ادبیات منظوم ایران در طول تاریخ ادبی، سرشار از میهن‌‌دوستی و عرق وطن‌خواهی و دفاع از کیان ملی است که نمونه بارز آن شاهنامه فردوسی است. شاعران ما در طول قرون متمادی هرگاه که دشمن متجاوز به این مرز و بوم حمله کرده از درون دل و سویدای جان به مبارزه با او پرداختند.
کد خبر: ۵۶۵۵۷۳
حماسه عشق و امید

در جنگ هشت ساله متجاوزانه بعث عراق علیه این میهن و این مردم شجاع، شاعران ایران زمین به طور منظم و یکپارچه به تشجیع رزمندگان و بسیج نیروهای مردمی پرداختند و جوهره شجاعت و پایمردی را در دل‌ها رویاندند که چهره‌هایی چون حمید سبزواری، علی معلم دامغانی، سپیده کاشانی، تیمور ترنج، قیصر امین‌‌پور، علیرضا قزوه، سیدحسن حسینی و رضا اسماعیلی مثال‌زدنی‌اند.

پس از فتح خرمشهر و بیرون راندن اشغالگران خام طمع، بسیاری از شاعران عاشق ملت و میهن به جشن برخاستند و این رویداد افتخارانگیز را به شکلی حماسی و شادمانه ستودند.

نمونه‌ای از آنها شعر «می‌وزد از خاک تو بوی بهشت» سروده رضا اسماعیلی است که آن را به خرمشهر قهرمان تقدیم کرده است.

شعر اسماعیلی که به شادمانی این فتح سروده شده، غزلی است در 9 بیت، پر از مهر به میهن، دفاع از کیان مقدس ملی و شادی بی‌حدوحصر از این فتح دل‌انگیز درست شبیه یک شاعر واقعی که زبان گویای ملت است:

مانده ز فهم تو دلم بی‌نصیب/ معجزه عشق، غرور غریب/ بیرق افراشته زخم تو/ حادثه‌ای پر ز فراز و نشیب/ می‌وزد از خاک تو بوی بهشت/ بوی خدا، بوی ظفر، بوی سیب/ خاک تو سرمنزل مقصود عشق/ ای وطن عشق! نداری رقیب/ قلب زمین، قبله خون، قاف زخم/ معجزه سرخ! عجیبی، عجیب/ مژده آزادی تو دلنواز/ خنده پیروزی تو دلفریب/ باز بخوان سوره «النازعات»!/ باز بخوان آیه «امن یجیب»/ خرم و سرسبز بمان تا ابد/ ای وطن چلچله‌های نجیب/ فتح تو یک معجزه روشن است/ نصر من الله و فتح قریب

اسماعیلی این غزل را که می‌توان فتحنامه سروده‌هایش نامید در سال 1377 سروده و شادی عمیق و گسترده خود را به عنوان یک شاعر ایرانی مسلمان وطن‌دوست هویت‌گرا بیان کرده است.

شاعر این سرزمین مثل هر ایرانی دیگری در یک چنین مواقع مهم و سرنوشت‌سازی نمی‌گوید اهل آذربایجان یا سیستان و بلوچستان یا خراسان یا گیلان ـ مازندران یا ایلام و خوزستان و کجا و کجا هستم.

می‌گوید من ایرانیم و همه جای ایران سرای من است. دیگر برایش زادگاه و محل تولد و... مطرح نیست. او شهروند ایران است و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند و تا پای جان برای دفاع از این میهن نازنین می‌ایستد.

سید محمود سجادی - شاعر و پژوهشگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها