قسمت مهمی از هر روز، معمولا در آشپزخانه به تهیه و برنامه‌ریزی برای تعیین نوع غذا می‌گذرد. اگر این‌ فعالیت روزانه با بی‌دقتی و از سر بی‌حوصلگی انجام شود، ممکن است تاثیر منفی بر سلامت غذا داشته و خستگی جسمی درپی داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۱۳۷۸

با کمی دقت و صرف زمان مناسب برای انجام این کار می‌توان به نتیجه‌ای دلخواه رسید.مخصوصا در این روزها که اصولا افراد خانواده دور هم جمع هستند و مادر خانواده می تواند با تهیه ی غذاهای مطبوع  البته با برنامه ریزی که خود او هم خیلی خسته نشود ،خاطرات زیبایی از با هم بود در کنار سفره را برای اعضای خانواده رقم بزند.

برای اینکه در هنگام آشپزی سر درگم نشوید به این نکات توجه کنید:

1- ابتدا نگاهی کلی به کابینت‌ها و جایی که موادغذایی را نگه‌ می‌دارید، بیندازید. از موادی که باید تهیه شود یک فهرست تهیه کنید و با یک‌بار رفتن به فروشگاه همه آنچه را  می‌خواهید تهیه کنید.

2- اگر از قبل بدانید چه غذایی را می‌خواهید درست کنید، وقت کمتری را در آشپزخانه صرف خواهید کرد. پس غذاهایی را که دوست‌ دارید و می‌دانید مصرفش برای شما مفید‌تر است، برای مدت یک ‌هفته روی کاغذ فهرست کنید و سعی کنید طبق برنامه‌ای که دارید، غذاهای روزانه‌تان را تهیه و آماده کنید.

3- اگر قد بلندی دارید از کابینت‌های بالایی آشپزخانه و نزدیک به گاز و یخچال برای نگهداری مواد مورد نظر استفاده کنید. اگر قد متوسط یا کوتاهی دارید بهتر است از کابینت‌های ردیف پایین بهره بگیرید. در این صورت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان غذای مورد نیازتان را تهیه کنید.

 4- ‌سبزیجات و مواد لازم برای آشپزی را می‌توانید خرد شده و آماده در فریزر نگهداری کنید تا بتوانید غذا را سریع آماده کنید.

5- زمانی که کل اعضای خانواده حضور دارند یا میهمانی دارید، بهتر است از همه ظرف‌های آشپزخانه استفاده نکنید و هر ظرفی که هنگام آشپزی کثیف شد را همان موقع بشویید، در این‌ صورت هنگامی که میهمانی به پایان می‌رسد، با انبوهی از ظرف‌های کثیف مواجه نمی‌شوید.

توجه نکردن به وضعیت صحیح بدن هنگام کار و انجام حرکات تکراری در طولانی مدت موجب آسیب عضلات و مفاصل و بروز مشکلات اسکلتی می‌شود. و از همه مهم تر باعث می شود ،خانم خانه با روحیه ای کسل و تنی خسته ظاهر شود

اما اصولا حضور خانم ها در آشپزخانه فقط به طبخ غذا محدود نمی شود بلکه شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، شستن ظرف‌ها، نگهداری غذا در یخچال و کابینت موجب می‌شود خیلی از خانم‌های خانه‌دار زمان زیادی از روز را در آشپزخانه بگذرانند. کار با وسایلی که به شکل نامناسبی طراحی شده‌اند، توجه نکردن به وضعیت صحیح بدن هنگام کار و انجام حرکات تکراری در طولانی مدت موجب آسیب عضلات و مفاصل و بروز مشکلات اسکلتی می‌شود. و از همه مهم تر باعث می شود ،خانم خانه با روحیه ای کسل و تنی خسته ظاهر شود. با کمی دقت هنگام کار در آشپزخانه، می‌توان از این عوارض پیشگیری کرد.

1- یکی از عوامل ایجاد خستگی انجام حرکات تکراری است. بسیاری از کارها مانند رنده کردن و خرد کردن سبزی‌ها با حرکات تکراری همراه است. از انجام حرکات تکراری پرهیز کنید. به جای انجام کارها به روش سنتی و دستی، می‌توانید از این وسایل که برای راحتی شما طراحی شده، استفاده کنید.

2- از وسایل و ظروفی که برای راحتی بیشتر طراحی شده‌اند، استفاده کنید؛ ماهی‌تابه‌های دردار که طبخ غذا در آنها نیاز به ایستادن طولانی‌مدت کنار اجاق گاز و برگرداندن غذا ندارد، نمونه‌ای از این لوازم هستند.

3- برای نگهداری نمک و ادویه‌هایی که برای آشپزی مرتب به آنها نیاز دارید، از ظروفی استفاده کنید که به راحتی می‌چرخند و درب آنها برای باز و بسته شدن نیازی به پیچاندن و چرخاندن ندارد.

4- روغن را در ظرفی کوچک‌ و سبک‌تر که برداشتن و گذاشتن آن آسان باشد بریزید. آبلیمو و آبغوره و سرکه را هم در ظروفی که سبک بوده و استفاده از آنها آسان است، بریزید.

5- مایع ظرفشویی را روی دیوار و در ارتفاع مناسبی کنار شیر سینک نصب کنید. با این کار دیگر لازم نیست هنگام شستن ظروف مایع ظرفشویی را هر بار برداشته و دوباره سر جایش بگذارید.

6- یک ساعت زنگ‌دار در آشپزخانه قرار دهید و برای اعلام زمان پخت غذا از آن استفاده کنید تا مجبور نشوید در حین پخت چند بار به غذا سر بزنید.

7- از لیوان‌های دسته‌دار، قاشق‌های سبک و خوش دست، بشقاب‌های سبک و چاقوهای تیز و خوش دست که کار با آنها راحت‌تر است، استفاده کنید.

8- در یک زمان حجم زیادی از کار انجام ندهید و کارها را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید.

9- نقص‌ها را به موقع برطرف کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. درب کابینت‌ها را روغن کاری کنید تا راحت‌تر باز و بسته شوند. واشر شیر ظر‌فشویی را به موقع تعویض کنید تا موقع باز و بسته کردن شیر، به مفاصل دست فشار وارد نشوید.

10- صندلی‌ای که راحت قابل حمل باشد، در آشپزخانه قرار دهید تا هر وقت خواستید بنشینید از آن استفاده کنید. چهارپایه کوچکی نیز در آشپزخانه داشته باشید تا زمان‌هایی که ایستاده کار می‌کنید یکی از پاهایتان را روی آن بگذارید.

11- ارتفاع کار در آشپزخانه باید حداقل 90 سانتی‌متر باشد. اگر بلندتر یا کوتاه‌تر از میانگین هستید، ارتفاع سطح کار را در حد راحتی خودتان تغییر دهید.

12- هنگام کار به وضعیت بدنتان توجه داشته باشید و پشت و شانه‌ها را خم نکنید. همیشه با پشت صاف، شانه‌های رو به عقب و زانوهای کمی خمیده کار کنید.

تبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها