اگر سرطان زودتر سراغ خانمی برود و او را در سنین باروری درگیر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا آن خانم باز هم می‌تواند لذت مادر‌شدن را تجربه کند و اگر نوزادش به دنیا بیاید، تغذیه کودک چطور خواهد بود؟ آیا مادر به دلیل مشکلاتی که دارد، ناچار است از شیرخشک کمک بگیرد یا با شیر خودش هم می‌تواند کودک را تغذیه کند؟
کد خبر: ۵۶۴۰۱۶
بارداری و شیردهی پس از تشخیص سرطان

بی‌شک این پرسش‌‌ها در ذهن تمام خانم‌های جوان می‌چرخد و ندانستن واقعیت، نگرانی آنها را افزایش می‌دهد، سوال‌هایی که اغلب در مورد بارداری و شیردهی پس از ابتلا به سرطان سینه وجود دارد.

در گذشته، افراد بر این باور بودند که بیماران پس از ابتلا به سرطان سینه نباید باردار شوند؛ در حالی که امروزه حتی در بعضی مطالعات مشخص شده است بارداری می‌تواند اثرات مثبتی در روند بهبود سرطان پستان داشته باشد.

البته برای بیشتر خانم‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، امکان بارداری وجود ندارد، چون سن بروز سرطان سینه در مقایسه با سن باروری به نسبت زیاد است.

به این معنی که درصد زیادی از بیماران بالای 45 تا 50 سال هستند و کسانی که سن کمتری دارند نیز باید دوره درمان طولانی‌ای را بگذرانند.

به عنوان نمونه اگر بیماران تحت هورمون درمانی قرار بگیرند، حداقل تا پنج سال نمی‌توانند باردار شوند و به همین دلیل امکان بارداری برای تمام بیماران وجود ندارد. براساس برآوردها، مشخص شده است حدود 10 تا 15 درصد بیماران، شانس باروری دارند و پس از طی درمان، می‌توانند باردار شوند.

همچنین نباید این نکته را از یاد ببریم که بارداری در زمان شیمی درمانی و هورمون درمانی ممنوع و تقریبا غیرممکن است، اما مدتی پس از آن، قدرت باروری تعداد قابل توجهی از خانم‌ها دوباره برمی‌گردد و این بازگشت بیش از هر عامل دیگری به سن بیمار بستگی دارد.

روش‌های مدرنی هم برای حفظ باروری وجود دارد؛ مانند حفظ سلول تخم یا بافت تخمدانی در محیط آزمایشگاهی در طول مدت شیمی‌درمانی و کاشت دوباره آن در بدن مادر که البته تمام این روش‌ها در مراحل تحقیقاتی هستند.

از طرف دیگر، تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز مشکلی نخواهد داشت و خانمی که دچار سرطان سینه شده است نیز می‌تواند به فرزندش شیر دهد.

معمولا توصیه می‌شود هنگام درمان سرطان سینه، مادر نوزاد را از شیر خودش تغذیه نکند، ولی پس از آن شیردهی ممنوعیتی نخواهد داشت.

با این حال، چون بافت غدد شیری که جراحی می‌شود یا تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرد تا حد زیادی آسیب می‌بیند، ممکن است مادر نتواند از سمتی که سینه جراحی یا پرتودرمانی شده است به نوزادش شیر بدهد، ولی به‌طور کلی مشکلی برای شیردهی نوزاد وجود ندارد.

بیشتر خانم‌ها هم نگران افزایش احتمال ابتلا به سرطان برای فرزندشان هستند و تصور می‌کنند چون آنها پس از بیماری بچه‌دار شده‌اند، خطر سرطان، فرزند آنها را بیشتر تهدید می‌کند. در صورتی که باید گفت به‌طور‌کلی، خطر بروز سرطان برای فردی که یکی از بستگان درجه اولش دچار این بیماری شده باشد، دو برابر افراد عادی جامعه است، اما این بیماری از مادر به فرزند منتقل نمی‌شود.

دکتر نیلا طبسی -‌ جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها