درد ستون فقرات گردنی و کمری از مشکلات شایعی است که افراد زیادی از آن شکایت دارند و یکی از مهم‌ترین علل مراجعه به مراکز درمانی است.
کد خبر: ۵۶۳۵۹۹
کاربرد طب سنتی در دردهای ستون فقرات

هرگونه التهاب، تورم و ضایعه در عضلات، تاندون‌ها، ‌ستون مهره‌ها، مفاصل بین مهره‌ای، دیسک بین مهره‌ای، اعصاب، عروق خونی و نخاع می‌تواند باعث ایجاد درد در موضع یا نقاط دورتر به‌شکل دردهای تیر کشنده، خنجری، سوزنی، احساس گزگز یا بی‌حسی شود.‌

شایع‌ترین علل این‌گونه دردها گرفتگی عضلات، فتق دیسک بین مهره‌ای، انحراف جانبی ستون فقرات، آرتروز، تنگی کانال نخاع و تومور است که عوامل متعددی مانند روش نادرست راه رفتن، نشستن یا ایستادن، سن بالا، اضافه وزن، ضربه، پوکی استخوان، بیماری‌های متابولیک، ورزش طولانی مدت و ناصحیح بیماری‌های روانی می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد.

غیر از روش‌های رایج دارویی و جراحی، برای کاهش این‌گونه دردها می‌توان از روش‌هایی کم‌عارضه‌تر نیز تحت نظر متخصص مربوط استفاده کرد.

طب سوزنی یکی از روش‌های شناخته شده برای کاهش یا بهبود انواع دردهای عضلانی ـ اسکلتی از جمله دردهای ستون فقرات است.

در این روش سوزن‌های بسیار نازکی وارد نقاط خاص در پوست و عضلات اطراف موضع درد و نقاط دیگر بدن می‌شود که می‌تواند با کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلانی، بهبود جریان خون ناحیه، کاهش التهاب و آزاد شدن مواد ضددرد از پایانه‌های عصبی به کاهش یا بهبود بیمار بینجامد.

سوزن‌های استفاده شده در طب سوزنی باید استریل و یکبار مصرف بوده و انجام این روش بدون درد است.

برحسب شرایط بیمار، گاهی می‌توان از تحریک این نقاط با الکتریسیته، گرما و لیزر نیز استفاده کرد.

همزمان با طب سوزنی می‌توان از بادکش‌گذاری نیز به‌عنوان یک روش کمکی در کاهش دردهای ستون فقرات استفاده کرد.‌

ماساژ نیز در صورتی که از سوی یک متخصص انجام شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ البته باید دقت کرد اگر ماساژ به طریق علمی و صحیح انجام نشود، می‌تواند در برخی موارد بیمار را دچار عارضه کند.

بعضی از گیاهان نیز خاصیت ضد درد دارد از آن جمله می‌توان به آنیسون، زنجبیل، دارچین، زنیان، مقل، دانه اسفند، تخم کرفس، جیسنگ، نعنا و زیره اشاره کرد.

برخی فرآورده‌های طبیعی از جمله زردچوبه، مرزنجوش، ترکیبات نعنا، رزماری، بادیان و روغن بابونه را نیز می‌توان به صورت مالیدنی در موضع برای کاهش التهاب و درد استفاده کرد.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها