نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب دو بند از بخش هزینه‌ای لایحه بودجه، به وزارت نیرو ، دولت و شهرداری ها به ترتیب مجوز انتشار اوراق مشارکت به میزان 30 هزار میلیارد ریال ،50 هزار میلیارد ریال و تا سقف70هزار میلیارد ریال را دادند.
کد خبر: ۵۶۵۵۶۷
مجوز به دولت،وزارت نیرو و شهرداری‌ها برای انتشاراوراق مشارکت

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ مجلس شورای اسلامی امروز نیز برای بررسی بودجه 92 جلسه داشت،نمایندگان در این جلسه با تصویب جزء دو بند24به وزارت نیرو اجازه داده شد برای افزایش توان تولیدی برق با 25هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری بخش های عمومی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی یا خارجی در سقف30 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کند.

نمایندگان مجلس پس از تصویب بند 25 نیز به دولت اجازه دادند مبلغ 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن به منظور اجرای طرح های انتفاعی خود منتشر و وجوه اخذ شده را به ردیف درآمد عمومی خزانه داری کل واریز کند.

همچنین مقرر شد منابع واریزی حاصل از این بند صرف طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام شود.

نمایندگان مجلس واگذاری این اوراق به بخش دولتی اعم از شرکت ها، بانک ها و سایر دستگاه ها را قبل از سررسید ممنوع کردند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه با تصویب جزء یک بند24بخش هزینه ای لایحه بودجه به چند وزارتخانه اجازه انتشار اوراق مشارکت ریالی و سکوک به میزان یکصد و50 هزار میلیارد ریال را دادند.


نمایندگان مجلس به شرکت های وابسته و تابعه وزارت نیرو ، نفت ، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، صنعت ، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اجازه دادند تا سقف یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی یا سکوک برای اجرای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصاد و مالی خود با اولویت اجرای پروژه ها و طرح های میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آب های مرزی احداث و تکمیل طرح های آب شیرین کن، تصفیه خانه های فاضلاب و نیروگاه های برق و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته منتشر کنند.


اوراق مشارکت فروش نرفته هر طرح قابل واگذاری به پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات همان طرح در سقف مطالبات معوق طرح با تایید ذی حساب و رییس دستگاه اجرایی ذی ربط است.


البته اوراق مشارکت واگذار شده قابل بازخرید قبل از سررسید از بانک عامل نیست.


نمایندگان مجلس بانک مرکزی را نیز موظف کردند به محض فروش اوراق مشارکت و سکوک ارزی و ریالی از دستگاه های اجرایی و شهرداری ها گزارش آن را نیز به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارت اقتصاد اعلام کنند.


آیین نامه اجرایی نحوه واگذاری، بازخرید و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت موضوع این بند با همکاری بانک مرکزی و معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور و وزارت اقتصاد تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.


نمایندگان مجلس با اضافه کردن تبصره ای اوراق مشارکت و سکوک منتشر شده در این بند را از پرداخت هرگونه مالیات معاف کردند.



همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند 23 بخش هزینه ای لایحه بودجه 92 را تصویب کردند.

با تصویب این بند همه بانک ها موظف شدند تا پایان شهریور ماه ، مانده وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات را که تا پایان سال 91 از سوی بانک های عامل به متقاضیان تخصیص یافته و بخشی از آن پرداخت و اجرایی شده است  با احتساب سود سپرده دوره ماندگاری وجوه نزد بانک برای اجرای طرح های توسعه و تبدیل زمین های شیب دار به باغات مثمر، توسعه عملیات آبخیزداری، توسعه عملیات آب و خاک و کشاورزی اختصاص دهند.همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب دو بند در بخش هزینه ای به شهرداری های کشور و سازمان های وابسته اجازه انتشار اوراق مشارکت دادند.

با تصویب جزء یک بند27به شهرداری ها و سازمان های وابسته آنها اجازه داده شد به طور مشترک یا انفرادی با مجوز بانک مرکزی و تایید وزارت کشور تا سقف70هزار میلیارد ریالاوراق مشارکت با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن منتشر کند.

همچنین شهرداری ها و سازمان های وابسته به آنها با تصویب جز2بند27بخش هزینه ای اجازه یافتند برای اجرای طرح های قطار شهری مبلغ16هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین بازپرداخت اصل و سود به نسبت50 درصد دولت و50درصد شهرداری ها با نرخ مالیاتی صفر منتشر کند.

بانک های عامل نیز موظف شدند به منظور تایید پروژه های املاک، اوراق بهادار، حساب های بانکی و سایر دارایی های شهرداری ها را به عنوان تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی لحاظ و صرفا با اخذ تضامین مذکور به پذیرش ارکان عاملیت،‌ ضمانت و پذیره نویسی اقدام کند.میزان سپرده بانک مرکزی و بانک عامل حداکثر 5 درصد است که در حساب کوتاه مدت سپرده گذاری و سود اوراق مطابق با دستگاه و شرکت های دولتی تعیین می شود.

بانک های عامل نیز موظفند به منظور تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی قراردادهای توسعه مترو و قطارهای شهری، اموال، املاک و طرح های دارای توجیه اقتصادی، فنی و مالی شهرداریهای ذی ربط را بپذیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها