته باشیم.

ورای بحث حضور در رقابت‌های مالزی، بنی عامریان به بیان مسائل و مشکلات این ورزش پرداخت و گفت: به هر حال در شرایطی که راگبی در دنیا مورد توجه بسیاری از کشورهاست و در بازی‌های المپیک حضور قطعی دارد، متاسفانه در کشورما حتی از طرف رسانه‌ها هم مورد توجه نیست، حال آن‌که جام‌جهانی این ورزش از جمله پر‌بیننده‌ترین رویدادهای ورزشی دنیا محسوب می‌شود. به دلیل همین شناخت کم از راگبی، برخی گمان می‌کنند راگبی همان فوتبال آمریکایی است در حالی که تنها شباهت راگبی و فوتبال آمریکایی، استفاده بازیکنان هنگام بازی از دست و پاست و گرنه حتی توپ فوتبال آمریکایی نیز با توپ راگبی متفاوت است. حسین میرزاآقابیگ هم در این باره گفت: متاسفانه پس از آن‌که فدراسیون ما به انجمن تبدیل شد و زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی قرار گرفت به لحاظ بودجه و امکانات در مضیقه قرار گرفتیم هرچند فدراسیون انجمن‌های ورزشی در حد توان از ما حمایت می‌کند، اما من با قاطعیت اعلام می‌کنم اگر بودجه یک فدراسیون ورزشی را در اختیار ما بگذارند قادریم در سطح آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم وگرنه با بودجه‌های چند ده میلیونی به جایی نمی‌رسیم.

لیگ راگبی و پراکندگی در سطح کشور

سرمربی تیم ملی در ادامه درباره شیوه انتخاب بازیکنان برتر و دعوت از آنها به تیم ملی، گفت: اکنون راگبی ایران با الگوبرداری از رقابت‌های آسیایی در چهار گروه چهار تیمی، رقابت‌های لیگ خود را برگزار می‌کند و ما از دل این رقابت‌ها 64 نفر را به مرحله نخست اردوی تیم ملی دعوت کردیم و این تعداد تا اردوی چهارم به 30 نفر کاهش یافت و تا روز اعزام 24 نفر در عضویت تیم ملی باقی خواهند ماند. وی با ابراز خشنودی نسبت به وجود استعدادهای بسیار در نقاط مختلف کشور گفت: خوشبختانه در تهران، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، خراسان، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان استعدادهای خیلی خوبی داریم و آینده روشنی در انتظار این ورزش است.

لزوم تعامل بین‌المللی

تعامل بین‌المللی تا چه حد می‌تواند به رشد این ورزش کمک کند، بنی‌عامریان در پاسخ به این پرسش گفت: به هر حال وجود ارتباط گسترده با قدرت‌های برتر این ورزش در دنیا از جمله نیوزیلند، استرالیا، انگلیس، فرانسه و ولز می‌تواند زمینه جهش راگبی ایران را فراهم کند و این یک ضرورت است که باید به آن توجه لازم را داشت.

در همین رابطه حسن میرزا آقابیگ هم گفت: بی تردید خود ما هم می‌دانیم که برای رشد فزاینده باید تعامل خارجی گسترده‌ای داشته باشیم. یکی از برنامه‌های ما در صورت تامین بودجه استخدام یک مربی خارجی توانمند جهت مدیریت فنی تمام تیم‌های ملی است که مطمئنا به ارتقای فنی مربیان و بازیکنان ما می‌انجامد با وجود این چنانچه بتوانیم یک مربی خارجی به خدمت بگیریم بازهم کادرفنی کنونی را حفظ کرده و آنها زیرنظر مربی خارجی به کار خود ادامه می‌دهند. وی خاطر نشان کرد: با وجود مضیقه مالی، برگزاری دوره‌های آموزش مربیگری و داوری در دستور کار انجمن قرار دارد و مانند سال گذشته این دوره‌ها را ادامه خواهیم داد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها