تشکیل کنفدراسیون اسکواش غرب آسیا و عهده‌دار شدن ریاست آن برنامه‌ای بود که از دو سال پیش مسعود سلیمانی، رئیس فدراسیون اسکواش ایران به دنبال اجرای آن بود.
کد خبر: ۵۶۴۷۱۵
اسکواش ایران جان می گیرد

تشکیل کنفدراسیون اسکواش غرب آسیا و عهده‌دار شدن ریاست آن برنامه‌ای بود که از دو سال پیش مسعود سلیمانی، رئیس فدراسیون اسکواش ایران به دنبال اجرای آن بود.

سال توفانی اسکواش

رئیس فدراسیون اسکواش در گفت‌وگو با «جام‌جم» اظهار کرد: اسکواش سال را توفانی آغاز کرد. ما ابتدا در کمیته عضویت کنفدراسیون اسکواش آسیا کرسی گرفتیم و پس از آن علیرضا سنایی نیز علاوه بر این‌که به عضویت کمیته مربیان آسیا درآمد، به‌عنوان مربی برتر سال نیز انتخاب شد. اکنون هم که کنفدراسیون غرب آسیا را تشکیل داده‌ایم و ریاست آن را نیز طبق پیش‌بینی‌های خودمان به عهده گرفته‌ایم. درواقع موفقیت جدیدی که برای ما به دست آمد، حاصل هماهنگی خوب میان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بود. اسکواش ایران اکنون در بهترین حالت خود از زمان راه‌اندازی قرار گرفته است.

سنت‌شکنی در برابر کشورهای عربی

مسعود سلیمانی افزود: در اجلاسی که به منظور تشکیل و انتخاب رئیس کنفدراسیون غرب آسیا در تهران برگزار شد، غیر از ایران همه اعضا عرب زبان بودند که با این شرایط کار بسیار بزرگی انجام دادیم که ریاست این کنفدراسیون را به عهده گرفتیم. وقتی در چنین اجلاسی بیشتر شرکت‌کنندگان از کشورهای عربی باشد تقریبا محال است ایران بتواند به اهداف مختلف خود برسد، اما ما این‌بار سنت‌شکنی کردیم و ریاست فدراسیون تازه تشکیل اسکواش غرب آسیا را گرفتیم. این‌که بتوانیم میان کشورهای عربی غرب آسیا ریاست فدراسیون این منطقه را بگیریم خود یک موفقیت بسیار بزرگ است.

توسعه اسکواش در غرب و مرکز آسیا

رئیس فدراسیون اسکواش غرب آسیا درباره وظایفی که او در سمت جدیدش خواهد داشت، گفت: نخستین وظیفه ما این است که به کشورهای غرب آسیا در زمینه توسعه اسکواش کمک کنیم. دومین مسئولیت ما نیز سر و سامان دادن به اوضاع اسکواش در کشورهای منطقه آسیای میانه از جمله افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان است. برخی از کشورهای آسیای میانه اصلا ورزشی به نام اسکواش ندارند و ما با ارائه برنامه‌هایی باید این ورزش را در این کشورها راه‌اندازی کنیم.

تحت پوشش قرار دادن کشورهای غرب آسیا و آسیای میانه در شرایطی که اوضاع اسکواش کشور خودمان را هم باید بهبود دهیم کار بسیار سختی است، اما از آنجا که برنامه‌های زیادی داشتیم و نسبت به توانایی های مدیریتی و اجرایی اسکواش ایران اطمینان زیادی وجود داشت برای هدایت فدراسیون غرب آسیا اصرار کردیم و اکنون نیز آماده پذیرش همه این مسئولیت‌ها هستیم. ما اسکواش را به‌طور همزمان در ایران و سایر کشورهای غرب و مرکز آسیا توسعه می‌دهیم و مقدمات پیشرفت بسیار بزرگی را فراهم می‌کنیم.

مشهد میزبان غرب آسیا

وی به عهده داشتن ریاست فدراسیون اسکواش غرب آسیا را بهترین موقعیت برای میزبان شدن ایران در رقابت‌های بین‌المللی می‌داند. او در این خصوص گفت: از هم‌اکنون مشهد به‌عنوان میزبان دو رقابت در رده‌های سنی 17 و 19 سال پسران غرب آسیا انتخاب شده است که این رقابت‌ها از بیست و چهارم شهریور آغاز می‌شود.

اتحاد کشورهای غرب آسیا

سلیمانی عنوان کرد: ما از لحاظ پتانسیل چیزی از کشورهای شرق آسیا کم نداریم، اما آنها هر لحظه پیشرفت می‌کنند و ما کند به جلو گام بر‌می‌داریم. دلیلش هم این است که کشورهای غرب آسیا پیش از این متحد نبودند، اما کشورهای شرق آسیا که اکنون حرف اول را در اسکواش قاره می‌زنند تعامل خوبی با یکدیگر دارند. اکنون این اتحاد با تشکیل فدراسیون غرب آسیا به وجود آمده است و در آینده نیز بیشتر خواهیم کوشید این ارتباط و همبستگی را افزایش دهیم.

اسکواش، یک رشته پرطرفدار

رئیس فدراسیون اسکواش در پایان گفت: از راه‌اندازی رسمی اسکواش در ایران 18 سال بیشتر نمی ‌گذرد، در حالی که سایر ورزش‌های راکتی فعال در ایران بیش از 70 سال قدمت دارند. ما در این مدت کوتاه تلاش بسیار کردیم تا اسکواش را میان مردم جا بیندازیم. اسکواش کاملا سازمان‌یافته پیش می‌رود و با توجه به این‌که بتازگی ریاست کنفدراسیون غرب آسیا را هم به عهده گرفته‌ایم، سریع‌تر می‌توانیم اسکواش را به مردم بشناسانیم. اسکواش در حال جان گرفتن است و در آینده‌ای نزدیک به یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار تبدیل خواهد شد.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها