اسکیت شاید فقط به عنوان یک تفریح شناخته شود، اما این رشته مفرح و جذاب یکی از تخصصی‌ترین رشته‌های ورزشی کشور است؛ رشته‌ای که اکنون بسیاری از کارشناسان و متخصصان به آن ورود و آن را به یکی از علمی‌ترین رشته‌های ورزشی موجود در کشور تبدیل کرده‌اند.
کد خبر: ۵۶۰۹۳۶
اسکیت ایران ، یک گام دیگر تا جهانی شدن

فریبا محمدیان، رئیس فدراسیون اسکیت اعتقاد دارد فضای اسکیت در کشور و نگرشی که به آن وجود دارد، اکنون کاملا تغییر کرده است و دیگر فقط به عنوان ورزشی که مناسب تفریح کردن در پارک‌هاست، به آن نگاه نمی‌کنند. وی در گفت‌وگو با جام‌جم از شرایط کنونی اسکیت ایران و موقعیت کنونی آن در آسیا می‌گوید.

رئیس فدراسیون اسکیت درباره اهداف پیش روی این فدراسیون در سال جاری گفت: مهم‌ترین هدف ما در سال 92 بر مبنای قهرمانی و گرفتن عناوین بین‌المللی است. نگاهی فراملی به اسکیت وجود دارد و بر مبنای این نگاه باید عناوین بین‌المللی متعددی به دست بیاوریم. تیم ملی اسکیت شهریور ماه رقابت‌های جهانی را در پیش رو دارد که بر این اساس نخستین اردوی آماده‌سازی تیم ملی از اواخر فروردین آغاز شد و مرحله دوم نیز اول تیرماه آغاز شده و تا زمان اعزام تیم به رقابت‌های جهانی ادامه خواهد داشت. در پایان این اردوها تعدادی از اسکیت‌بازها از ترکیب نهایی تیم حذف می‌شوند، اما کنار رفتن آنها از ترکیب تیم به معنای حذف‌شان از تیم ملی نیست. آنها در تیم باقی می‌مانند و تمرینات خود را ادامه می‌دهند. ما نه‌تنها برای رقابت‌های جهانی که حتی برای رقابت‌های آسیایی 2014 اینچوان کره جنوبی نیز از هم‌اکنون کارهای اجرایی را آغاز کرده‌ایم و می‌خواهیم از تیم‌های درخشان و موفق کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت‌ها باشیم.

زیرساخت برای اسکیت

محمدیان با اشاره به پیشرفت اسکیت در نتیجه تحقیقات تخصصی افزود: اکنون فضای زیرساختی مناسبی برای اسکیت به وجود آمده است. اسکیت با این‌که در یک فضای کاملا تخصصی و بر مبنای تحقیقات علمی قرار گرفته، اما هنوز هم نیازمند پیشرفت و ارتقای بیشتر است. در اسکیت هرگز نگرش تک‌بعدی نداریم و از هفت زیرمجموعه این رشته فقط به رشته سرعتی نمی‌پردازیم. اکنون مطابق استانداردهای بین‌المللی هفت رشته اسکیت در دنیا فعال است که از این هفت رشته ما شش رشته را در ایران کاملا فعال کرده‌ایم. هر کدام از این زیرمجموعه‌ها برای خود انجمن تخصصی دارد و روند رو به رشد خود را طی می‌کند. در زمینه‌های آموزشی نیز فعالیت زیادی در کشور وجود دارد و انجمن‌های تخصصی متعددی تشکیل شده است. در کنار همه این آموزش‌های تخصصی ما باید یک لیگ تمام حرفه‌ای هم داشته باشیم تا اسکیت گستردگی بیشتری پیدا کند.

پیشرفت استان‌ها

وی پیشرفت اسکیت در استان‌های مختلف را قابل توجه دانست و گفت: رقابت‌های داخلی متعددی در کشور برگزار می‌شود که مختص هر منطقه است. استان‌های مختلف کشور از لحاظ ظرفیت‌های ورزش اسکیت به پنج منطقه مجزا تقسیم و در هر منطقه یک استان به عنوان سرگروه معرفی شده است. در هر کدام از این مناطق، متخصصانی به منظور شناسایی استعدادها معرفی شده‌اند تا از این طریق هم به تیم ملی کمک شایانی شود و هم با معرفی این استعدادها، داشته‌های اسکیت کشور غنی‌تر شود. پیشرفت اسکیت در استان‌های مختلف بخوبی مشهود است و باید در انتظار پیشرفت بیشتری هم باشیم.

یک ورزش چندبعدی

رئیس فدراسیون اسکیت می‌گوید: اسکیت دیگر فقط یک ورزش تفریحی نیست. در این رشته تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته و ابعاد مهم و اصولی همچون بیومکانیک و تغذیه در اسکیت بررسی شده است. اکنون این رشته در فضای دانشگاهی هم معرفی شده و در برخی دانشگاه‌های تربیت بدنی در قالب واحدهای عملی ارائه می‌شود. درواقع خودمان تلاش‌های زیادی را برای وارد کردن اسکیت به دانشگاه انجام دادیم و اکنون نتیجه آن را می‌بینیم.

اسکیت برای این‌که پیشرفت کند، باز هم به ورود هرچه بیشتر تحصیلکرده‌ها به این حوزه نیازمند است. اسکیت یک ورزش چندبعدی است و گستردگی قابل توجهی دارد. از طرفی هر رشته زیرمجموعه اسکیت موارد بسیار پیچیده و تخصصی را دربرمی‌گیرد که تا شناسایی و معرفی نشود این زیرمجموعه‌ها پیشرفت نخواهد کرد. برنامه‌های زیادی برای همه‌گیر شدن اسکیت در میان جوانان علاقه‌مند در کشور وجود دارد و ما برای اجرایی کردن هرچه بیشتر این برنامه‌ها، منابع متعدد آموزشی را توسط متخصصان ورزشی تهیه کرده‌ایم تا براساس آن جلو برویم.

جایگاه اسکیت ایران در آسیا

محمدیان اعتقاد دارد جایگاه تعریف شده‌ای برای اسکیت ایران در آسیا وجود دارد. وی در این باره گفت: نتایج تیم ملی اسکیت ایران در رقابت‌های برون‌مرزی خود گویای این است که ما در بعد بین‌المللی پیشرفت و ترقی کرده‌ایم. حضور موفقیت‌آمیز تیم‌های ملی اسکیت دختران و پسران در کاپ بین‌المللی کره جنوبی که اواخر فروردین برگزار شد، بار دیگر توانایی و پیشرفت اسکیت ایران را در بعد بین‌المللی نشان داد. اسکیت‌بازان ایران در این رقابت‌ها 22 مدال به دست آوردند. نقطه اوج عملکرد این اسکیت‌بازان، کسب سه مدال طلا توسط دختران و دو مدال طلا توسط تیم پسران بود. سال گذشته نیز در رقابت‌های اسکیت هاکی آسیا، بازیکنان ما به مقام سوم رسیدند و در جهانی ایتالیا هم در ماده 500 متر جاده به مقام ششمی دنیا رسیدیم که بی‌سابقه بود. اکنون جایگاه مشخصی در آسیا و دنیا داریم و قطعا این جایگاه در آینده حتی بالاتر هم می‌رود. ما تا جهانی شدن یک گام دیگر فاصله داریم. ظرفیت اسکیت ما بسیار بالاست و همین موضوع کار ما را سخت می‌کند.

پشتیبانی همه‌جانبه برای اسکیت

رئیس فدراسیون اسکیت خاطرنشان کرد: اسکیت ایران برای پیشرفت بیشتر نیازمند این است که در هر دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقویت شود. اسکیت حامی مالی و پخش زنده ندارد و باید برای شناسایی و رسیدن به جایگاه واقعی خود مورد پشتیبانی همه‌جانبه‌ای قرار بگیرد.

هیلدا حسینی‌‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر رضا الاه بداشتی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
سلام من از قزوین :هیچ امكاناتی برای ما در نظر گرفته نشده لطفان رسیدگی كنید مربی فری استایل ندا ریم اما ............خواهشن رسیدگی كنید

نیازمندی ها