معاون عمرانی استاندار خوزستان :

برخورد دوگانه وزارت نفت با «هورالعظیم»

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست از احیای تالاب‌ هورالعظیم خبر داد و گفت: با همکاری و کارشناسی طرف عراقی درصدد هستیم نسبت به احیا و بهبود وضعیت این تالاب اقدامی مشترک انجام دهیم.
کد خبر: ۵۶۵۷۵۰
احیای تالاب هورالعظیم با همکاری طرف عراقی

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هم اکنون در راستای احیای تالاب‌های هورالعظیم در 2طرف مرز ایران و عراق با کشور عراق توافقاتی صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: تالاب‌ هورالعظیم به عنوان یکی از بهترین تالاب‌های جهان از لحاظ تنوع زیستی مطرح می‌شود.

وی بیان داشت: تالاب‌ مزبور واقع در بخش عراقی با لطمات فراوانی روبرو شده‌ است چرا رژیم صدام از طریق ایجاد دیواره‌های هائل، خشک کردن تالاب و نیز تغییر کاربری تالاب‌ها در جهت تخریب این بخش از محیط زیست اقدام کرده بود.

به گفته مقدسی، دوسوم تالاب‌ هورالعظیم  در خاک عراق واقع شده است.

مدیر کل دفتر  زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست ابراز داشت: با همکاری و کارشناسی طرف عراقی درصدد هستیم تا نسبت به احیا و بهبود وضعیت این تالاب اقدامی مشترک انجام دهیم.

وی احیای تالاب هورالعظیم و همچنین ایجاد پارک صلح و دوستی را از اقدامات مشترکی دانست که میان ایران و عراق صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، هورالعظیم، هورالهویزه یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های داخلی ایران است. حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده‌است. ژرفای این هور (تالاب) کم است ولی تدریجا در وسط آن به چند متر می‌رسد. سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است.[1] مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود 118000 هکتار است.

هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است و دارای طول جغرافیای 47 درجه و 58 دقیقه تا 47 درجه 16 دقیقه و30 ثانیه طول شرقی و عرض جغرافیایی 31 درجه 53 دقیقه تا 41 درجه عرض شمالی است. این تالاب مشترکاً در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه استان خوزستان واقع گردیده‌است. هورالعظیم در جنوب غرب شهرستان هویزه واقع بوده و شهر رفیع (کاوه) مرکز بخش نیسان در3 کیلومتری آن قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها