در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
راویان کتاب در جریان گفتوگو با سایه از مکتوب کردن جزئیترین حرفها و حرکات شاعر نیز نگذشتهاند به گونهای که در بخشهایی از کتاب، خواننده احساس میکند در حال خواندن یک فیلمنامه است نه یک گفتوگوی ادبی و فاخر و اتفاقا همین جزئینویسیها کتاب را برای خوانندگان غیرحرفهای جذاب و خواندنی کرده است.
سایه در بخشهای زیادی از کتاب هنگام بازگفتن خاطرات خود از شاعران، هنرمندان و چهرههای شاخص فرهنگی، حرفهایی بر زبان رانده که با نقد ادبی و هنری بسیار فاصله دارد.
پیر پرنیاناندیش، بسیاری از حرکات، رفتارها، عادات و حتی باورها و مسائل شخصی دوستان نزدیک خود را هم فاش کرده است و گاهی این افشاگریها تا حد تقلید صدا و نحوه خندیدن و شعر خواندن شاعران و هنرمندان کشور نیز پیش رفته است.
سایه در پیر پرنیاناندیش غزلهای خود را به عنوان معیاری برای غزل امروز در نظر گرفته و با همین سنجه به نقد غزلپردازان صاحبنام امروز پرداخته است.
پیر پرنیاناندیش ازکنار نام چند نفر از غزلپردازان بزرگ روزگار ما صرفا به خاطر این که زبان و اندیشهای نوتر و متفاوت تر از خود او دارند به سادگی گذشته و با گفتن تعابیری مثل: چند تا غزل خوب دارد، بد نیست، تا اندازهای میآید و متوقف میشود و ... تلاش کرده حضور و تاثیر این شاعران را در ادبیات امروز بی اهمیت جلوه دهد. شاعرانی مثل حسین منزوی، قیصر امینپور و محمدعلی بهمنی که هر کدام حداقل در غزل کارنامهای درخشان دارند و پیروان بیشمار.
در عوض دوستان و نزدیکان و همنسلان خود را بسیار ستوده و گاهی آنها را تا آسمان بالا برده است؛ شاعرانی که بعضا در شعر امروز حضور چندانی ندارند و فراموش شدهاند.
هوشنگ ابتهاج حتما میداند که بخش زیادی از شهرت شعرها و تصنیفهای خود را مرهون پُستی است که در رادیو داشته،آن هم در زمانی که رادیو یک رسانه فراگیر بوده و همهجا حضور داشته است و اگر همین پُست را خیلی از شاعران و همنسلان او داشتند به همان میزان غزلها، تصنیفها و کلام آنها نیز شنیده میشد و در یادها میماند و قطعا میداند که بخش زیادی از اعتبار خود را در غزل مرهون شهریار است؛ شهریاری که سایه و تاثیر غزل هایش بر غزلهای سایه غیرقابلانکار است. زبان و ترکیب سازیهای سایه در بسیاری از غزلهایش شدیدا تحت تاثیر شهریار است، همان شهریاری که سایه در این کتاب ساعتها به اعتیاد او با جزئیات کامل اشاره کرده و تقلید صدای او را استادانه به نمایش گذاشته است.
پیر پرنیاناندیش درست است بخشی از تاریخ ادبیات و موسیقی ایران را از زبان یک شاعر به ما منتقل میکند، ولی در جاهای زیادی هم خواننده حرفهای را میآزارد و خواننده در پایان این کتاب به این نتیجه میرسد که ای کاش نام کتاب با محتوای آن نسبت بیشتری داشت.
سعید بیابانکی - شاعر و ترانه سرا
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: