گفتگو با "علیرضا احمدی خرم "کاریکاتوریست،به بهانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان بوشهر؛

تجسم هنر

شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران از محفوظ ماندن ۵ ستاره کیفی این دوسالانه خبر داد و گفت: حضور ۱۵۰ بانوی کاریکاتوریست در این دوسالانه نشان داد این هنر مردانه نیست.
کد خبر: ۵۶۲۲۱۰
رقابت 150 بانوی کاریکاتوریست در دهمین دوسالانه کاریکاتور

به گزارش فارس، نشست خبری دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران با حضور اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این دوسالانه صبح امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

امیرنیا در آغاز این نشست به تأخیر چند ساله در برگزاری این دوسالانه اشاره کرد و گفت: نهمین دوسالانه کاریکاتور تهران سال 88 برگزار شد و دهمین دوره آن قرار بود در سال 90 برگزار شود که به دلیل تراکم برنامه‌های ما در سال 90 و موانعی که پیش رو داشت، این دوسالانه برگزار نشد ولی با توجه به جایگاه عالی کاریکاتور ایران در دنیا و حمایت مرکز هنرهای تجسمی از این دوسالانه،‌جایگاه و پایگاه دوسالانه کاریکاتور تهران در دنیا حفظ شد.

 او درباره برگزار نشدن این دوسالانه در سال 91 هم گفت:‌ تراکم برنامه‌ها و پرهیز از موازی کاری سبب شد که برگزاری این دوسالانه به سال 92 موکول شود تا هنرمندان کاریکاتوریست نیز با مشکل موازی کاری مواجه نشوند و در حقشان اجحاف صورت نگیرد.

ارسال 320 اثر از هنرمندان 89 کشور

 مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور و دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران نیز به ارائه آماری از این دوسالانه پرداخت و گفت: در این دوره 320 اثر از هنرمندان 89 کشور جهان به دبیرخانه دوسالانه کاریکاتور رسیده است که ایرانی‌ها با 484 اثر بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در این دوره دارند.

وی افزود: هنرمندان ایرانی در اولین دوسالانه کاریکاتور تنها 11 نفر بودند که افزایش این تعداد به 484 کاریکاتوریست نشان دهنده این است که این دوسالانه در ارتقاء سطح کیفی هنر کاریکاتور تأثیرگذار بوده است.

شجاعی گفت: از بین 3200 اثر 514 اثر به بخش نمایشگاه دوسالانه راه یافته است که در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا روی دیوار می‌رود.

دهمین دوسالانه در 5 بخش برگزار می‌شود

 او با اشاره به بخش های مختلف این دوسالانه گفت: دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران در 5 بخش برگزار می‌شود،‌امسال بخش طراحی کاراکتر را با موضوع گربه ایرانی به بخش‌های دوسالانه اضافه کرده ایم که 77 اثر به این بخش از نمایشگاه راه یافته و با استقبال خوبی هم رو به رو شده است.

وی افزود: در بخش موضوعی دوسالانه با موضوع خرافه‌پرستی 126 اثر ارائه می‌شود،‌در بخش آزاد 146 اثر و در بخش کمیک استریپ هم که از دوره پنجم دوسالانه اضافه شده است،‌64 اثر ارائه می‌شود و در بخش کاریکاتور چهره نیز 107 اثر روی دیوار خواهد رفت.

 حضور 150 بانوی کاریکاتوریست

 شجاعی به حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره از دوسالانه هم اشاره‌ای کرد و گفت: ترکیه با 56 هنرمند،‌برزیل با 46 هنرمند،‌اندونزی با 43 هنرمند و چین با 23 هنرمند در این دوره بیشترین تعداد هنرمندان را شامل می‌شوند و ایران نیز با 484 هنرمند بالاترین میزان شرکت کننده را در این دوره دارد.

شجاعی حضور هنرمندان زن را در این دوسالانه اتفاق نادری عنوان کرد و گفت: در این دوره 153 کاریکاتوریست زن شرکت کرده‌اند که اتفاق نادری است و نشان می‌دهد برخلاف تصور برخی کشورها کاریکاتور هنری مردانه نیست.

دبیر دهمین دوسالانه کاریکاتور هیئت انتخاب این دوسالانه را شامل علی جهانشاهی،‌جمال رحمتی، محمدرضا دوست محمدی،‌بهرام عظیمی و بهرام ارجمندنیا معرفی کرد که کار انتخاب اولیه آثار این دوسالانه را بر عهده داشته‌اند.

برگزاری همزمان دوسالانه کاریکاتور در 2 استان

امیرنیا در بخش دیگری از این نشست از برگزاری همزمان این دوسالانه در استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خبر داد و گفت: با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان، همزمان با این دوسالانه، منتخبی از آثار هنرمندان خارجی و ایرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نمایش درخواهد آمد و بعد از آن به مدت یک ماه در موزه هنرهای معاصر آبادان روی دیوار خواهد رفت.

تجلیل از پیشکسوتان کاریکاتوریست در جشنواره تجسمی فجر

در ادامه اصغر امیرنیا در پاسخ به سؤال فارس درباره تجلیل از پیشکسوتان کاریکاتوریست ایران توضیح داد: همزمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پیشکسوتان هنرمند در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی تجلیل می‌شود که در سال 91 هم کامبیز درم‌بخش از میان هنرمندان کاریکاتوریست تجلیل شد و نشان عالی هنرهای تجسمی را دریافت کرد،‌بنابراین ترجیح ما این است که از این هنرمندان در یک رویداد بزرگ‌تر مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجلیل شود که امسال نیز برای سال 92 از تعدادی دیگر تجلیل خواهد شد.

 در ادامه این نشست شجاعی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کم شدن تعداد کشورهای شرکت‌کننده متأثر  از تأخیر در برگزاری این دوسالانه در موعد مقرر گفت: نسبت به دوره قبل تنها دو کشور کم شده است که تعداد زیادی نیست، ضمن این که ما در اعلام فراخوان و اطلاع‌رسانی هیچ تأخیری نداشتیم.

newsQrCode
برچسب ها: کاریکاتور
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها