روزهای سالمندی اگر با رفتار درست شما همراه باشد ، می تواند یکی از شیرین ترین روزهای زندگی تان بشود به شرط آنکه دوست داشتن ، صبوری ، احترام و بسیاری از ارزش های دیگر را فراموش نکنید.
کد خبر: ۵۶۱۳۳۹

دوستان زیادی از سالمندان خانواده گلایه می‌کنند که وقتی پا به سن گذاشته‌اند بدخلق و ناسازگار شده‌اند. برای خوردن دواهای خود دعوا راه می‌اندازند، برای نسپردن کارهای خود به دیگران دعوا راه می‌اندازند، اگر به آنها سر بزنیم می‌گویند مزاحمت پی در پی ایجاد می‌کنید و دعوا راه می‌اندازند و اگر به آنها سر نزنیم نیز می‌گویند ما را تنها گذاشته‌اید و باز دعوا راه می‌اندازند.

این بار نمی‌گوییم با سالمندان عصبانی چه باید کرد می‌خواهم بگویم اگر یک سالمند عصبانی هستید خودتان باید چه کنید؟

عصبانیت سالمندان ریشه در مسائل متعددی دارد. ضعف و ناتوانی در اثر درد و مشکلات جسمی سالمند را به خانواده وابسته‌تر کرده و هرچه وابستگی بیشتر شود سطح توقعات هم بالاتر می‌رود تا جایی که اگر هریک از این توقعات روا یا ناروا انجام نشود شخص پرخاش و دعوا راه می‌اندازد.

برخی از سالمندان همچنان که توان جسمی را افزایش می‌دهند بر کنترل کلامی خود می‌افزایند تا این کمبود را جبران کنند. اگر شما هم از آن دسته از سالمندان هستید که زیاد با نوه‌ها و فرزندانتان درگیر می‌شوید و همیشه از آنان گلایه دارید بد نیست تا پایان این مطلب با ما باشید.

اگر از طرف مقابل خود عصبانی شدید پنج تا ده استغفر‌الله یا لااله‌الا‌الله بگویید همان‌طور که هر وقت پدرانتان عصبانی می‌شدند چند بار این کار را می‌کردند. این طوری یادتان می‌آید عصبانیت کار خوبی نیست و باید این حس را کنترل کنید و فرصت می‌یابید کمی فکر کنید.

از این‌که مدام حرف بزنید بپرهیزید در عوض به کاری خود را مشغول کنید.

فرزندان شما گنجی هستند که درست این روزها قرار است به کارتان بیایند پس آنان را با سخنان تلخ و نسنجیده تار و مار نکنید. با حرف‌های شیرین آنان را به خود امیدوار سازید. بگذارید همه مثل قبل دوستتان داشته باشند .

در خانه گل پرورش دهید تا کمی از فکر‌کردن به مشکلاتی که عصبانی‌تان می‌کنند، دور شوید.

بخشنده باشید و درگیری پیش‌آمده را فراموش کنید هرچه باشد شما چند تا پیراهن بیشتر از بقیه پاره کرده‌اید.

می‌دانم این روزها بیشتر با خاطرات گذشته زندگی می‌کنید، اما گذشته‌های تلخ و توام با شکست و ناکامی را رها کنید.

به آرامی سخن بگویید و در مورد انتظارات و توقعات خود روشن و صریح صحبت کنید، نه با سرو‌صدا و کنایه.

و در آخر یک حقیقت را به شما می‌گویم و آن، این است که فرزندان بی نهایت از این‌که به والدین خود خدمت کنند یا کاری برای رفاهشان انجام دهند لذت می‌برند. لذت این کار را از آنان نگیرید و بگذارید این کار را هر طوری که در توانشان هست انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روشتك از تبریز
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
۰
۰
مادربزرگ من خیلی بی حوصله و افسرده است ، به نظر شما باید چه كنیم از افسردگی در بیاد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها