سرنوشت محتوم: انقراض

گورخر ایرانی چهار نعل نمی‌رود

این بهانه دیگر نوبر است، تا به حال در هیچ جای دنیا جانوران به عنوان عامل مصیبت، بیکاری یا رکود اقتصادی معرفی نشده بودند، اما انگار استاندار فارس هیچ بهانه‌ای بهتر از این برای توجیه بیکاری جوانان سرزمینی که غنای تاریخی، طبیعی وفرهنگی آن بر شخصی پوشیده نیست، پیدا نکرده است.
کد خبر: ۵۶۰۶۷۰
گورخر ایرانی، عامل بیکاری!

او در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: 300 گورخر منطقه حفاظت‌شده بهرام گور به مصیبتی برای مردم استان فارس تبدیل شده‌ است.

صادق عابدین این استدلال را برای راضی کردن مسئولان و به دست آوردن مجوز عملیات معدنکاری در منطقه حفاظت شده بهرام گور به زبان آورده است.

اگر تا اینجای کار یک درصد احتمال داده‌اید عابدین در مورد گورخرهای منطقه بهرام گور که سال گذشته تعدادشان ۴۳۳ راس بود و حالا به ۳۳۰ راس کاهش یافته به اصطلاح مزاح کرده،خواندن ادامه سخنان او آب پاکی را روی دست طرفداران محیط زیست می‌ریزد؛ چون او در ادامه عنوان کرده است: به محیط‌ زیست اعلام کرده‌ایم مردم نی‌ریز حاضرند هر کدام یکی از گورخرها را به خانه خود ببرند و از‌آن بخوبی محافظت کنند تا اجازه بهره‌برداری از این معدن صادر شود و جوانان نی‌ریزی از بیکاری نجات یابند.

با توجه به این نکته‌ها و استدلال‌ها باید به آقای استاندار گفت گورخر درست است که چهارپاست و شباهت زیادی به الاغ و دیگر چهارپایان اهلی دارد، اما نمی‌توان آن را در آغل نگهداری کرد. این در حالی است که گورخرها مانند یوزپلنگ‌ها در خطر انقراض قرار دارند و نسل گورخر در کشورمان بجز در منطقه حفاظت شده بهرام گور و ذخیره‌گاه زیست کره توران منقرض شده است.

از این گذشته ما تجربه فعالیت معدن در مناطق حفاظت شده را هم داریم، برای نمونه تا مدتی قبل بیشتر از 200 رأس گورخر در پارک ملی کویر زندگی می‌کرد، اما با باز شدن پای معدنکاران جمعیت این گونه جانوری در این منطقه به صفر رسید.

منطقه حفاظت‌شده بختگان هم نمونه خوبی برای درک زیانبار بودن احداث معدن در مناطق حفاظت شده است، زیرا تا قبل از شروع عملیات معدنکاری یعنی حدود 26 سال پیش 15 هزار راس میش، بز، کل و قوچ در این منطقه زندگی می‌کرد، جالب است بدانید که متاسفانه تعداد این جانوران حالا به 150 راس کاهش پیدا کرده است، به همین علت نمی‌توان ادعا کرد منطقه بهرام‌گور با شروع عملیات معدنکاری سرنوشت متفاوتی پیدا خواهد کرد.

مهدی آیینی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی ربط
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
۰
۰
خدا كنه معدن توی شهر پیدا نشه و گرنه معلوم نیست اقای استاندار با ساكنین چكار میكنند!!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها