گفت‌ و‌ گو با ضحی کاظمی، نویسنده رمان «رنسانس مرگ» که جایزه ادبیات گمانه‌زن «نوفه» را دریافت کرده‌ است

رمان علمی‌- تخیلی می‌تواند فلسفی باشد

نشست نقد و بررسی کتاب «زمستان با طعم آلبالو»

نقد مدرن، نقد جزئیات نیست

یک نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب «زمستان با طعم آلبالو» که در خانه فرهنگ عظیمی برگزار شد با اشاره به اینکه نقد مدرن، نقد جزئیات نیست گفت: امروزه در نقدها به جزئیات توجه می شود که عملا وظیفه یک منتقد نیست، اشتباهات نگارشی، پیشنهاد دادن به نویسنده و اشتباهات پی رنگی، از اساس در حوزه نقد نمی گنجد.
کد خبر: ۵۶۶۱۲۱
نقد مدرن، نقد جزئیات نیست

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک شهرداری تهران، محمود قلی پور در ادامه این نشست یادآور شد: کتاب «زمستان با طعم آلبالو» پیرو سبک خاصی نیست و ادغامی از چند شیوه به سمت سبک مدرن است.

وی با بیان اینکه اگر نویسنده به این سوال پاسخ دهد که چرا می نویسد پاسخش علت وجودی هنرمند را مطرح می کند، تصریح کرد: میل به خلق ممکن است علت وجودی آثار متعددی باشد، این دلیل محکمی برای یک خلق نیست، اگر بدانیم نویسنده رسالت داشته، جهت گیری ذهنی مخاطب و موضع نویسنده مشخص می شود. مادامی که اثر حدیث نفس باشد موقعیت جدید خلق نمی شود.

این منتقد افزود: اساسا چرا باید یک اثر هنری در قالب رمان باشد. یک نوشتار باید مدیوم خود را بشناسد چه بسا رمانهایی هستند که در قالب رمان نمی گنجد. از این رو کتاب «زمستان با طعم آلبالو» مدیوم مناسبی برای ارائه ندارد، داستان کوچکتر است که بتواند به رمان مرتبط باشد با این حالویژگی بارز فلاح این است که کارگاهی نمی نویسد و چارچوبی نمی شناسد.

وی اضافه کرد: سوژه رمان باید جهان کامل داشته باشد، جهانی که کامل ودقیق باشد، با یک سوژه نمی شود سراغ رمان رفت، عدم نیاز به پی رنگ های فرعی یکی از بهترین وجه رمان است.

قلی پور تصریح کرد: این رمان در بین زنان جایگاه بالایی دارد اما  میان دیگر رمان ها متوسط و در تاریخ رمان نویسی جایگاهی ندارد.

در ادامه این نشست، حمید بابایی دیگر منتقد جلسه با بیان اینکه رمان یک گفتمان است که جهانی در آن ساخته می شود، یادآور شد: نوشتن رمان در این فضا کار پر ریسکی است. زندگی با شخصیت ها بحث خاص و مشقت های خود را دارد که نویسنده را درگیر می کند.

وی افزود: نوشتن زنان در جامعه امروزی سخت و به نوعی جهاد اکبر است، زنان نویسنده امروز با نوشتن در فضای سخت و پر مشغله ای قرار می گیرند  که باید به هر شخصی و هر ادمی از دنیای داستان خود پاسخ دهند.

بابایی تصریح کرد: متن داستان شاعرانه است و درخدمت رمانتیک بودن قصه است. در این کتاب با یک رمان واقع گرای مدرن روبرو هستیم که به نوعی مدرن و داستانی رمانتیک دارد.

این منتقد، کتاب «زمستان با طعم آلبالو» را متفاوت از دیگر داستان هایی که نویسنده زن دارد دانست و خلق شخصیت ها و دیالوگ  ها را ستود.

در پایان، الهام فلاح نویسنده اثر با تائید انتقادات، گفت: من از سبک و ژانر خاصی تابعیت نمی کنم تنها مدعی هستم که یک کتابخوان حرفه ای هستم.امروزه نگاه بدی به نویسنده زن وجود دارد و یک نویسنده برای چاپ اثرش به روزمرگی و زنانه نویس و... متهم می شود.

وی افزود: هیچ تعصبی به قلم وسبک خودم ندارم اما قول خواهم داد آثار بعدی کاملتر و از دنیای زنانه فاصله خواهد داشت، احساس می کنم می توانم بهتر بنویسم.

این نشست با تعاریف رمان وانواع آن ونحوه شکل گیری و رواج این سبک در خارج و ایران توسط «ضحی کاظمی» نویسنده ادبی پایان یافت.

نشست نقد و بررسی کتاب در خانه فرهنگ و کتابخانه دکتر عظیمی به نشانی خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس – کوی مهنا یک هر دوهفته یکبار برگزار می گردد که به کتب نویسنده های کار اولی می پردازد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها