خبر برگزاری یک تور ـ کنسرت، برای ما پایتخت‌نشین‌ها شاید به دلیل برگزاری برنامه‌های متعدد هنری، چندان جذاب نباشد و از کنارش می‌گذریم. همین خبر اما در دیگر استان‌های کشورمان می‌تواند خبری بسیار خوب برای هموطنانمان باشد، هر چه باشد این عزیزان از تهران دور هستند و اغلب هم علاقه زیادی به حضور در کنسرت‌های موسیقی دارند.
کد خبر: ۵۶۲۶۶۴
این اتفاق عادی نیست

اما همین خبر خوش در موارد زیادی با برخوردهایی که برخی مسئولان محلی و استانی با آن انجام می‌دهند به خاطره‌ای تلخ تبدیل می‌شود که حلاوت آن را از بین می‌برد.

بسیار پیش آمده که اهالی موسیقی مجوز اجرای برنامه در یک شهر را پیدا کرده‌اند، اما مسئولان شهری دیگر که فقط چند کیلومتر با آن فاصله دارد، اجازه اجرای همان برنامه را به گروه‌های موسیقی نداده‌اند. نمونه این اتفاق و در شکلی پیچیده‌تر در تور ـ کنسرت محمدرضا لطفی در جنوب کشور رخ داده است.

این موسیقیدان برجسته کشورمان که تور ـ کنسرت سال گذشته‌اش در شمال کشور هم با ناسازگاری‌ هایی از سوی مسئولان محلی روبه‌رو شده بود، این بار هم با مشکلاتی مواجه شده است.

او یک شب در شهر بهبهان کنسرتش را روی صحنه بُرد اما برای شب دوم با لغو مجوز روبه‌رو شد و نتوانست برنامه‌اش را اجرا کند.

جا دارد مسئولان از خودشان بپرسند چرا وقتی یک گروه موسیقی اجرایی بدون حاشیه و سالم دارد، یک شب اجازه اجرا به آن می‌دهند و شب دیگر نه. یعنی یک شب موسیقی‌شان قانونی است و از فردا می‌شود غیرقانونی؟ واقعا تا چه زمانی اهالی موسیقی باید بهای سنگین نگاه‌های غیرتخصصی و نادرست برخی مسئولان استانی نسبت به موسیقی را بدهند؟ فرض محال اگر هم در شب نخست اجرای هنرمند اتفاقاتی رخ‌داده که مورد تائید مسئولان نبوده است دست‌کم بیایند و خیلی شفاف دلایل و شواهدشان را بیان کنند تا این چنین نه اهالی موسیقی دلگیر و آزرده خاطر شوند و نه مردمی که با هزار امید و آرزو برای دیدار با هنرمند محبوب‌شان بلیت تهیه کرده‌اند گرفتار سردرگمی و بلاتکلیفی شوند.

به نظر می‌رسد خبر لغو کنسرت‌های موسیقی مانند اکران یک فیلم و انتشار یک کتاب به خبری عادی تبدیل شده است و آن را روال طبیعی برگزاری کنسرت‌ها در ایران می‌دانند. آن‌قدر که فکر می‌کنند خب طبیعی است که محمدرضا لطفی در بابل اجرا کند و در آمل مجوز نگیرد.

حالا دیگر حتی طبیعی است که امشب در بهبهان اجرایش مجاز باشد و فردا بشود خلاف قانون. این اتفاقات همه به ضرر موسیقی و منافع ملی ماست و خبر لغو هر کنسرت و برنامه هنری در ایران آب ریختن به آسیاب کسانی است که می‌خواهند بگویند ایران کشور محدودی است و هنرمندانش برای کار هنری خود با مشکل مواجهند.

زینب مرتضایی‌فرد -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها