این روزها که در روزهای پایانی اردیبهشت بسر می‌بریم، بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران که اکرانشان از نوروز آغاز شده بود یا با سینماها خداحافظی کرده‌اند یا به کف فروش خود رسیده‌اند.
کد خبر: ۵۶۴۶۹۴
خداحافظی سینما با پرفروش‌ها

فیلم‌های رسوایی و حوض نقاشی به عنوان دو فیلم پرفروش اکران سینماها نیز این روزها جای خود را به فیلم‌های جدیدتری داده‌اند و پیش از این نیز فیلم‌هایی چون قاعده تصادف و تهران ۱۵۰۰ با اکران سینماها خداحافظی کردند.

البته تعدادی از سینماها به شکل محدودی به نمایش این فیلم‌ها ادامه می‌دهند. از سویی دیگر فیلم‌هایی چون آقای‌الف و تلفن همراه آقای رئیس‌جمهور هر دو از ساخته‌های علی عطشانی و ملکه ساخته محمد‌علی باشه‌آهنگر بتازگی به اکران سینماها اضافه شده‌‌اند.

«حوض نقاشی» 2 میلیارد تومانی ‌‌

از میان فیلم‌های اکران شده از نوروز ۹۲ در سینماها فیلم حوض نقاشی فیلم منحصربه‌فردی است چون هم توانسته از فروش بسیار خوبی برخوردار شود و هم منتقدان و نویسندگان روزنامه‌ها و سایت‌ها و نشریات تخصصی استقبال بسیار خوبی از این محصول حوزه هنری کرده‌اند.

اتفاقا تعدادی از منتقدان رویکرد اخیر حوزه هنری در تحریم فیلم‌ها از جمله تحسین‌کنندگان فیلم حوض نقاشی بوده‌اند. همچنین روزنامه‌های مختلفی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب و طرفدار دولت و منتقد دولت به تحسین از این فیلم پرداخته‌اند.

فیلمی چون قاعده تصادف نیز در میان منتقدان سینما و نویسندگان سینمایی فیلم بسیار محبوبی بوده و حتی مقداری محبوب‌تر از حوض نقاشی، ولی قاعده تصادف از فروش خوبی برخوردار نشد. از سویی دیگر رسوایی که همانند دیگر آثار ده‌نمکی اثر پر مخاطبی بود مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.

حوض نقاشی به روایت شهاب حسینی ‌‌

شهاب حسینی، بازیگر فیلم حوض نقاشی در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است: حوض نقاشی فیلمی متعلق به دوران‌ماست.

از شهاب حسینی پرسیده شده در زمانه‌ای که هرکس می‌دود تا به هر طریقی گلیمش را از آب بیرون بکشد و این را ارزش می‌داند؛ فیلمی که در آن دو نفر با همت خود و با یاری دیگران بسختی می‌کوشند تا از پس مشکلات برآیند، شما را به این شک نینداخت که در فیلمی حضور دارید که متعلق به این زمانه نیست؟ شهاب حسینی در پاسخ به این پرسش صریح جواب جالبی داده و گفته: «اتفاقا چون همه بدبختی‌های ما از همین تقلاها بیرون می‌آید و نگاهمان به زندگی ایراد دارد، این فیلم مال همین دوران است. امروز با اوضاع فعلی اقتصادی اصلا نوع رفتار آدم‌ها عوض شده است. این فیلم برای دورانی است که تعدادی آدم از صبح تا شب در بازار بورس می‌نشینند و قیمت‌ها را دنبال می‌کنند. به‌نظرم کودکی آنها مرده است و رضا و مریم حوض نقاشی کودکی زنده‌ای دارند.»

فیلمی برای امید دادن‌

‌شهاب حسینی در بخش دیگری از این اظهار نظرش معتقد است: «داستان فیلم درباره تلاش رضا و مریم برای به‌دست آوردن مهارت زندگی به مدد عشق است. این دو در حال جنگیدن با شرایط بی‌رحم زندگی‌اند. کار ما این است که جهان را برای مخاطب تحمل‌پذیر کنیم. این کار هم فقط با امید دادن ممکن است.»

«رسوایی» همچنان رکوردشکن ‌

رسوایی ده‌نمکی پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی بود که همانند سه‌گانه اخراجی‌های ده‌نمکی تماشاگران زیادی را جذب کرد.

رسوایی همانند کارهای قبلی ده‌نمکی در میان طیف‌های مختلف منتقدان طرفداران چندانی نداشت و منتقدان مختلف ـ از منتقدان طیف روشنفکری گرفته تا منتقدان رسانه‌های اصولگرا ـ به این ساخته ده‌نمکی توجه ویژه‌ای اما از نوع منفی آن داشتند.

رسوایی از زمان جشنواره اینچنین مورد غضب منتقدان قرار گرفت. حملات منتقدان به رسوایی به حدی بود که صدای اکبر عبدی در برنامه هفت درآمد و او در اظهار نظری جنجالی، اتهامات سنگینی را نثار منتقدان فیلم ده‌نمکی کرد. این اظهارات آنقدر تند و تیز بود که حتی ده‌نمکی را مجبور به عذرخواهی کرد.

مناظره جذاب در «هفت» برای رسوایی‌

یکی دو هفته پیش هم ده نمکی دوباره به برنامه هفت آمد و مناظره جانانه‌ای با یکی از سرسخت‌ترین منتقدانش یعنی حسین معززی‌نیا، سردبیر ماهنامه سینمایی همشهری۲۴ داشت؛ مناظره‌ای که برنامه هفت را به برنامه‌ای جذاب تبدیل کرد.

در برنامه هفت همچنین نظرسنجی جالبی برگزار شد و این سوال مطرح شده بود که کدام شاخصه فیلم رسوایی برای شما جذاب‌تر است که در پایان برنامه گزینه نقد تظاهر و ریاکاری در جامعه و گزینه هیچ‌کدام به ترتیب بیشترین رای را به‌دست آورد.

«تهران ۱۵۰۰»؛ سرمایه‌گذاری که امیدوار شد‌‌

انیمیشن تهران ۱۵۰۰ نیز از آثار اکران شده نوروزی در سینما‌ها بود که با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد.

این فیلم که دوسال پیش با استقبال نسبی از سوی منتقدان در جشنواره فجر مواجه شده بود، در نوروز امسال فروش بسیار خوبی داشت و با توجه به فضای شاد و مفرح آن مردم استقبال خوبی از آن کردند.

این فیلم در ایام نوروز پس از فیلم رسوایی پرفروش‌ترین فیلم سینماهای تهران بود، ولی با پایان تعطیلات نوروزی استقبال از این فیلم به شکل محسوسی پایان یافت و رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌ها در اختیار حوض نقاشی قرار گرفت.

در طول اکران فیلم تهران ۱۵۰۰ کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم در مصاحبه‌های مختلفی عنوان کرده بودند اگر این فیلم از فروش خوبی برخوردار شود، نسبت به سرمایه‌گذاری مجدد در زمینه ساخت چنین فیلم‌هایی امیدوارتر خواهد شد.

با توجه به موفقیت تهران ۱۵۰۰ باید گفت سرمایه‌گذاران این فیلم آدم‌های امیدوارتری شده‌اند.

«قاعده تصادف»؛ ناراضی از شرایط اکران ‌

قاعده تصادف ساخته بهنام بهزادی اگرچه یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای مستقل ایران است، اما به‌دلیل این‌که در زمان بسیار بدی اکران شد، فروش خوبی نداشت.

سینماهای کم و اطلاع‌رسانی نامناسب از جمله دلایل شکست این فیلم در گیشه بود. به طوری که امیر جعفری در برنامه هفت با گلایه از این‌که به عنوان بازیگر این فیلم از زمان اکران آن اطلاعی نداشته است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد سیستم مریض است، چون نه تبلیغاتی دیدیم و نه تیزری.

ملکه در مسیر قاعده تصادف‌‌

ملکه ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر نیز از جمله فیلم‌هایی است که این روزها در سینماها اکران شده است.

این فیلم که از مضمونی دفاع مقدسی برخوردار است، از فروش چندان خوبی برخوردار نشده و دست‌اندرکاران این فیلم بشدت از وضع اکران این فیلم گله‌مندند. به نظر می‌رسد ملکه دقیقا به وضع فیلم قاعده تصادف دچار شده؛ اگر چه همانند فیلم قاعده تصادف نیز فیلم ارزشمندی است.

آقای الف و تلفن همراه: 2 فیلم از یک کارگردان‌

سینمای ایران و اکران فیلم‌ها آنقدر در این سال‌ها بی‌برنامه و بی‌حساب کتاب شده است که هم‌اکنون دو فیلم از یک کارگردان بر پرده سینماها قرار دارد؛ یعنی آقای الف و فیلم تلفن همراه آقای رئیس‌جمهور که کارگردان هر دوی این فیلم‌ها علی عطشانی است. چند سال پیش و در یک زمان ناگهان پنج فیلم از یک بازیگر اکران شد.

آقای الف فیلمی است که دست‌اندرکاران آن به شکل قابل‌توجهی روی یک مساله مانور زیادی می‌دهند؛ این‌که این فیلم اولین فیلم سه‌بعدی تاریخ سینماست البته منتقدان این فیلم با انتقاد از فیلمنامه ضعیف آن می‌گویند چنین فیلمنامه‌ای در حد و اندازه‌های یک فیلم سه‌بعدی نیست. آقای الف در اکران محدود خود از فروش چندان خوبی برخوردار نشده است.

وضع اکران سینماها به روایت یک سینمادار‌‌

مدیر سینما «اریکه ایرانیان» معتقد است اکران نوروز 92 نسبت به مدت مشابه در یکی دو سال گذشته چندان تعریفی نداشته است.

سین اسلامی درباره وضع استقبال مخاطبان از فیلم‌های نوروزی امسال در پردیس اریکه ایرانیان بیان کرد: استقبال از فیلم‌ها در سینمای ما خیلی تعریفی نداشت، البته این موضوع را در مقایسه با سال‌های قبل می‌گویم چرا که ما در سال قبل، فروش روزانه‌مان به 24 میلیون تومان هم می‌رسید اما امسال بیشترین فروش روزانه‌مان 16 میلیون تومان بود.

وی یادآور شد: ما سال قبل «گشت ارشاد»، «خصوصی» و «انتهای خیابان هشتم» را داشتیم که مردم از آنها استقبال خوبی می‌کردند، دو سال قبل نیز «اخراجی‌ها» فروش فوق‌العاده‌ای داشت اما متاسفانه امسال استقبال مخاطبان حداقل در سینمای ما نسبت به دو سال قبل خیلی تعریفی نداشته است.

اسلامی درباره افزایش قیمت بلیت سینما و تاثیر آن در استقبال مخاطبان هم عنوان کرد: قیمت قبلی بلیت سینما اریکه 5250 تومان بود که این قیمت از نوروز امسال به 6000 تومان افزایش پیدا کرد، فکر نمی‌کنم در این دوره کسی به دلیل 750 تومان سینما رفتنش ترک شود.

آزاده کریمی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها