خداحافظی مهدوی کیا و کریمی تلخ تر از شکست مقابل سپاهان؛

خداحافظی های غم انگیز در فوتبال ایران

مهدوی‌کیا در شرایطی کفش‌هایش را آویخت که پیشکسوتان پرسپولیس معتقدند برخورد مناسب و درستی در رابطه با خداحافظی او صورت‌نگرفت.
کد خبر: ۵۶۰۶۴۱
خداحافظی سرد با ستاره های فوتبال

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود برای بازیکنان بزرگ ایرانی خداحافظی باشکوهی برگزار نشود به نبود انگیزه و اراده و مدیریتی قوی برمی‌گردد. مسئولان فدراسیون فوتبال در هر دوره‌ای برای خداحافظی بازیکنانی همچون علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی و بسیاری دیگر از بازیکنان شهیر ایرانی تمایلی نشان نداده‌اند یا اگر ابراز تمایل کرده‌اند، این مساله فقط در حد حرف‌و‌حدیث بوده است. با این رفتار دو گانه فدراسیون نیز بازیکنانی هم که قرار بود در قالب یک دیدار بزرگ دوستانه از فوتبال خداحافظی کنند، عطای کار را به لقایش بخشیده و ترجیح دادند خداحافظی بی‌دردسری از فوتبال داشته باشند.

شاید مهدوی‌کیا هم چنین تصمیمی گرفته بود اما به هر حال آنچه در پایان دیدار سپاهان و پرسپولیس مراسم خداحافظی او توصیف کردند به گفته پیشکسوتان پرسپولیس در شأن مقام و منزلت مهدوی‌کیا نبود.

ضیا عربشاهی بازیکن پیشین تیم ملی و پرسپولیس با انتقاد از نحوه خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا از فوتبال به جام‌جم گفت: مهدی یک پرسپولیسی تمام عیار و واقعی است. او حتی زمانی که بزرگ‌ترین موفقیت‌ها را به دست آورد باز هم پرسپولیس را فراموش نکرد.

وی افزود: مهدی یک شبه تبدیل به بازیکن بزرگی نشد، او سال‌های سال هم برای تیم ملی به میدان رفت و افتخارات بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در فوتبال آلمان و ایران به دست آورد. با همه این اوصاف او چرا باید تا این حد غریبانه از فوتبال خداحافظی کند؟ او برای این فوتبال کم زحمت نکشید و کم افتخار آفرینی نکرد؟ چرا فوتبال ایران در زمینه خداحافظی ستاره هایش هم باید خود را ضعیف نشان بدهد؟

عربشاهی افزود: رئیس فدارسیون فوتبال باید برنامه ویژه‌ای برای بازیکنانی نظیر مهدوی کیا داشته باشد. این برنامه باید شأن این بازیکنان را حفظ کند اما متاسفانه آنچه در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان اتفاق افتاد، بسیار پایین‌تر از شأن مهدی بود. جای تعجب ندارد که این بازیکن پرافتخار بعد از این بازی بگوید به آلمان می‌رود و دیگر نیز برنمی‌گردد.

خداحافظی یک بازیکن بزرگ از فوتبال معمولا با تشریفات خاصی انجام می‌شود. دعوت از یک تیم بزرگ یا برگزاری دیدار خداحافظی برابر تیم ستارگان جهان یا ستارگان آسیا می‌تواند خداحافظی با شکوهی را رقم بزند. اما در فوتبال ایران برای کناره‌گیری یک بازیکن بزرگ هرگز تیم‌های بزرگ (منهای خداحافظی احمدرضا عابدزاده و حضور تیم بایرن مونیخ) به ایران نیامده‌اند. حمید درخشان دیگر پیشکسوت پرسپولیس در این باره به جام‌جم گفت: مهدوی‌کیا به عنوان یک فوتبالیست بزرگ باید بسیار با شکوه از فوتبال خداحافظی می‌کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند مهدوی‌کیا در برابر سپاهان آن هم در شرایطی که پرسپولیس شکست خورده و جام را از دست داده است خداحافظی باشکوهی داشت.

درخشان افزود: کناره‌گیری بازیکنان ایرانی از مستطیل سبز هرگز روال معمول و شناخته شده‌ای نداشته است. این بازیکنان یا بسیار غریبانه و بی‌سر و صدا از فوتبال خداحافظی کرده‌اند یا این‌که بازی خداحافظی آنها هیچ شباهتی با خداحافظی با شکوه بزرگان فوتبال اروپا و آسیا ندارد.

سرمربی پیشین تیم پرسپولیس یادآور شد: کدام یک از بازیکنان مطرح دنیا در یک بازی حساس همچون فینال جام حذفی از فوتبال خداحافظی می‌کند؟ حتی اگر این اتفاق هم بیفتد تا این اندازه برای آن حساسیت ایجاد نمی‌شود. وقتی در فوتبال ایران برنامه سازماندهی شده برای خداحافظی بزرگان فوتبال وجود ندارد چاره‌ای جز این نمی‌ماند که مهدوی‌کیا فینال جام حذفی را بهترین میدان برای خداحافظی خود از فوتبال بداند.

وی اظهار کرد: نحوه خداحافظی مهدوی‌کیا از فوتبال کاملا بی‌برنامه بود. بی‌شک نباید در دیداری که برد و باخت برای طرفین اهمیت دارد یک بازیکن خداحافظی کند، چون در صورت شکست، آن بازیکن با خاطره‌ای بسیار تلخ از فوتبال می‌رود، همانند اتفاقی که برای مهدوی‌کیا افتاد.

خوش استقبال و بد بدرقه

هیچ‌کدام از ستاره‌های فوتبال ایران از همان زمانی که فوتبال خود را شروع کردند بازیکن مطرح و شناخته شده‌ای نبودند، اما به محض درخشش در فوتبال ایران بسیار مورد توجه قرار گرفتند تا استقبال خوبی از آنها به‌عمل بیاید. اما زمانی که آنها رو به افول گذاشتند هیچ‌کس در مسیر خداحافظی از فوتبال آنها را همراهی و بدرقه نکرد. عربشاهی در این زمینه گفت: در آلمان تندیس مهدوی‌کیا را ساخته‌اند اما در ایران حتی نمی‌توانند یک بازی خداحافظی ساده برای او برگزار کنند. اگر مهدوی‌کیا، دایی، پروین و یا هر بازیکن ارزشمند دیگری نمی‌تواند خداحافظی درستی از فوتبال داشته باشد به این دلیل است که یک عده افراد شهرت‌طلب که جایگاه خود را هم نمی‌شناسند فوتبال ایران را قبضه کرده‌اند و آن را به سمت نابودی می‌برند.

تفاوت از زمین تا آسمان

بازی‌های خداحافظی بازیکنان ایرانی(البته اگر بازی خداحافظی‌ای در کار باشد) با آنچه که برای بازیکنان خارجی برگزار می‌شود از زمین تا آسمان تفاوت دارد، نکته‌ای که عربشاهی و درخشان نیز به آن اشاره کردند. یک بازی حساس همانند فینال جام حذفی نمی‌تواند بستر مناسبی برای خداحافظی با شکوه یک بازیکن باشد. حساسیت‌های موجود در این مسابقه باعث می‌شود که جایگاه یک بازیکن چندان مورد توجه قرار نگیرد و همه نگاه‌ها به سمت و سویی دیگر معطوف باشد.

اما برای خداحافظی یک بازیکن چه مراحلی باید طی شود و چه کارهایی باید کرد که برای مهدوی کیا و بازیکنان بزرگی که پیش از او بازنشسته شدند این کارها انجام نشد. بیژن ذوالفقارنسب کارشناس فوتبال در این رابطه به جام‌جم گفت: هر چیزی باید اصول خود را طی کند و برنامه‌ریزی در آن حرف اول را بزند. حداقل در رابطه با مهدوی‌کیا چنین برنامه‌ریزی دیده نشد و در حالی که گفته شد او در بازی دوستانه با هامبورگ خداحافظی می‌کند، معلوم نشد چرا برنامه تغییر کرد.

وی افزود: البته باشگاه‌ها در برگزاری بازی خداحافظی چندان تاثیرگذار نیستند، این فدراسیون است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام بدهد. اگر از دست فدراسیون کاری برنیاید از دیگران نباید خرده گرفت.

این کارشناس فوتبال عنوان کرد: هیچ کس نحوه خداحافظی مهدوی‌کیا را نمی‌پسندد. او بازیکن بزرگی در فوتبال ما بود و باید با تشریفات کامل و محترمانه‌ای از فوتبال خداحافظی می‌کرد. بهتر بود مهدوی‌کیا در مسابقه‌ای از فوتبال خداحافظی می‌کرد که حساسیت بالایی نداشته باشد. اگر قرار باشد در یک بازی رسمی مراسم خداحافظی از فوتبال صورت گیرد باید در یک دیدار با حساسیت‌ کمتر این کار انجام شود.

هیلدا​حسینی​خواه / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها