کاله باید قهرمان آسیا می‌شد چون در غیر این‌صورت، والیبال ایران زیرسوال می‌رفت.
کد خبر: ۵۶۰۶۴۰
گل از گل تراویکا شکفت

ایران کشوری است با نفوس و جمعیت زیاد که کار در آن آرزوی هر فردی است. این استدلال تراویکا لجوهیر، مربی بلندآوازه و صربستانی تیم‌ الریان قطر است که از قضا پول خوبی در حوزه خلیج‌فارس می‌گیرد، اما وقتی صحبت از حضورش در یک تیم باشگاهی ایرانی شد، گل از گلش شکفت و گفت: با کمال میل حاضرم در ایران کار کنم. او سال‌ها در سری A ایتالیا هم مربیگری کرده است، اما در کنار این واقعیت، حقایق دیگری هم وجود دارد و آن، این‌که اگر جمعیت یک کشور ملاک برتری باشد، چین و هندوستان باید والیبال آسیا را در می‌نوردیدند.

چینی‌ها البته تیم خوب و والیبال خوب‌تری از ژاپن و کره جنوبی دارند، اما باز مرعوب نماینده ایران شدند و این نشان می‌دهد بجز عامل نیروی انسانی، عوامل فنی و تاکتیکی برتری و قهرمانی کاله را رقم زده‌اند. به عبارت صحیح‌تر، کاله در جام باشگاه‌های آسیا نماد و الگویی کوچک‌تر از تیم ملی ایران بود که بازیکنانش فعل خواستن را خوب صرف کردند و در اجرای راهبرد تعیین‌شده بازی همیشگی و بی‌نظیر خود را ارائه کردند و در این رهگذر هیچ‌گونه کمبود یا ضعف فنی بروز ندادند.

شاید تنها رقیب این تیم از جهات تکنیکی و کار گروهی تایوان پاورز تایپه بود که باید از آن به عنوان پدیده بیست و چهارمین دوره جام باشگاه‌های آسیا نام برد؛ بنابراین تاکید مجدد بر دلایل قهرمانی کاله چیزی نیست جز این‌که همخوانی و هم‌آوایی کم‌نظیری در این باشگاه و تیم ملی به سرکردگی خولیو ولاسکو وجود داشته و این همان کیمیایی است که ما سال‌ها دنبال آن می‌گشتیم و معتقد بوده و هستیم که باید از اعمال سلایق شخصی در آماده‌سازی و تمرینات تیم‌های ایرانی خودداری ورزید.

با این اشاره اکنون که کاله قهرمان آسیا شده بدون پرداختن به مسائلی همچون نزول کیفی والیبال شرق قاره کهن که اظهر من الشمس است باید در جهت مهیا شدن این تیم در جام باشگاه‌های جهان که مهر ماه در سائوپائولوی برزیل برگزار خواهد شد، گام برداشت و به تعامل خوبی که بین فدراسیون والیبال و باشگاه کاله شکل گرفته ریسمان مودت و همگنی بست. جام باشگاه‌های جهان که نهمین دوره آن ​بیست و سوم مهر امسال​برگزار می‌شود نمایشگاهی است که هر تیم متشکل از ملی‌پوشان و بهترین ستارگان والیبال کشورهای مختلف دنیا به میدان می‌آیند و از این بابت در حد و اندازه‌های جام‌جهانی ظاهر می‌شوند و این رویکرد، کار کاله را دشوارتر می‌کند. به‌واقع این رقابت‌ها به هیچ‌وجه با جام باشگاه‌های آسیا قابل مقایسه نیست و تفاوت از زمین تا آسمان است.

در جام آسیا البته تیم‌های غرب آسیا بویژه کشورهای عربی خیزش جدیدی را آغاز کرده بودند و از لبنان و امارات گرفته تا عراق و قطر که بعد از 20 سال به صحنه رقابت‌ها بازگشته است با استمداد از بازیکنان سرشناس خارجی، سرمایه‌گذاری چشمگیری را انجام داده‌اند، اما تا این ممالک به سطح حرفه‌ای برسند و شرق آسیا از سایه سازماندهی دوباره خود رها شود، والیبال ما بدون رقیب و یکه‌تاز پیش می‌رود و برای این‌که در جا نزند چاره‌ای ندارد جز این‌که همپای اروپا و آمریکای جنوبی به رقابت‌های باشگاهی خود اهمیت بدهد و سرمایه‌گذاران باشگاهی را قدر بنهد.

پدیده‌های جام 24

پدیده‌های والیبال جام باشگاه‌های آسیا تیم تایپه و رضا قراء، قطر پاسور جوان تیم کاله بودند. تایوان پاورز که میانگین قدی بازیکنانش 187 سانتی متر بود، نمونه‌ای از والیبال قدیمی شرق آسیا بود که به سیستم ژاپنی‌ها شهرت دارد، توپ‌گیری سرسختانه داخل میدان، بهره‌گیری از فضای 9 متری تور بالا و نشانه گرفتن دقیق نقاط ضعف حریفان باعث شد این تیم بدون ستاره خود را تا رده سوم مسابقه‌ها بالا بکشد و مدال برنز بگیرد. اما از نظر فردی در کنار فوق ستاره‌های حال حاضر آسیا سید محمد موسوی عراقی، فرهاد قائمی، عادل غلامی و حمزه زرینی یک جوان قدرتمند به نام رضا قراء چنان درخشید که از 130 اقدام خود 69‌‌/‌‌57 درصد موفقیت داشت و حق بود جایزه بهترین آبشار زن را به او می‌دادند. البته مصلحت اندیشی حکم کرد هوانگ چین فنگ از تایوان پاورز بهترین مهاجم روی تور معرفی شود، قراء با 20 سال سن و 197 سانتی‌متر قد چنان پرواز می‌کند که به توپ در فضای 340 سانتی‌متری ضربه می‌زند. در تعریف و توصیف از پدیده جدید والیبال ایران از بازیکنان و متخصصان هم پست وی کمک گرفته‌ایم.

بهنام محمودی، بازیکن پیشین تیم ملی والیبال:

رضا قراء، بازیکن تاثیر‌گذاری است که از لحاظ قدرت بدنی خیلی قوی و از نظر تاکتیک متوسط است. قدرت پرش خوبی دارد. او یک سرمایه جدید برای والیبال ایران ماست که فاصله‌ای با شهرام محمودی و امیر غفور، قطر پاسورهای کنونی تیم ملی ندارد.

محمد ترکاشوند، ستاره اسبق تیم ملی والیبال ایران:

او به حتم خوب ظاهر شده که جایی برای حضور مهدی بازار گرد در تیم کاله باقی نگذاشته است. قراء باید در بازی‌های بزرگی همچون لیگ جهانی سنجیده شود تا بشود بهتر درباره وی اظهار نظر کرد.

محمد محمدکاظم، قطر پاسور سابق تیم ملی والیبال ایران:

رضا قراء پیشرفت شگرفی داشته است. او گرچه از قدرت بدنی خود بیشتر استفاده می‌کند، اما برای تداوم و ماندن در سطح اول باید فنی‌تر شود و از فکرش بهره ببرد، چون وقتی سن قراء بالاتر می‌رود، دیگر نمی‌شود مانند جوانی به قدرت بدنی صرف تکیه کرد.

سیدمهدی بازارگرد، بازیکن کمکی کاله:

رضا در جام باشگاه‌های آسیا خیلی خوب ظاهر شد و پیشرفتش کاملا مشهود است. او فقط باید بداند بازیکن تیم ملی یکه‌بزن نیست، بلکه هم از جهات فنی و هم از نظر تکنیکی و اخلاقی باید خودش را بالا نگه دارد. به اعتقاد من با مصدومیت شهرام محمودی و نزول امیر غفور، رضا قراء می‌تواند به‌طور ثابت در تیم ملی بازی کند.

ایرج مظفری، بازیکن پیشین تیم ملی:

او باید جایزه بهترین اسپوکر را می‌گرفت، رضا باید روی ضربات سرویس فکورانه‌تر عمل کند و سرویس خود را از منطقه یک بزند نه از منطقه پنج، چون در این‌صورت برای قرار گرفتن سرجایش در زمین، وقت زیادی را از دست می‌دهد.

امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی:

ولاسکو معتقد است رضا قراء پیشرفت کرده، اما اعتقاد دارد وی نباید درتیم ملی ذخیره بنشیند. به همین دلیل ترجیح می‌دهد با تیم امید به برزیل برود و بیشتر بازی کند و تجربه بین‌المللی‌اش اضافه شود.

جمشید حمیدی ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها