همزمان با فصل تابستان بعضی از جاذبه های گردشگری در استان ایلام رونق بیشتری می گیرند که در این بین سهم «غار زینه گان» از همه بیشتر است.
کد خبر: ۵۶۵۹۸۷

ایلام به لحاظ آب و هوایی دارای ویژگی های خاصی نسبت به دیگر مناطق کشور است به عبارت دیگر، فصول سال در ایلام چنان به هم آمیخته شده اند که نقاط گرمسیری و سرد سیری و معتدلش در آغوش هم بوده و از یکدیگر جدا نیستند و در حالی که در مناطق شمالی استان هوا سرد و کوه ها سفید پوشند هوای گرم و طبیعت بکر و سرسبز مناطق جنوبی استان پذیرای گردشگران و مسافران طبیعت است.

غار طبیعی مژاره، غار طبیعی خفاش، چشمه های آب گرم دهلران، مناظر طبیعی سراب آبدانان، تنگ بهرام چوبینه، آبشار ماربره و دره ییلاقی کلم بدره در دره شهر، طبیعت شیروان چرداول، تفرجگاه های جنگلی کنارسر مهران و شکارگاه شرازول ایوان و طبیعت کنار آن، دیگر جلوه ها و مناطق طبیعی استان ایلام هستند که نمونه های آن را کمتر می توان در غرب کشور جستجو کرد.

اگر تفرجگاه های جنگلی چغاسبز، مله پنجاو، خوران، تنگه دالاو، ابزا، چم گردلان، کبیرکوه و تجریان را هم به لیست جاذبه های طبیعی ایلام اضافه کنیم آنگاه خواهیم دیدی که طبیعت هیچ چیز را از این استان دریغ نکرده است.

غار طبیعی «زینه گان» شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران وجود دارد که همه ساله به ویژه در فصل تابستان مهمانان زیادی را به آنجا می کشاند.

مسیر دسترسی به غار «زینه گان» بدین ترتیب است که باید از از شهر ایلام به صالح آباد واقع در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام سفر کنید. این غار در صالح آباد کاملا شناخته شده است و تابلویی در نزدیکی امامزاده صالح مسیر را نشان می دهد.

از درون صالح آباد تا ورودی تنگ زینگان حدود پنج کیلومتر جاده خاکی نه چندان مناسب برای ماشین های سواری وجود دارد که عبور از این جاده خاکی نزدیک به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر چه غار طبیعی «زینه گان» برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده است اما زیبایی منحصر به فرد و شکل گیری این غار در دل منطقه ای گرمسیری از قابلیت های فراوانی برای جلب طبیعت گردان داخلی و خارجی برخوردار است.

در فصل تابستان با وجود گرمای بالای منطقه دشت صالح آباد به حدود 50 درصد بالای صفر می رسد، در میان غار زینگان انگار باران می بارد و بوی سبزه و گلها در میان نیزارها روح و تن را به میهمانی می خواند.

این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل های متعدد است و از آبچک های طبیعی باران طبیعی نقش می بندد و دل به مهمانی خنکی دعوت می کند.

اختلاف هوای داخل غار با بیرون بیش از 20 درجه سانیگراد تفاوت دارد و به همین علت غار «زینه گان» به غار بهشت معروف است.

سرخس ها و جلبک ها، گلها و گیاهان و رنگ سنگ ها و پیچ و خم غار انگار نقاشی طبیعی است که چشم ها را به زیبایی فرا می خواند.

غار شگفت انگیز «زینه گان» از شاخص ترین اثرهای طبیعی استان ایلام است که شمار زیادی مسافر را به خود جذب می کند و زاگرس با توجه به وجود آب و هوای متنوع و جغرافیایی دارای جاذبه های بکر و زیبایی است و ایلام در دل زاگرس جای گرفته است.

استان ایلام در منطقه ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است و بیشتر مساحت استان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی و یا تپه ماهور تشکیل می دهد که به شیب های تندی به دشت های کم ارتفاع منـتهی می شوند.

دره های شگفت، رودها و آبشارهای طرب انگیز، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده و به خاطر همین زیبایی طبیعتش است که به «عروس زاگرس» نامور گشته است.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سیروان مقدم كرمانشاهی
Netherlands
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
۰
۰
من از پدر و پدر بزرگم شنیده ام غار زینگان یا زینگه در نزدیكی صالح آباد (هجدانه)پائین تر از گنبد (گمگ) خاص علی واقع شده و علت این نام گذاری به نام اولین شخصی است كه به این غار پا گذاشت و آن شخص كوخا زینگه از طایفه بزرگ پنج ستونی های ایلام بوده است كه زمانی در آن حوالی میزیسته اند و نوادگان آن مرحوم اكنون در شهر های ایلام تهران و كرج ومنطقه مهدی آباد (بلگه) به نام فامیهای نظری- دوخانی - دوخائی - كوخائی - الهی فر - سكونت دارند و حتی درختی هم به این نام وجود داشته و شاید هنوز هم وجود داشته باشد (دار كوخا) یا درخت كوخا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها